Ugyan még csak tesztüzemben működik, de mégis több mint ezer munkavállalót bocsátott el a dél-koreai SK on Hungary az iváncsai, akkumulátorgyárából, pénteken. A történteket pillanatnyi állapotnak nevezte Székely Tamás, a Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének (VDSZ) elnöke, aki komoly eredménynek tartja, hogy legalább nem magyar munkavállalókat küldtek el, hanem harmadik országbelieket.
Az elbocsátások hátterében egyértelműen az elektromos autók iránti nyugat-európai igény drasztikus csökkenését, a megrendelések számának megcsappanását látja, amit a szakszervezeti vezető olyan helyzetnek tart, amire a gyártók képtelenek felkészülni. Az elnök ugyanakkor biztos abban, hogy egyszeri megtorpanásról van szó az elektromos autó iránti keresletben.
Figyelmeztetés nélkül kirúgtak több száz dolgozót az iváncsai akkumulátorgyárbólA múlt héten folyó bértárgyalásokon már tudni lehetett, hogy Iváncsán lesznek elbocsátások, ám azt nem, hogy mikor, és azt sem, hogy hány dolgozónak bontják fel a munkaszerződését
- mondta lapunknak. Végül többségében kirgiz, kisebb részben ukrán munkavállalóknak mondtak fel. Székely Tamás ennek kapcsán úgy fogalmazott, hogy nehéz helyzetbe kerültek a munkaerő-kölcsönzők, mert szinte lehetetlen alkalmazkodni olyan hektikus igényekhez, amit most Iváncsán tapasztalnak. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a nagy számban elküldött munkavállalókat könnyen lehet, hogy néhány hónapon belül pótolni kell, ami nem lesz egyszerű feladat.
Fogyasztói ellenállást, a kereslet tartós csökkenését és termékkel szembeni vevői fenntartások erősödését látja a most zajló folyamatok és az Iváncsán történtek mögött Győrffy Dóra, közgazdász, a Corvinus Egyetem oktatója, aki saját megfogalmazása szerint kezdettől kritikusan tekintett az akkumulátorgyárak magyarországi megtelepedésére. Szerinte az elektromos autók iránti kereslet csökkenése egyértelműen ahhoz köthető, hogy kifutottak a vásárlást ösztönző állami támogatások. Ez történt éppen most Európa legnagyobb piacán, Németországban. A nyugat-európai államok jelentős összegekkel támogatták az e-autók piacán belül a luxusmárkák vásárlását, miközben gépkocsi használati eszköz, és nem státusz szimbólum – tette hozzá.
Úgy véli szorosan összefügg az iváncsai akkumulátorgyárban történt elbocsátásokkal,
hogy a vásárlók állami támogatás nélkül drágának találják az elektromos autók vételárát, amelyek így nem versenyképesek a hagyományos autókkal. A e-autók körüli gondok sokrétűek
– fogalmazott Győrffy Dóra, aki szerint a töltési infrastruktúra kiépítettsége Európában nem elégséges, az e-autók hatótávolsága nem megfelelő, biztonsági problémák is felmerülnek ezekkel a járművekkel kapcsolatban. Nem vevőcsalogató az sem, hogy a elektromos autók javítása drága.
Az akkumulátorgyártással összefügg az a vásárlói magatartás is, ami alapján kijelenthető, hogy a hibrid (elektromos és belsőégésű motort egyaránt tartalmazó) személygépkocsikat részesítik előnybe a vásárlók, éppen azért, mert nem szeretnék kitenni magukat az elektromos autók biztosította viszonylag alacsony hatótávolságnak. Az elektromos autókkal szembeni vásárlói eufória elmúlt – összegzett a Corvinus Egyetem oktatója, és mellette feltűntek az e-autózás alternatívái, így mások mellett a hidrogén hajtású személygépkocsik.
Reagált a kormány az iváncsai akkugyárban történt elbocsátásokra: tesztüzem zajlik és ez hatással van a foglalkoztatásra is„Azt mondják, hogy áll az üzem”
– vonja meg a vállát egy gyárba tartó sofőr, akivel útközben, az Iváncsa határában lévő dél-koreai SK on Hungary (SKOH) akkumulátorüzem felé vezető úton beszéltünk. Előttünk emelkedik a gyár szürke épülettömbje, mellette a pusztában már javában készül az üzem újabb üteme, az akkumulátortesztelő. A rekkenő hőségben, az építkezési szemét kupacai között, koreai és magyar munkásokat látunk, munkagépek és konténerek között. A dél-koreai cég 2019-ben még elnyerte az „év legtöbb munkahelyet teremtő vállalata” címet a Nemzeti Befektetési Ügynökségtől, a Hipa-tól, ehhez képest pénteken viszont műszak alatt, termelés közben, hirtelen összehívtak több száz dolgozót, majd közölték velük, hogy ki vannak rúgva és azon nyomban elvették a belépőkártyáikat. A hírt elsőként közlő RTL csatorna úgy tudta, hétfőn folytatódtak az elbocsátások, a sofőr azonban ilyenről nem tudott. De ennél többet nem mondhat és csak egy pillanatra állt meg. Már jól látják őt az üzem portájáról, nem kockáztat. A dolgozókkal lehetetlen beszélni, azokat buszokkal szállítják az üzem területére a környező településekről, ahol már őket is látják.
Az üzembe mi is csak a sokszoros kerítéssel védett, ám belül rendkívül modern, leginkább a sok testkamera miatt egy repülőtéri biztonsági kapura emlékeztető portáig jutunk. Ott csak a biztonsági őrökkel tudunk beszélni, akik ugyan kérésünkre felhívják a cég koreai vezetését, ám végül azt a tájékoztatást kapjuk, hogy a tulajdonos „hírzárlatot rendelt el az ügyben”. Ha beszélni akarunk velük, akkor azt több nappal korábban jeleznünk kell. Így kérdéseinket e-mailen tudtuk kiküldeni az anyacég SK-Innovation dél-koreai központjába.
Többek között arról, hogy pontosan mi volt az oka a kirúgásoknak, más üzemet is érinthet a leépítés?
– az SK Innovationnak ugyanis Komáromban létesült az első üzeme.
Közben elérjük Kovács László alelnököt, a Vegyipari Dolgozók Szakszervezetétől (VDSZ), aki elmondta: a szakszervezet szerinte nem kapott a cégtől semmilyen hivatalos tájékoztatást a pénteken történtekről. Hozzátette, szemben más koreai cégekkel az SKOH kifejezetten segítőkész és megértő partner, így a komáromi és az iváncsai gyárukban is van működő szakszervezet, illetve rövidesen Iváncsán kiegészítő szakszervezeti választás is lesz. Megjegyzi,
a cég komáromi üzemből nem érkezett hír semmiféle elbocsátási szándékról, ahogy más akkumulátorüzemnél is inkább folyamatosan keresik a dolgozókat.
(Sőt az SKOH honlapja szerint, Iváncsán is keresik a szakképzett munkaerőt, így középfokú és mérnöki pozíciókra most is lehet jelentkezni a gyártónál.) Kovács László szerint a cégvezetés és a dolgozók között az utóbbi hetek bérvitái is feszültségeket okozhattak, de a cég, helyzetére hivatkozva már az elmúlt hetekben úgy döntött, a kölcsönmunkások jó részét szélnek ereszti.
A cirka 680 milliárd forintból – ebből 80 milliárdot a magyar adófizetők álltak – létesült iváncsai akkumulátorgyár eddigi, hároméves története nem mentes a botrányoktól.
Korábban a gyár építése körül több súlyos, halálos munkabaleset is történt, majd a Szabad Európa arról számolt be, hogy 14 dolgozó lélegzett be súlyosan rákkeltő port. A mérgezésre jellemző, hogy a munkavédelmi hatóság emberei a mérgező anyag miatt nem is tudtak belépni a területre, csak egy ablakon kukucskáltak be. Az ügyben mindössze 3,78 millió forintos bírságot szabtak ki. Aztán abból 14 millió forintos bírság lett, amikor kiderült, hogy több tucat ember lett rosszul a gyárban, akik ismeretlen anyagot lélegezhettek be. A Szabad Európa szerint szerint a pórul járt dolgozók védőruha nélkül dolgoztak az elektródrészlegen, ahol nehézfémeket, például kobaltot és nikkelt használnak. - BATKA ZOLTÁN
Úgy tűnik, csaknem egy év után sincs felelőse az iváncsai akkumulátorgyárban történt mérgezésnek A földön ülve vagy térdelve kellett volna végighallgatniuk a műszakvezetőt, kiakadtak az iváncsai akkugyár dolgozóiIdeiglenesen leállították a munkát az iváncsai akkugyárban, miután orrvérzésre és hányingerre panaszkodtak a dolgozók