A reggel 9:40-kor indított Railjet Express kalauza például tudósítónknak annyit mondott, hogy a vonat majd „nyílegyenesen” megy majd München felé, ám, hogy ez pontosan mit jelent, azaz, hogy át kell-e szállni Bécsben vagy a menetrend szerint átszállás nélkül el lehet jutni a német városig, nem derült ki. Feltettük volna a kérdést, hogy a kettő közül melyik történik, de már nem volt időnk, mert addigra három utazó tudakolta a kalauztól, hogy most a vonatuk tényleg elmegy-e Münchenig, illetve hogy egyáltalán hová szól a helyjegyük, mivel a kocsikra elfelejtették kiírni az azonosító számot.
Ha ez nem lenne elég, jobb híján a kalauz is csak annyit közölhetett az utasokkal, hogy Bécsben érdeklődjenek az utastájékoztatástól. Végül nem sokkal a vonat indulása előtt kapott egy telefont a „központtól”, hogy a járat Németországig mehet, akkor az ÖBB ugyanis csak szerdától vágja le a müncheni vonatokat a nyugati hálózatról.
Üzent az osztrák vasút, csak szerdától vág le magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatrólA 9:40-es Railjetnek és a kétóránként induló vonatoknak szerdától München felé két átszállása is lesz, egy Bécsben egy pedig Salzburgban, összességében pedig 8 óra 1 percig tartott az egyébként 6-7 órás út.
Mint ismert, a múlt héten derült ki, hogy az osztrák állami vasúttársaság (ÖBB) elébe ment annak, hogy a nyugati vasúti partnerek előzetes értesítse nélkül elrendelt Biatorbágy-Szárliget közötti vasúti szakasz felújítása miatt a magyar vonatok rendszeresen 20-30 percet késnek, és a felújítás idejére levágja a magyar vonatokat a nyugati vasúti hálózatról. Ez azt jelenti, hogy Budapestről csak Bécsig lehet eljutni, ám aki onnan Linz vagy Salzburgon át Németország felé folytatná az útját, annak át kell szállnia a császárvárosban.
A MÁV azt javasolja az utasoknak, hogy Bécs felé az egy órával korábbi vonattal induljanakItt a bejelentés, az osztrák vasút jövő hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatrólA bizonytalanság jócskán látszott hétfő reggel a pályaudvaron, a peron már kora reggel zsúfolásig telt várakozókkal. Volt időnk beszélgetni: a reggeli, 8:40-es induló Eurocity eleve 20 perces késéssel érkezett, így már eleve a Keleti pályaudvarról is 10 perc késéssel indult vissza Bécsbe.
Bár reggel vannak vonatok, amelyik eleve csak Bécsig közlekedtek, olyanok is felszálltak rájuk, akik Németországba készültek, arra számítva, hogy ha elindulnak egy-két órával korábban, akkor talán nem késik le a bécsi csatlakozást. Így találkoztunk idős német kerékpáros párral, amelyik hetekkel korábban váltott jegyet a közvetlen járatra. Arra gondoltak, milyen jó lesz, ha a nehéz elektromos biciklikkel csak egyszer kell felszállniuk a vonatra, majd Németországig utazhatnak. Indulás előtt után derült ki, hogy jobban teszik, ha órákkal korábban nekivágnak, mivel egyáltalán nem biztos, hogy a kerékpárral olyan könnyen kapnak csatlakozást Németország felé. – Hát ez van - tárták szét a karjukat. – A legrosszabb esetben hazatekerünk – fűzte hozzá a hölgy, hozzátéve, hogy
Magyarország nagyon szép, csak az volt a fura, hogy itt mindenki olyan szomorú. A Keleti pályaudvaron tapasztaltak alapján kezdi érteni, hogy miért.
Nem volt annyira jókedvű az a két magyar fiatalember, aki Linzbe indult dolgozni. Egyikük, András évek óta dolgozik autóipari mérnökként, Debrecenből ingázik vonattal oda és vissza hétfőn és pénteken. Eleve 9-10 órát utazik, és ha most a linzi vonat nem várja meg a Railjetet, akkor további 1-2 órával többet kell vonaton töltenie. Mint mondja, ő is csak napokkal ezelőtt értesült a változásról. Ha bukja a linzi csatlakozást, akkor mehet a kukába az oda vett helyjegye, ráadásul ha el is éri, szinte biztos, hogy biztos, hogy a vonat teli lesz az előző bécsi vonattal érkezettekkel, így jó eséllyel dugig tömött vonaton mehet Linzig a munkahelyére. – Most kipróbáljuk, hogy mi lesz, aztán meglátjuk – legyintett beletörődően, bár sok választása nincs, mivel az osztrák cégnél nincsenek cégautóik, a saját fogyasztást pedig nem lehet elszámolniuk. Szóval marad a vonat és az idegőrlés.