Nyíregyháza;akkumulátorok;

Hangzatos bejelentés volt

- „Nem mondanám, hogy örömtáncot lejtünk” – Lázadnak Nyíregyházán a ma bejelentett akkugyár miatt

Az Orbán-kormány Nyíregyházán is kipárnázta az ázsiai befektetőknek szánt utat: előbb 54 milliárd, majd 138 milliárd forinttal segítette a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei nagyváros ipari parkjának infrastrukturális bővítését. 

Erről Kovács Ferenc a város fideszes polgármestere beszélt azon a csütörtöki sajtótájékoztatón, ahol Szijjártó Péter külügyminiszter bejelentette: újabb akkumulátorgyártó érkezik a térségben, a kínai Sunwoda 580 milliárd forintos beruházással hoz létre ilyen vegyi üzemet.

A Debrecentől 50 kilométerre lévő megyeszékhelyen nem ez lesz az első akkus beruházás, hiszen tavaly októberben bejelentették, a dél-koreai W-Scope 300 milliárd forintos fejlesztés keretében az elektromos autógyártáshoz kapcsolódva szeparátor-fóliát állít elő, míg a német Boysen-csoport azért települ ide, hogy a BMW-t kiszolgálva szintén az akkumulátorokhoz kapcsolódva fémtartó takarólemezeket gyártson.

A nyíregyházi ipari park ennek megfelelően nagy ütemben bővül, az eredetileg kijelölt 130 hektáros terület már betelt, és most egy újabb 640 hektáros részen várják a befektetőket, akiknek köszönhetően a polgármester szavai szerint a város felkerülhet majd a gazdaságilag fontos övezetek térképre. Az ipari park adottságai egyébként kedvezők, hiszen két vasútvonal is áthalad rajta, közülük az egyik nemzetközi forgalmat bonyolít, de keresztezi az M3-as autópálya és érinti az 4-es számú főút új, kétszer kétsávos szakasza is. A külügyminiszter, miközben elmondta, hogy a Nyíregyházára tervezett beruházás immár a harmadik olyan ebben az évben, amely egymilliárd euró fölötti értéket képvisel, nem győzte hangsúlyozni, hogy a beruházónak kifejezetten fontos a környezetvédelem, és a gyár teljes vízigényének 90 százalékát tisztított szennyvízből biztosítják majd. Azt ígérte: a kínai fél napelemparkot is telepít ide, hogy alapvetően megújuló energiával fedezze az üzem működésének igényeit. A tervek szerint a gyárat jövőre kezdik építeni és 2025 végén indulhat be a termelés – az első üzemegységek beruházási költsége közel százmilliárd forintos lesz, később pedig tovább bővül a telephely.

- Nem mondanám, hogy örömtáncot lejtünk, hiszen ami miatt eddig csak aggódtunk, az most bekövetkezett: nemcsak szeparátorfóliát, fémtartó elemeket gyártó cégek települnek ide, hanem bizony egy igazi akkumulátorgyár is. Az eddigi tapasztalatokból úgy tűnik, tüntetésekkel, aláírás-gyűjtésekkel nem lehet megakadályozni, hogy a mi városunk is az akkumulátor-ipari stratégia része legyen, de azt legalább szeretnénk elérni, hogy garanciákat kapjunk a biztonságos működésére – mondta lapunknak Babosi György a Momentum nyíregyházi önkormányzati képviselője. Ragaszkodnak hozzá, hogy az ígéretek szerint majdan kiépülő talajszonda-monitoring hálózat online adataihoz szabadon hozzáférjenek a városlakók, civil szervezetek, és így ellenőrizni tudják, valóban nincs károsanyag-kibocsátás. Hozzátette: a nyíregyháziak egészsége és biztonsága felül kell hogy írjon minden gazdasági érdeket, hiszen számukra az a legfontosabb, hogy 30-40 év múlva is legyen iható ivóvize a térségnek.

Hogy honnan kerül majd több ezer ember az újonnan épülő, az akkumulátorgyártáshoz köthető üzemekbe, arra a helyiek sem tudják a választ.

A térségben a LEGO a legnagyobb foglalkoztató, de gyakran a dán cég is munkaerő gondokkal küzd, nagy a fluktuáció, s előfordul, hogy már Debrecen környéki falvakból hordják ide az embereket

 – mondták el többen is. Volt aki megjegyezte: már a gyárak építéséhez is török vendégmunkásokat kell hozni, annyira hiányzik a hazai szakember, és ez vélhetően jellemző lesz akkor is, amikor majd a beinduló üzemekbe keresnek dolgozókat.

Erről is beszélt lapunknak két érintett, Kis Adri és Bovier György.