Menesztette Lázár János építési és közlekedési miniszter a MÁV pályaműködtetésért felelős illetve a gazdasági vezérigazgató-helyettesét, Virág Istvánt és Bádonfainé Szikszay Erzsébetet - értesült a hvg.hu, amit Csepreghy Nándor miniszterhelyettes megerősített.
A döntésre azt követően került sor, hogy a Budapest-Győr-Hegyeshalom fővonalon sebességkorlátozást vezettek be a pálya rossz állapota miatt, a Lázár-féle minisztérium ugyanakkor nem óhajt pénzt biztosítani az évek óta szükséges felújításra, noha a vasúttársaság vezetése arra kérte őt, szerezzen forrást Varga Mihály pénzügyminisztertől a Bécsbe tartó Budapest–Győr–Hegyeshalom vonal egy szakaszának felújítására. Lázár a kormányzati támogatás helyett már akkor is fenyegetőzött: „Arra szeretném kérni a sajtón keresztül a MÁV vezetését, hogy ne okoskodjon, hanem csinálja azt, amire utasítottam, garantálja az emberek biztonságát, azonnal kezdjék meg a helyreállítást” - hangzott a tárcavezetői ukáz, hozzátéve „aki egy 800 milliárd forintos tömegközlekedési kasszában nem találja meg a 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot”.
Lázár János: Ne okoskodjon a MÁV vezetése, hanem csinálja meg azt, amire utasítottam!Csakhogy beszélni persze jóval könnyebb, mint számolni: az említett 32 milliárd forint körülbelül annyi, amennyi karbantartásra és felújításra évente jut, összesen. Ezért kért volna a MÁV pluszforrást, 800 milliárdos kassza ide vagy oda.
A Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszon 100 kilométer per órás ideiglenes sebességkorlátozást kellett bevezetni augusztus 24-től a pálya rossz állapota miatt. A lassújel bevezetése azért keltett feltűnést, mert egy „kirakatvonalról” van szó: ez az ország egyetlen olyan vonala, ahol normál esetben akár 160 kilométer per órás sebesség is elérhető.
A hvg.hu elérte az ügyben Csepreghy Nándort, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettesét, aki megerősítette a két vezérigazgató-helyettes menesztését és annak okát is.
A MÁV szerda esti, szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében pontosított a menesztésekkel kapcsolatban:
az értesülés csak Bádonfainé Szikszay Erzsébet, gazdasági vezérigazgató-helyettes esetében helytálló. Virág István vezérigazgató-helyettes bár elérte a nyugdíjkorhatárt, aktív szolgálatát nem fejezi be.
Csepreghy utalt arra is, hogy másokat is kirúgtak, a MÁV mellett a minisztériumból is. Mint mondta, a kérdéses fővonalon a felújítási munkálatokat minél hamarabb meg kell kezdeni, azonban
„voltak és vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy egyenesen szabotálták. És olyanok is, akik a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak. Ezektől a kollégáktól most megválunk. Van, aki nyugdíjba mehet már, mi pedig nem marasztaljuk. Van akit lefokozunk. Van akit felmentünk. Van aki helyett másnak adunk lehetőséget.”
Miközben Lázárék látványosan igyekeznek a MÁV-ra tolni a felelősséget, a lap megjegyzi, hogy a vasúttársaság már évekkel ezelőtt megtervezte a felújítási munkálatokat, csak éppen pénzt sosem kaptak rá az Orbán-kormánytól. „A beavatkozás végrehajtására a MÁV által már 2019-ben elkészített, de forráshiány miatt több alkalommal elhalasztott infrastruktúra-fejlesztési program tervei alapján kerül sor” - írták közleményükben.
Az „okoskodásba” beszállt Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár is, aki már korábban is nagyérdemű értésére adta, hogy nincs maradéktalanul megelégedve Lázár János ténykedésével. A nyári mellékvonal-bezárásokról például azt mondta, káros és felesleges, mivel egy MÁV-os igazgató bérét sem éri el vonalanként a havi megtakarítás. Ma pedig a vasúti fejlesztések elhalasztását is is kritizálta, mert szerinte az elkaszált vasúti fejlesztések akkor fognak igazán fájni, amikor megérkeznek az EU-s pénzek. Kijelentette továbbá: „a magyar közlekedéspolitika érzelemvezérelt és kapkodó komolytalanságát mutatja ez a döntés”.
Ezt aztán Csepreghy Nándor sem hagyta szó nélkül, a hvg.hu-val azt közölte: „Ha az államtitkársága idején feleannyit foglalkozott volna a jelennel, mint a távoli jövővel, most kevesebb bajunk lenne a vasútnál. Sajnos azonban többet költött látványtervekre és fantasztikus elképzelések kidolgozására, mint a pálya karbantartására, a meglévő járművek felújítására vagy a kapacitások és a menetrendi álmok egymáshoz illesztésére.”
Lázár János államtitkára ezután azzal folytatta, hogy Vitézy saját bevallása szerint is több milliárdot költött el a fejlesztési tervekre, ezek a pénzek pedig most nagyon hiányoznak a karbantartási büdzséből.
„Amikor pedig a közös munkában tavaly ősszel szerepet szántunk neki, visszautasította, mert ő miniszter akart lenni. Kár személyes sértődöttség miatt az egyik legfontosabb közszolgáltatást támadni. Ennyit a legtöbb lájk sem ér egy Facebook-poszt alatt”
- dörögte.
A portálnak reagált az okfejtésre Vitézy Dávid, aki úgy fogalmazott:
„A legnagyobb többletkiadást éppen a kormánybiztosként Lázár János által felügyelt tram-train okozza a MÁV-nak, a legnagyobb, éves szinten akár 30 milliárd forintos bevételkiesést pedig a miniszter által lelkesen reklámozott vármegyebérletek bevezetése.”
A volt államtitkár az általa felügyelt időszak terveiről és költségeiről szólva azt mondta, mivel az összes ilyen projekt uniós pénzből ment, ezeket amúgy sem fordíthatták volna például pályakarbantartásra. Felidézte továbbá, hogy Lázár János érkezése után a minisztérium rögtön elkaszált két fontos fejlesztési projektet, amelyek érezhető minőségjavulást hozhattak volna a vasúti és közösségi közlekedésben: százmilliárdos nagyságrendben akartak új járműveket beszerezni az elővárosi vonalakra, emellett létre akarták hozni az országos közlekedésszervező társaságot.
A Csepreghy-féle személyeskedést pedig Vitézy a következővel nyugtázta: „Ez valami lázálom lehet, Lázár miniszter úr soha nem kért fel semmilyen együttműködésre, így aztán olyan beszélgetés is legfeljebb a képzeletükben zajlott le, miszerint én más feladatot szerettem volna. (...) Ne odamondogassanak és visszamutogassanak a minisztériumban, inkább dolgozzanak, mert a magyar vasút szolgáltatásában mindennapos és egyre növekvő problémák vannak”.
A hegyeshalmi vasútvonal szétesése csak a jéghegy csúcsa, Mészáros Lőrinc nyer a késésen is