;

kiállítás;Molnár Ani Galéria;

Buda Flóra Anna 27 című animációs filmjében a főhős édes hármasba keveredik

- Mindenkinek kell egy szoba: egy kiállítás, ahol a modern nők helyzete kerül fókuszba

A modern nők helyzetével, identitásával és problémáival foglalkozik a Molnár Ani Galériában rendezett kiállítás, melyen tíz nőművész alkotásai láthatók.

Lángoló tekintetű hölgyek és ártatlannak tűnő lányok néznek vissza ránk a budapesti Molnár Ani Galéria kiállításán, melyen a modern nők helyzetére esik a fókusz. – A kiállítás nem egy konkrét társadalmi ügyről szól, hanem általánosságban beszél a nők helyzetéről – mondta lapunknak Oltai Kata, aki mint női kurátor felelősnek érzi magát, hogy olyan női alkotókat mutasson be, akik a téma kapcsán több szempontra világítanak rá.

A kiállítás címe Virginia Wolf 1929-ben megjelent Saját szoba (A Room of One’s Own) című könyvét idézi meg, amelynek fő gondolata, hogy az alkotó nőnek szüksége van egy saját szobára, vagyis olyan intim térre, ahol szabadon dolgozhat.

A kiállítás is több olyan munkát mutat be, melyek összeköthetők ezzel a gondolattal. Nyíri Orsolya rajzain például nőalakokat látunk szobákban, melyek falai tele vannak pakolva mindenféle személyes tárggyal, mint könyvvel, festménnyel és filmplakáttal, melyek árulkodnak a figura életéről és ízléséről is. – Ezek a rajzok önarcképek, hisz mindegyik rólam szól, hogy hogyan élem meg a nőiségemet. A képek a szobámat mutatják, így a nézők azon keresztül benézhetnek a fejembe – mondta a művész.

Szintén a saját szoba képezi az egyik fő helyszínt Buda Flóra Anna 27 című animációs filmjében, melyet a kiállításon kihelyezett tévén nézhetünk meg csütörtökönként. Az Arany Pálmával díjazott alkotás főhőse Alice, egy huszonhét éves lány, aki egy erotikus álmában egy rendőr férfival és nővel kerül édeshármasba, majd megtudjuk, hogy a valóságban még otthon él az anyjával és az öccsével, az egyetlen személyes tere pedig a saját szobája. – Eredetileg egy animációs pornófilmet akartam készíteni, de aztán rájöttem, hogy engem zavar, hogy ezekben a filmekben nincsen sztori, és nem tudjuk, hogy kik a szereplők – mondta a rendező. Ehelyett a saját életét vitte filmre, vagyis azt az életszakaszát, amikor még otthon lakott a szüleivel. – Meg akartam érteni, hogy egy fiatal felnőtt miért kerül ilyen helyzetbe, melyek azok a külső és belső tényezők, amik ide juttatják – mondta az alkotó, aki már Párizsban él egy albérletben, és ott dolgozik mint rendező.

A saját szoba gondolatát Wirth Abigél a gyerekjátékokkal hozta össze. Kék-fehér kerámiamunkája a Polly Pocket nevű játékot idézi meg, egy kinyitható dobozt, melyben miniatűr lányfigurákat láthatunk. – Ezek az alakok mindig klasszikus női szerepeket ábrázoltak, mint a királylányt, a tanár nénit vagy az énekesnőt. Én ettől el akartam szakadni – mondta a művész.

Az egyik kerámiáján a háztartási munkát végző nőt jelenítette meg, a másikon négy tüntető nőt, akik az egyenjogúságért, az egyenlő fizetésért és az abortuszhoz való jogért állnak ki.

Wirth Abigél kerámiáján a figurák a nők jogaiért tüntetnek

A kiállításon két képregényt is találunk, melyek közül az egyik főszereplője azért aggódik, hátha terhes lett, így segítségért fordul a barátjához és a barátnőihez is. – Azért választottam a gyerekvállalás témáját, mert sokakat érint. Több olvasómtól is kaptam visszajelzést, hogy tudtak azonosulni a főhőssel – mondta Poór Dorottya. A másik képregény hétköznapi, kínos helyzeteket jár körül, és segít abban, hogyan küzdjünk meg azokkal. Ehhez az alkotó, Mihály Gréta a saját életéből hoz történeteket, mint amikor a hamburgeresnél fél liter helyett fél deci kólát kért, vagy amikor az első munkanapján könnyek közt üdvözölte a kollégáit, mert tíz méterrel a bejárat előtt a szemébe ment valami. Az alkotó szerint az ilyen helyzeteket lehet humorral is kezelni, nőknek és férfiaknak egyaránt.

Info: Room of their Own. Kurátor: Oltai Kata. Molnár Ani Galéria. Budapest, VIII. kerület, Bródy Sándor utca 36. Megtekinthető szeptember 30-ig

Poór Dorottya képregénye a gyerekvállalás nehézségeit járja körül

Foglalkozott már Jane Austennel, Rejtő Jenővel, a Szívek szállodája sorozattal, most pedig Miyazaki Hayao filmjei és Agatha Christie krimijei vannak terítéken Borbély Zsuzsa film- és irodalomterapeuta munkásságban.