;

MÁV;meghibásodás;vonatközlekedés;

- Megint gond van a MÁV-nál, most egy néhány éve felújított állomás biztosítóberendezése mondta fel a szolgálatot

A 2016-ban nagy csinnadrattával átadott, 32 milliárdos forintos beruházással elkészült vasútállomáson megújították a teljes vágányrendszert, a peronokat, az utasátjárókat és a villamosvezetékeket is.

Csütörtökön reggel negyed 9-től nem működik a biztosítóberendezés Székesfehérvár állomáson, a vonatok várakozásra kényszerülnek, a kapcsolódó vasútvonalakon torlódnak a szerelvények. A Székesfehérvár állomást érintő vonalakon 45-90 perccel megnőhet a menetidő, jelentős késésekre és járatkimaradásokra kell számítani a délelőtti órákban – közölte csütörtök reggel a MÁV.

Az állomáson ugyan azóta korlátozásokkal újra megindult a vonatforgalom, de továbbra is – várhatóan kora délutánig – 30-60 perccel hosszabb menetidővel kell számolni. Az elővárosi vonatok egy része rövidebb útvonalon közlekedik vagy kimarad a menetrendből. Székesfehérvár és Börgönd, valamint Székesfehérvár és Komárom között pótlóbuszok járnak.

Mindez azért különös, mert a Fejér megyei nagyváros állomását néhány éve újították fel a kapcsolódó vasúti pályaszakasszal együtt 32 milliárdért. A 2016-ban nagy csinnadrattával átadott állomáson Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára köszöntőjében arról beszélt, hogy az új vasúti pálya és a huszonegyedik századi biztosítóberendezés összehangolja a vonatok közlekedését és ezáltal biztonságosabbá is teszi a forgalmat.

A 32 milliárdos forintos beruházással elkészült vasútállomáson felújították a teljes vágányrendszert, a peronokat, az utasátjárókat, a villamosvezetékeket. Ezzel Nyugat-Magyarország legkorszerűbb állomása lett a fehérvári, amely egyben e térség legnagyobb forgalmát bonyolítja le.

A vasúti pálya felújítását az SDD Konzorcium (Subterra a.s., Dömper Kft., Pannon-Doprastav Kft.) végezte, az új biztosítóberendezést a Thales Austria GmbH és a Dunántúli Kft. (utóbbi Közgép érdekeltség) szállította és szerelte be.

A biztosítóberendezés egy nappal azután romlott el, hogy Lázár János kirúgta a MÁV pályaműködtetésért felelős, illetve a gazdasági vezérigazgató-helyettesét, miután a múlt héten sebességkorlátozást kellett elrendelni a Budapest-Hegyeshalom vonalon a pályaromlás miatt. A MÁV vezetése pluszforrást kért a felújításra. Lázár erre visszavágott: „Aki egy 800 milliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot”. 

Az általános megbízhatóságot veszélyeztetik a sokasodó problémák

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár – aki az üzemzavar miatt nem tudta megtartani előadását a Közlekedéstudományi Egyesület balatonfenyvesi konferenciáján – a Facebook-oldalán azt írta, ismét személyesen is szembesülhetett azzal, ahogy a vasút körül sokasodó problémák az egész szolgáltatás általános megbízhatóságát veszélyeztetik. „A székesfehérvári állomás működési zavara miatt lényegében ma délelőtt összeomlott a balatoni közlekedés, a vonatok egy órás vagy még hosszabb várakozásokkal állnak sorba Székesfehérvár előtt” – fogalmazott. Szerinte a sorozatos üzemzavarok miatt egyre többen – főleg, ha időre mennek – jutnak arra a következtetésre, hogy inkább autóval kellene útnak indulniuk, pedig épp ezt kellene elkerülni. Vitézy Dávid ugyancsak arra hívta fel a figyelmet, hogy Székesfehérvár állomás biztosítóberendezését egy európai uniós beruházásban néhány éve cserélte vadonatújra a MÁV.

A cél a mentők, tűzoltók, rendőrök és a postások segítése a gyors tájékozódásban.