Kétmilliárdos vasútállomás-felújítási programot indított két éve a MÁV, melynek a kulturált és modern utazókörnyezet megteremtése volt a célkitűzése, csakhogy ez hat településén egyelőre nem jött össze. Pedig a régi állomásépületeket már ledózerolták, hogy új utasvárókat építsenek – írja a 24.hu.
Vancsura István, Tiszaalpár polgármestere a portálnak arról beszélt, a település próbálta elérni, hogy átvehessék a régi épületet, mert abban akár két garzonlakást is ki tudtak volna alakítani. Ám mostanra csak egy menetrendtábla és néhány pad maradt. A sínek mellett álló kétszintes házat – amelyben egykor az állomásfőnök is lakott – tavaly szeptemberben dózerolták le.
„A szerkezet jó állapotban volt, csak a tetőt kellett volna kijavítani, és két családot el tudtunk volna helyezni. Mégis kiadták a parancsot, hogy el kell tüntetni” – idézte fel a polgármester. Hozzátette,
a nagy lendületben mindent eltakarítottak, még a vécét is, ezért több mint egy éve csak a bokorba mehetnek a várakozó utasok, ha úgy hozza a szükség.
Hasonlóan járt a Hajdú-Bihar vármegyei Szerep is. Győri Balázs alpolgármester azt mondta, a korábbi épületet közel 15 évig az önkormányzat bérelte, ám a MÁV teljesen elhanyagolta a végül romossá vált házat.
– Legalább száz ember jön-megy itt minden nap, de május óta a szélben és az esőben is kint kell ácsorogniuk a peronon, mert semmi védettebb építmény nem maradt
– hangsúlyozta az alpolgármester.
A portál szerint az utóbbi hónapokban az említett települések egyike sem kapott érdemi választ a MÁV-tól arról, mikor kezdenek bele az új épületek megvalósításába.
Hiába kampányolt vele a helyi fideszes, Lázár János felfüggesztette a gyulai vasútállomás felújításátAz állami vasúttársaság kétmilliárd forintos vissza nem térítendő kormányzati támogatást kapott a Miniszterelnökségtől a Magyar Falu Program keretében a vasútállomások fejlesztésére. Az ígéret az volt, hogy a települések mindenütt ugyanolyan, előregyártott elemekből álló, 20 négyzetméteres épületet kapnak, amelynek klimatizált a váróhelyisége, és felszerelik wifivel, digitális töltővel, valamint utastájékoztató monitorral. A tervezet része volt a környezet megújítása új parkolóhelyekkel, valamint 10-30 férőhelyes fedett, kamerázott kerékpártárolóval.
Az elmúlt egy-másfél évben az ország különböző részein összesen hat helyen, Tiszaalpár és Szerep mellett
Nyírbogáton, Sárrétudvariban, Basahalmon és Püspökhatvanban is lebontották a régi állomást, az új építése azonban elmaradt.
A portál forrásai szerint 2022 nyarán már a kiírás előtt állt a várókra vonatkozó közbeszerzés, de közbejött, hogy kormányzati szinten beruházási stopot rendeltek el, így ezt a hazai költségvetési forrásból finanszírozott projektet is leállították.
A 24.hu megkeresésére azonban a MÁV közölte, szó sincs arról, hogy leállították volna a programot. A tájékoztatás szerint
tíz településen már befejeződtek a fejlesztések, három helyszínen zajlik az épület-felújítás, 13 kistelepülésre pedig utasvárók épülnek majd.
A vasúttársaság tudatta, hogy összesen kétszáz vasútállomásra telepítenek kerékpártárolókat, utasbeállókat és utcabútorokat. Az új utasvárók kialakításánál pedig olyannyira igyekeztek bevonni az önkormányzatokat, hogy a színvilág és környezet tervezésekor is figyelembe veszik az igényeiket.
Arra a kérdésre, hogy a Miniszterelnökséggel létrejött támogatási szerződés megkötése óta eltelt két és fél év alatt miért nem írták ki a kivitelezési szerződést, a MÁV közölte: egy-egy közbeszerzési eljárás előkészítése hónapokat vesz igénybe, várhatóan 2024-ben a sikeres közbeszerzési eljárást követően ezen érintett helyszíneken is megkezdődhet a beruházás.
Vasúti menetrend: drága felújítás után gyors összeomlás