;

Magyarország;koncert;jegyértékesítés;Coldplay;

A rendkívüli kereslet miatt a Coldplay még további két koncertet ad majd jövőre Budapesten

- Óhatatlanul lesznek olyan rajongók, akiknek már nem sikerül jegyet venni

A Colplay esete kapcsán megkerestünk három koncertszervező céget.

Hosszú virtuális sor alakult ki, amikor a Coldplay június 16-i budapesti koncertjét bejelentette a Live Nation Magyarország nevű koncertszervező cég, sokan le is maradtak a belépőkről. A vállalat Facebook-oldalán csakúgy sorjáztak a kommentek, amelyekben a rajongók panaszkodtak a jegyrendszerre, valaki például azt írta, hogy bár délelőtt fél kilenckor belépett az oldalra, negyvenkétezer ember állt előtte. Persze, volt, akinek sikerült vennie jegyet, de arra délelőtt kilenctől este hatig várnia kellett. A Coldplay a rendkívüli kereslet miatt még további két koncertet ad jövőre Budapesten június 18-án és 19-én.

A helyzet kapcsán megkerestük Márkus Évát, a Live Nation kommunikációs vezetőjét, akitől azt a választ kaptuk, hogy minden olyan koncertnél, ahol a kereslet jóval nagyobb, mint a rendelkezésre álló belépők száma, óhatatlanul lesznek olyan rajongók, akiknek már nem sikerül jegyet venni az eseményre. A számítógépes vásárláskor a rendszer a belépés sorrendjében sorba állítja az érdeklődőket a kiválasztott jegykategóriánál, és amint a sorban előtte állók elfogytak, akkor tudja megkezdeni mindenki a tényleges vásárlást a még elérhető jegyek közül. Az egész világon ugyanezt a módszert használják, és nem csupán a koncerteknél, de rendszerint nagyobb sportesemények belépőinek értékesítésekor is. A Coldplay-koncertjegyek értékesítésének kezdetekor háromszázezren álltak sorba virtuálisan a budapesti belépőkért. Ilyen igény mellett még a három stadionkoncert sem elég arra, hogy mindenki jegyhez jusson.

– Jellemzően az átlagos koncertjegy értékesítési időszak öt-hét hónap. Ez egyes esetekben lehet jelentősen hosszabb és akár rövidebb is 

– kaptuk a választ Kovácska Gyulától, a CTS Eventim Hungary Kft. ügyvezető igazgatójától. Hozzátette, a jegyértékesítési időszak jelentősen lerövidülhet egy keresett, több mint harmincéves rockelőadói múlttal rendelkező együttes esetében. Megfelelő példa erre a Rammstein idei dupla koncertje, melyek közül az első alkalomra a jegyek kilencven százaléka pár nap alatt elfogyott.

– Amennyiben valaki lemarad a vásárlásról, értsd elfogynak a jegyek, vagy nem kapható a keresett kategóriájú jegy, úgy a másodlagos jegyértékesítő piacokon keresgélhet megfelelő belépőt, sokkal magasabb kockázati mutató mellett – mondja Kovácska Gyula, hozzátéve, ezt a jegyvásárlási módot nem támogatják, mivel teljes biztonságot csak a hivatalos jegyértékesítőnél megvásárolt jegyek jelentenek. – A jegyüzérek jelenlétét minden szervező igyekszik nehezíteni. A legújabb trendek szerint a nagy érdeklődésre számot tartó rendezvények esetén nevesített jegyeket értékesítünk, korlátozzuk az egy tranzakcióban vásárolható belépők számát, és olyan példa is van, amikor applikációban érhetőek el a jegyek – mondja az igazgató, hozzátéve a Viagogo, a Ticketswap és egyéb másodlagos jegyértékesítési piactér használata általuk nem támogatott, és komoly kockázatokat rejt a jegyek eredetiségét és esetleges többszöri felhasználhatóságát illetően. Mint ismeretes, 2018-ban a Viagogo sokszoros áron értékesítette a jegyeit a londoni Ed Sheeran-koncertre, a vásárlók azonban nem kaptak a pénzükért semmit, az ügynek magyar érintettjei is voltak. (De voltak még emlékezetes esetek: például 2003-ban csalók ötven-hatvan jegyet adtak el a Guns N’ Roses budaörsi repülőtérre „meghirdetett”, valójában nem létező koncertjére.)

A Rammstein idei dupla koncertje első alkalmára a jegyek kilencven százaléka pár nap alatt elfogyott

A Live Nation részéről azt a választ kaptuk, hogy a jegyüzéreket vagy az ő megbízásukból vásárlókat teljesen kiszűrni még az online jegyértékesítés mellett sem lehet, az ügyben azonban a jegyvásárlók is sokat tehetnek. Bármennyire is szeretnének ott lenni egy koncerten, ha nem vásárolnak belépőt másodkézből, vagy nem hivatalos jegyértékesítőtől, azzal gyakorlatilag lehetetlenné teszik a jegyüzérek működését. Márkus Éva szerint ez sajnos nem egy rövid folyamat, de ha holnaptól mindenki kizárólag a hivatalos értékesítőtől vásárolna, az megszüntetné a felturbózott árú másodlagos piacot.

Arra a kérdésünkre, hogy kik azok az előadók, együttesek, akikre egy évvel korábban elfogynak a jegyek, a Live Nation azt írta, hogy két-három tucat olyan sztár van jelenleg a világon, akiknek a koncertjeire elkapkodják a belépőket, hirdessék meg azokat bármilyen hosszú vagy akár rövid idővel az esemény előtt. Ezek közül vannak olyanok, akik inkább csak két-három földrészen tudják ezt az eredményt produkálni, és vannak olyanok, akik az egész világon. Ilyenek a Coldplay mellett a Metallica, a U2, The Rolling Stones, Adele, Harry Styles, AC/DC, Red Hot Chili Peppers, Guns N’ Roses, Bruce Springsteen, Taylor Swift vagy akár a Rammstein. Bár itthon még kevésbé népszerűek, a világ nagyobbik részén ebbe a kategóriába tartoznak a leghíresebb K-pop bandák is.

Rick Astley koncertje is teltházas volt

Csütörtökön a Paloznaki Jazzpikniken fellépő Rick Astley koncertjére is gyorsan elfogytak a jegyek, ahogy a korábbi 2019-es fellépésére is. – Rick Astleynek hatalmas rajongótábora van itthon is, így a csütörtöki nyitónapra hamar teltház közeli közönséggel számoltunk, a kezdés előtt pedig már biztosan láttuk, hogy elértük a fesztivál maximum kapacitását – mondta lapunknak Szegő Hanna, a Paloznaki Jazzpiknik sajtófőnöke, hozzátéve, a brit énekes egy hónapja a Glastonbury Fesztiválon adott koncertet, amelynek sikere végigsöpört a világhálón.

– A Palóznaki Jazzpiknik elmúlt tíz éve kapcsán kialakult a „piknik-élmény” fogalma, melyet a magyar közönség ma már az észak-balatoni községhez köt, és emiatt évről évre ellátogat a dűlőbe, hogy a külföldi zenészek és formációk mellett a hazai jazz élvonalával és a legújabb, kísérleti zenével is megismerkedjen – mondta Szegő Hanna. A sajtófőnök szerint a fesztiválnak emiatt olyan törzsközönsége jött lére, mely a szombati zárónapon már bevési a jövő évi dátumot (2024. augusztus 1-3.), illetve a fellépők ismerete nélkül is szállást foglal, és szabadságot vesz ki erre a néhány napra. 

A modern nők helyzetével, identitásával és problémáival foglalkozik a Molnár Ani Galériában rendezett kiállítás, melyen tíz nőművész alkotásai láthatók.