Az Európai Bizottság (EB) a járvány utáni helyreállítást célzó alapból megítélt kifizetések előtt nem vizsgálja, hogy kik, milyen entitások az adott intézkedés végrehajtására kiválasztott kedvezményezettek. A biztosi testület ugyanakkor bevethet célzott kereskedelempolitikai és versenyjogi eszközöket, ha harmadik országok indokolatlanul kapcsolatba kerülnek a gazdaságélénkítésre szánt pénzügyi eszközből megvalósuló beruházással – közölte lapunkkal Veerle Nuyts szóvivő, miután megkérdeztük: az uniós testületnek van-e tudomása róla, hogy a magyar kormány kifejezetten a kínai BYD elektromos járműveinek beszerzését kívánja támogatni uniós pénzből.
A hírt nemrégiben a VSquare nevű oknyomozó portál hírlevele közölte. Eszerint Magyarország a kínai járművekre szabta elektromos-autóvásárlási támogatását, amelyhez 240 millió euró (90 milliárd forint) támogatást kért a helyreállítási alaphoz kapcsolódó és az energia zöldítésére használható REPowerEU pénzügyi forrásból. Így az európai adófizetők pénzéből támogatná, hogy magyar vállalatok kínai elektromos járműveket vásároljanak, ráadásul biztosítaná a keresletet a Szegeden megépülő BYD autógyár termékeire.
Brüsszelben általában aggodalommal néznek a kínai terjeszkedésre: az EB nemrégiben vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy az ázsiai országból származó olcsó kínai elektromos autók nem részesülnek-e túl nagy állami támogatásban, torzítva a piacot és kiszorítva onnan az európai gyártókat. Ez a vizsgálat ugyan nem érinti a BYD szegedi gyárát, de jelzi, hogy nem mindenki tartaná magától értetődőnek e járművek uniós pénzekből történő támogatását.
Kínai elektromosautó-gyártókat vizsgál az Európai Bizottság, köztük van a Szegedre készülő BYD isMagyarország helyreállítási és zöldítési tervét már elfogadta az Európai Bizottság és a pénzügyminiszterekből álló EU Tanács. A kormány azonban mostanáig nem tudott benyújtani egyetlen fizetési kérelmet sem, mert nem hajtotta végre a szükséges jogállamisági és korrupcióellenes reformokat, az úgynevezett “mérföldköveket”. Hozzájutott ugyanakkor a 4,6 milliárd euró hitelt és támogatást tartalmazó REPowerEU forrás 20 százalékához, előleg formájában, amihez nem kellett feltételeket teljesíteni. Ennek első részletét, 779,5 milliót tavaly december végén, a maradékot, 140,1 milliót hétfőn fizette ki az Európai Bizottság.