– Ez teljes fejetlenség. Ne mondja nekem senki, hogy az autóbuszok sokkal olcsóbban közlekednek, mint ahogyan a vonatok jártak. Ráadásul az a kis piros mozdony mindig bepöfögött ide az állomásra, a közúton azonban sokszor van baleset, dugó, útjavítás, elég ha öt-tíz percet késik, máris nem érik el Nyékládházán vagy Miskolcon a csatlakozást az utasok – így dohog egy középkorú asszony a tiszaújvárosi vasútállomáson, ahol (9 másik szárnyvonalhoz hasonlóan) keddtől a vonatok helyett pótlóbuszok közlekednek Miskolcig. A hirdetőtáblán az olvasható, hogy az ideiglenes menetrend egyelőre december 9-éig érvényes, de – „láttunk mi már karón varjút” felkiáltással – az utasok közül többen is azt mondják, a kormány majd beleszeret ebbe az átmenetinek titulált megoldásba és véglegesíti azt.
– Úgy tűnik, nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal. Három évvel ezelőtt, a koronavírus kezdetén is megszüntették a vonatközlekedést ezen a szakaszon, talán ha egy járat maradt, s akkor a buszmegállónak leaszfaltoztak egy szakasznyi zöld területet. Aztán elmúlt a covid, újraindították a vonatokat, a buszbeállót megszüntették, az aszfaltot meg felszedték. Újra kinőtt a fű. Most meg reggel jöttek a közutasok két nagy teherautóval és két másik kisebbel, betont hoztak és úthengert, öt-hat emberrel újra leaszfaltozták a korábbi részt. Ha ezt valaki gazdaságosnak nevezi, azt kiröhögöm. Ilyenkor a magyar ember arra gondol, valakinek a zsebébe biztosan átvándorolt néhány millió forint, különben mi értelme lenne ennek az egésznek? – kérdi tőlünk egy középkorú férfi. Válaszunk nincs, az aszfaltozó munkásokkal korábban ugyan beszélgettünk, ők annyit mondtak, hogy Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a tiszaújvárosi az egyetlen megálló, ahol munkát kellett végezniük az átállás miatt, de délre pikk-pakk már be is fejezték azt.
Körbenézünk a vasútállomás előtti placcon, bőven lett volna hely egy ideiglenes buszbeállót kialakítani anélkül, hogy zöldfelületet kellett volna elvenni, hiszen egy vonat nélküli vasútállomáson ugyan mi szükség lenne 10-15 autóparkoló-helyre, háromnak a helyén simán elfér a busz.
Nem találja az ésszerűséget a változásban egy hejőkeresztúri nyugdíjas asszony sem, aki kedden délelőtt kifejezetten azért jött a vonatpótló busszal Tiszaújvárosba, hogy „tesztelje” a járatot. Tapasztatalati szerinte a változtatásnak semmi értelme nincs.
– Nekem még jók a lábaim, viszonylag könnyen begyalogolok a városközpontba, orvoshoz, boltba, megteszem azt a másfél-két kilométert. De aki idős, beteg, sok a csomagja, az vajon mit kezd magával? Ha már buszra váltottak, legalább a centrumhoz közelebb kialakíthattak volna még egy megállóhelyet, hiszen így mindenkinek ki kell zarándokolnia a város szélére. Azt meg végképp nem értem, miért kell fenntartani tetemes pénzért egy vasútállomást, takarítókkal, pénztárossal, forgalmistával. Főleg úgy, hogy a MÁV pont azért siránkozik, hogy kevés az ember, ezzel okolták az egész átalakítást – értetlenkedik.
„Ez itt nem kirándulóvonat” – Munkába, iskolába, kórházba járnak a helyiek a bezárásra ítélt vasútvonalakonAz egyik itt dolgozótól megtudjuk: kora reggel egy négyfős család járt pórul a változtatások miatt. A Balatonhoz utaztak volna kerékpárokkal felszerelkezve: Nyékládházán akartak átszállni az Ezüstpart gyorsvonatra. Csakhogy, amikor két hete előre megvették a jegyet maguknak és a bicikliknek, senki nem mondta nekik, hogy augusztus elsején bizony a buszra már nem szállhatnak fel a járgánnyal együtt. Valahogy végül eljuttatták a kerékpárokat Nyékládházára, s onnan már sima volt az útjuk, de nem ilyen zökkenőkkel tervezték az idei nyaralásukat.
Tiszaújvárosban összefutunk Bálint Orsolyával, a MÁV Zrt. szóvivőjével is, három munkatársa éppen fotókat és drónfelvételeket készít az érkező vonatpótló buszról. Azt mondja, elvileg 4 perc a járat késése Nyékládházától idáig, de a sofőr igyekszik majd behozni, és idejében indul tovább. A Miskolc-Tiszaújváros szakasz egyébként a menetrend szerint augusztus elsejétől 17 perccel hosszabb buszon, mint vonaton. A MÁV kora délután egy közleményt is kiadott, amiben az szerepel: a vonathelyettesítő buszokon is váltható menetjegy az utazáshoz, azok számára, akik nem rendelkeznek előre megváltott vasúti menetjeggyel vagy bérlettel. A „helyettesítő vonaljegy” a teljes útra fix, 400 forintba kerül, a kedvezményre jogosultak 50, illetve 90 százalékos kedvezménnyel válthatják meg azt.
Nagyon sürgős az Orbán-kormánynak a vasútvonalak bezárása, ott is megszűnik a közlekedés, ahol éppen fejlesztések zajlanakHalmi József, Győrtelek polgármestere szerint elképzelhető, hogy gazdaságtalanul működtek ezek a szárnyvonalak, de a bezárás helyett inkább ésszerűsíteni kellett volna a közlekedésen. Ők a Mátészalka-Kocsord-alsó-Csenger vonalon helyezkednek el, a településen két vasúti megálló is van, amelyet az önkormányzat a MÁV-val közösen tart fent. Ő maga nem messze lakik a vasútvonaltól, így látta: zömmel munkába menő vasúti dolgozók vették igénybe a járatokat, az utasok inkább a kényelmes autóbuszokra ültek eddig is. Csakhogy ennek nem kellene így lennie, hiszen ez a vasúti szakasz átmehetne az ukrán oldalra Zajtára és a román oldalra Szatmárnémetibe is, s akkor biztosan lenne forgalma. A szocialista polgármester szerint álságos, hogy a Fidesz éppen a falvakban és kisvárosokban nyírbálja meg a szolgáltatásokat, miközben rendre azt kommunikálja, mennyire fontos neki a magyar vidék: a térségben ezért több településen azt tervezik, aláírást gyűjtenek a vasútvonalak újraindításáért.