Észszerű, de lapos üzleti fogásnak tartottam, hogy a Valami Amerikából sorozat formájában újabb bőrt ösztönöz lehúzni az RTL. Kétségtelen, hogy egy kultuszfilm, főleg, ha vígjáték, olyan márkanevet jelent, amelyet elég felmutatni valamekkora garantált haszonhoz. Csak hát a 3. mozis eresztés némi kopásról árulkodott. Úgy tűnt, ez még rendben van, de itt a vége.
Szerencsére Herendi Gábor tisztában volt vele, hogy a múlt dicsőségéből nem fog tudni összerakni egy szériát. Tanulságos lehetett talán a Taxi esete is, ahol hiába próbálta őrizni az 5. rész a nyelvezetet, a dramaturgiai szerkezet megbízható alapjait, szánalmas erőlködéssel tudta csak végigráncigálni magán a nézőt. De az is lehet, hogy Herendi nem okult semmiből, nem gondolt végig semmit, csak ösztöneire hallgatva, némi fazonváltással újabb terméket gyártott egy sikeres licenc alapján. A sorozatnak az RTL+-ra felkerült első két része mindenesetre arról árulkodik, beletalált valamibe.
A 2000-es évek elején született Valami Amerika a rendszerváltás utáni viszonyokra reagáló, enyhén szatirikus vígjátékok sorába illeszkedett. Itt egy új, piaci, „amerikai” világ a maga jellegzetes szereplőivel, mi próbálunk alkalmazkodni, érvényesülni benne, de lúzerek vagyunk. Még a nyertesek is lúzerek, szánalmasan kisszerűek. Minden csikorog, inog, suta, szóval röhej az egész. Maga a film viszont meglepően professzionálisra sikeredett, jó sztorival, találó gúnyrajzokkal, döfködésekkel, csipetnyi, a jó ízlés határain belül mozgó közönségességgel. Ezt kétszer még el lehetett sütni.
A sorozatot azonban nem ez az állapotrajz mozgatja. Itt már a kialakult rendszert látjuk. Ilyen lett, és ilyennek termeli újra magát.
Képtelenség levegőt venni benne, verseny és fogyasztás napestig, gyorsan változó trendekkel, divatokkal, üzleti formákkal, sikerágazatokkal. Most éppen az egyik pálya, hogy legyél influenszer, éljél meg kattintásokból, feliratkozásokból, vagy érjél celebbé egy tehetségkutató műsorban. Ha pedig a közéleti lázongást választod, ott kínálja magát a zöld vonal.
Herendi ennek a valóságnak a vígjátéki teréhez új hősöket teremt, egy rendszerváltás után született, fiatal testvértriót, néhány figurát pedig megtart a mozifilmelőzményből. Velük is változást érzékeltet. Bala, a Csuja Imre alakította maffiózó sem képes tartani a tempót, kétségbe ejti, hogy minden interneten történik, még az adósok fenyegetése is (vírusokkal), és boldog, amikor végre egyszer kivonulhat a terepre törni-zúzni, összeverni az útjába bénáskodó Schóbert Norbertet. Szóval, mai bukdácsolásunk köszön vissza a sorozatban, megfelelő mennyiségű poén durrogtatásával, amelyek egy része elsül, más része fejcsóválásra, bosszús fintorra késztet. Még korai lenne ítéletet mondani a produkció felett, de bizonyára eljutunk odáig is – mert végignézzük. Ebből a világból nem lehet kilépni.
Infó: Valami Amerika. Tévéfilmsorozat, RTL+