;

UNESCO;szabályozás;akcióterv;közösségi média;dezinformáció;

Szinte minden országban a közösségi média volt a fő hírforrás, annak ellenére, hogy az általa nyújtott információkba vetett bizalom lényegesen alacsonyabb, mint a hagyományos médiában

- Akciótervet tett közzé az UNESCO, hogy leszámoljon az álhírekkel

Egy globális felmérésből kiderült, az emberek csaknem 90 százalékát aggasztja az online dezinformáció, ami befolyásolja országuk politikáját, és akár a választásokat is.

Az Ipsos az UNESCO felkérésére nyolcezer ember részvételével végzett felmérést 16 olyan országban, ahol 2024-ben választásokat tartanak (Magyarország nincs köztük). Ebből kiderült, a válaszadók 85 százaléka aggódik a megtévesztő információk miatt, 87 százalékuk úgy gondolja, hogy ezeknek nagy hatásuk van országuk politikai életére, ami befolyásolni fogja a jövő évi választásokat is. 88 százalék pedig elvárja a kormányoktól és törvényhozóktól, hogy oldják meg a problémát a szociális média szabályozásával. A felmérésből az is kiderült, hogy az internethasználók 56 százaléka a közösségi médiából szerzi az információkat, 44 százalék a tévéből, bár az arányok országok és kor szerint változhatnak. A felmérésben többek közt Algéria, Ausztria, Bangladesh, Belgium, Horvátország, Gána, Mexikó és az USA vett részt.

„A digitalizáció hatalmas mértékben segítette a szólásszabadság fejlődését. De a közösségi média felületek felgyorsították és felerősítették a hamis információk és a gyűlöletbeszéd terjedését, fő fenyegetést jelentve a társadalmi egységre, békére és stabilitásra. Hogy megőrizzük a hozzáférést az információkhoz, késlekedés nélkül szabályoznunk kell ezeket a platformokat, miközben megőrizzük a véleményszabadságot és az emberi jogokat” – írta Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatója a szervezet honlapján. Az UNESCO akcióterve példátlan konzultációs folyamat eredményeként jött létre az ENSZ keretein belül, amelyben 134 ország 10 000 aktivistája vett részt másfél éven keresztül. A 40 oldalas dokumentum felvázolja az elveket, amelyeket figyelembe kell venni, de a konkrét cselekvési terveket is, amelyeket a kormányoknak, szabályozó testületeknek, a civileknek és maguknak a médiaplatformoknak is végre kell hajtaniuk. Ennek érdekében az UNESCO 2024 közepére tervezi az első World Conference of Regulators-t (Szabályozótestületek Világkonferenciája).

A szervezet 7 pontban határozta meg a szem előtt tartandó elveket.

  • Legfőbb irány az emberi jogok tiszteletben tartása a döntési folyamat bármely szakaszában, bármely szervezet által.

  • Független, nyilvánosan működő szervezetek kellenek mindenhol, tiszta jogkörökkel és megfelelő forrásokkal.

  • Ezeknek együtt kell működniük, hogy megakadályozzák, a techcégeket abban, hogy kihasználják nézeteltéréseiket.

  • A tartalommoderációnak megvalósítható mértékűnek kell lennie minden régióban és minden nyelven.

  • Az algoritmusok a minél hatékonyabb működést tartják szem előtt a megbízhatóság helyett, ezeket átláthatóvá és számonkérhetővé kell tenni.

  • A platformoknak többet kell tenniük azért, hogy felhasználóik kritikusabb gondolkodásúak legyenek.

  • A szabályhozóknak és a platfomoknak sokkal szigorúbb szabályokat kell alkalmazniuk érzékeny események, választások és krízisek idején.

A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók 68 százaléka szerint a közösségi médiában terjednek leginkább a megtévesztő információk, ebben országtól, kortól, társadalmi helyzettől, politikai nézettől függetlenül túlnyomó többségben egyetértettek.

„Az embereket minden országban és társadalmi státuszban aggódással tölti el a dezinformáció, legyenek akár öregek, akár fiatalok, vidékiek vagy városiak, tanultak vagy tanulatlanok, különösen választások idején. Minden szereplőtől azt várják, küzdjenek ezek ellen”

– mondta Mathieu Gallard, az Ipsostól a Guardiannak.

Guilherme Canela de Souza Godoi az UNESCO szólásszabadság szekciójának vezetője szerint már 50 országban szabályozzák a közösségi médiát, de ez gyakran nem felel meg a nemzetközi szólászabadsági és emberi jogi normáknak. 

A matematika tanulása nem kell, hogy unalmas vagy félelmetes legyen a gyerekek számára, hanem örömforrás is lehet! Logikai készségfejlesztés és játékos matematika tanulás otthon és az iskolában. A Pécsi Tudományegyetem és a Piatnik Budapest Kft. együtt dolgozik a világhírű Dienes Zoltán professzor tervei alapján készült játékok megvalósításán.