dráma;kortárs;

Sok aktuális téma előkerült a beszélgetésen

- Friss drámakötet, mindenkit érintő témák

Csupán két rövid dráma szövege hangzott el, a feminizmus volt a hívószó, mégis rengeteg minden előkerült Fiatal Drámaírók Háza pódiumbeszélgetésén a Kelet Kávézóban. 

A Fiatal Drámaírók Háza mindössze két éve működik, mégis rendkívül aktív szervezet, idén 21 művet tartalmazó drámakötetet adtak ki a pályázataikra beküldött anyagokból Keringés címmel, melynek előszavát Závada Péter, utószavát pedig Spiró György jegyzi.

A szóban forgó pódiumbeszélgetésen elhangzott Szarvas Melinda Saját szoba című alkotása és Rédei Roland BFF című szövege, mindkettőben megjelennek a feminizmus kérdései, a kapcsolódó részterületek, a családon belüli erőszak és köztér-magántér viszonya. Virginia Woof esszéjére utal Szarvas Melinda írása, és a benne megjelenített performanszművész határozottan emlékeztet Ladik Katalinra, a vajdasági irodalommal foglalkozó fiatal ezt nem rejtette véka alá. A BFF-ben egy veszekedés bontakozik ki két közeli barát között, egyikük új párkapcsolata miatt.

A beszélgetés meghívott vendége volt Acsády Judit szociológus, aki a 90-es években a Feminista Hálózat egyik alapítója volt. A szociológus kiemelte, hogy az önbecsülés és annak megtartása roppant érdekesen jelent meg a két műben.

A beszélgetés hamar a jelenlegi, hazai színházi viszonyokra terelődött. Acsády Judit felemlegette, hogy az alternatívák felvetése nem igazán jellemzi a kőszínházat. Rédei Roland úgy reagált, szerinte az utóbbi időben háttérbe szorult a színházak jelenre való reflektálása, és inkább egyfajta politikai betagozódásnak lehetünk tanúi.

– A függetlenek, az újítók épp ezzel szemben fogalmazzák meg magukat – fejtette ki a szerző – lehet klasszikus műveken keresztül beszélni a jelenünkről, de a drámának pont az aktualitásra kéne törekednie, nyugaton jellemzően több kortárs drámát visznek színre – mondta, mire Szarvas Melinda úgy reagált – habár manapság Londonban a legjobb kezdő drámaírónak lenni, hiszen a szerző előadását egész biztosan bemutatják, nem biztos, hogy a létrehozott szöveg maradandó lesz, lehet, hogy három év múlva játszhatatlanná válik. – Az alkotók felemlegették azt is, hogy manapság gyakran alkot külföldön magyar szerző. A moderátor Szűcs Virág Natália hangsúlyozta, a Fiatal Drámaírók Háza csapata rengeteg tehetséggel találkozik, úgy is látják, abszolút folyamatban van egy új, haladó gondolkodású írógeneráció létrejötte, csak egyre kevesebb platform van, ahol a tehetségek kipróbálhatják magukat. – Leginkább a dráma az a műnem, aminek beszűkült a mozgástere, illetve sose volt jellemzője, hogy rendelkezzen olyan fórummal, ami a prózának és a lírának megadatott – fogalmazott a moderátor. Irodalmi események rendszeres látogatójaként elmondható, sokan voltak az eseményen, de ennél is feltűnőbb volt, hogy a közönség nagyon aktívan részt vett a diskurzusban, bátran kérdeztek a szerzőktől.

A frisseké a hétvége

Csütörtöktől szombatig tartja diskurzusalapú kulturális fesztiválját a Fiatal Drámaírók Háza a MU Színházban. A programok sorában egész estés színházi premierek, drámaíró workshopok, egy nyílt írótalálkozó, és kötetlen szakmai beszélgetések is megtalálhatók. Szombat este mutatják be a Keringés című drámakötetet.

A Budapest Contemporary nevű vásáron közel harminc galéria kínálja a kortárs magyar képzőművészet legjavát. A választékban a nemzetközi ismertségű mesterek és a pályakezdő fiatalok is megtalálhatók.