;

Avignoni Színházi Fesztivál;

Az avignoni pápai palota díszudvara a fesztivál legendás helyszíne

- Keresik a szavakat Avignonban

Tizenkilenc nő és tizenkilenc férfi alkotó jegyzi az idei fesztiválon bemutatásra kerülő műveket.

Világunkat a nyelvek kötik össze, és nem a határok szabdalják különálló nemzetekre – vallják az Avignoni Színházi Fesztivál szervezői. A fesztivál soron következő, 78. kiadásának IN programját június 29. és július 21. között rendezik meg a dél-francia város 21 helyszínén, és tágabb vonzáskörzetének mintegy tizenöt településén. A program magját 37 művészeti projekt alkotja, amelyeket mintegy 300 egyéb esemény – közönségtalálkozó, vita, felolvasás, koncert, filmvetítés – kísér. A tervezett program 219 előadása 121 ezer fizetős helyet, több ezer ingyenes jegyet kínál. A bemutatott művek 83 százaléka új alkotás, több mint felének Avignonban lesz az ősbemutatója, 70 százalékuk a fesztivál produkciója, vagy koprodukciója. Az Avignoni Színházi Fesztivál művészgárdája az abszolút egyenlőség jegyében került kiválasztásra: tizenkilenc nő és tizenkilenc férfi alkotó jegyzi a bemutatásra kerülő műveket, melyek 41 százaléka színházi, 49 százaléka táncelőadás lesz, de a palettán a cirkuszművészet és a zene is megjelenik.

Gazdag öröksége és történelme, kortárs sokszínűsége, előadó-művészetének vitalitása okán a szervezők a spanyol nyelvet választották az idei vendégnyelvnek. A fesztivál legfontosabb újítása, hogy teljes ideje alatt egy partnerművész is jelen lesz, aki már az előkészületekben, a versenyprogram megalkotásában is részt vett. A 2024-es kiadás társművésze a Wuppertali Pina Bausch Táncszínház igazgatója, Boris Charmatz táncművész-koreográfus.

Az Avignoni Színházi Fesztivál igazgatója, Tiago Rodrigues évadindító beszédében úgy fogalmazott: „Miért tartjuk fenn még ma is a fesztivált egy olyan világban, melyet a háború, az egyenlőtlenség, a klímaválság, a szélsőségek, a demagógia és a dezinformáció térnyerése fenyeget? Tavaly egész Franciaországból és Avignon bizonyos kerületeiből érkező fiatalokkal szerveztünk egy találkozót, akik akkor fedezték fel a fesztivált életükben először. Arra kértük őket, hogy írják le egy szóval az érzéseiket. Ők erre azt felelték: melegség, ötlet, kabóca, ünnep, öröm... Aztán egy lány, aki utolsóként állt fel, kissé bocsánatkérően azt mondta: »Keresem a szavakat.« Mi pedig azt éreztük: »Ez az! Ez adja vissza a legpontosabban, mi is ez a fesztivál!« Így lett ennek a 2024-es kiadásnak a mottója: A szavakat keresve. Mert mi egy olyan kreatív fesztivál vagyunk, amelyik támogatja és kíséri a művészeket, akik azért küzdenek világszerte, hogy szabadon kereshessék azokat a szavakat, hangokat, mozdulatokat és képeket, amikkel megfogalmazhatják és belakhatják ezt a világot.”

Az önadaptáció csimborasszója, amikor a Kálmán-nap vetítése után az Egy százalék indiánt láthatjuk a színpadon. Hajdu Szabolcs világából mégse lesz sok.