;

bővítés;M1-es autópálya;koncessziós szerződés;KTK;M0-s;

Képünk illusztráció

- Korábban kihúzták a listáról az M1-es autópálya bővítését, most mégis megkapja Mészáros Lőrinc és Szíjj László koncessziós cége

Budapest és Bicske között épül ki a harmadik sáv – közölte a Rogán Antal alá tartozó Kormányzati Tájékoztatási Központ, miután sajnálkozott, hogy a magyar gazdaságot jelentős károk érik a „háború és az elhibázott szankciók” miatt.

Bár a költségvetés tehermentesítése érdekében 2023-ban számos beruházást leállítottak, illetve átütemeztek, ugyanakkor a gazdaság egyik legjelentősebb motorjának számító gyorsforgalmi közúti közlekedés fejlesztésének érdekében döntés született az M1-es autópálya Budapest (M0-s autóút) és Bicske közötti szakasza három sávra bővítésének koncessziós kivitelezési körbe kerüléséről – írta az állami hírügynökség a a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) közleménye alapján. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a feladatot ezzel természetesen megkapta a 35 éves szerződéssel rendelkező Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő MKIF – Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. 

– Az M1-es bővítése szükségszerű, az az országos úthálózat egyik legfontosabb szakasza, nélkülözhetetlen szerepe van a kelet-nyugati tranzit- és személyforgalom biztonságos lebonyolításában – hangsúlyozta a KTK. A közlemény a szokásos kormánypárti magyarázattal kezdődik, mint mindig, amikor valamilyen gazdasági döntést próbálnak megosztani a közvéleménnyel.  – Az elhúzódó ukrán-orosz háború legutóbbi fejleményei eredményeként, valamint az elhibázott szankciós politika előre nem látható és erősödő hatásai miatt továbbra is jelentős gazdasági károk érik, és rendkívüli kiadások terhelik az európai és ezen belül a magyar gazdaságot és az államháztartást – írták.

Ezért – mint fogalmaztak – a költségvetés tehermentesítése érdekében 2023-ban számos beruházást leállítottak, illetve átütemeztek. Utóbbi valóban így volt az M1-es bővítés esetében is, csak az valamiért kimaradt a közleményből. Tavaly májusban még lapunk is írt arról, hogy kiderült, az államnak a szükséges földterület-kisajátításokra is költenie kell, így végül arról döntöttek, hogy az M1-es háromsávúsítását két évvel eltolják. Ezzel szemben a G7 2023 novemberében már arról számolt be, hogy az első jelentősebb beruházás az MKIF közlése szerint az M1-es bővítése lesz, aminek legkésőbb 2025 őszéig kell elindulnia. Jó eséllyel addigra az állam ezt is jelentős mértékben előfinanszírozza.

A további magyarázat szerint ugyanis a kivitelezés elhalasztása, elmaradása a Budapest felé tartó és azt elhagyó regionális, országos és nemzetközi forgalom állandó, súlyos akadályoztatását, ezzel együtt a baleseti statisztika jelentős romlását eredményezte volna. Azt azonban már szintént a G7 számításaiból tudjuk: a MKIF 35 éve alatt összesen csaknem 700 milliárd forintot kereshet az autópálya-koncesszión. Ez növekedhet tovább, miután a kalkulációk szerint a 2023-as árak alapján például az M5-M6 autópályák egy kilométerének megépítése és üzemeltetése nettó 328 millió forintba kerül az adófizetőknek. A NER koncessziós vállalata kilométerenként további 116 millió forintért üzemelteti a már meglévő gyorsforgalmi utat.

Szijjártó Péter már 11 éve aláírt Dohában a katari energiaügyi és ipari miniszterrel egy, a jövőbeni magyarországi cseppfolyósított gázszállítások megbeszéléseinek „keretet adó energiaügyi együttműködési szándéknyilatkozatot.