Jóváhagyta a trieszti kikötői hatóság a magyar állam tulajdonában lévő terminál rakpartosításáról szóló műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveket – ezt az AdriaPorts nyomán írta meg a Napi.hu.
A döntéssel párhuzamosan a pályázati munkák elbírálása is megkezdődött, így a közeljövőben eldőlhet, ki nyerheti meg a soron következő munkálatok elvégzését. A győztes cég feladata lesz, hogy mindenekelőtt hajózhatóvá tegye a csatornát és hogy csatlakoztassa a kikötőt a közúthálózathoz. Ez várhatóan 45 millió eurót emészt majd fel. A trieszti kikötő projekt komplex üzleti és műszaki megvalósíthatósági tanulmányát a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. készíti el nettó 445 ezer euróért, ez már 2021 májusában kiderült.
Az ugyanakkor még hosszú idő, mire a kikötő alkalmassá válhat a számára kijelölt célra: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter korábban arról beszélt, hogy a magyar vállalatok várhatóan 2026-tól vehetik igénybe exporttevékenységükhöz a trieszti kikötő magyar terminálját. A Napi.hu szerint a jó hír az, hogy Olaszország az uniós helyreállítási alapból kapott 45 millió eurót arra, hogy az érintett partszakaszt fejlessze, valamint fedezzék a tengeri mederkotrás költségeit.
Az Il Foglio ugyanakkor arról írt, hogy az üzletből sok tekintetben Kína profitál, ugyanis a terminál várhatóan összeköttetésbe kerül a kínai Új Selyemút projekttel, amelynek keretében a hírhedt Budapest-Belgrád-vasútfejlesztés is zajlik.
Az Orbán-kormány persze szemlátomást elégedett a kínai kezdeményezéssel, ezzel szemben ugyanakkor úgy tudni, hogy a Meloni-kormány éppenséggel kihátrálna belőle. A projekthez Olaszország még 2019-ben csatlakozott, amitől Giuseppe Conte akkori olasz miniszterelnök azt várta, hogy erőre kaphat az olasz gazdaság, ami azonban nem történt meg, inkább Kína profitált az egyezséggel. A szerződés 2024 márciusában lejár, a Meloni-kabinetnek pedig a határidő előtt legalább 3 hónappal értesítenie kell Kínát arról, amennyiben kihátrálnak a paktumból.
Szijjártó és Salvini egyetértett abban, hogy elköltenek 45 millió eurót a trieszti kikötő előkészítéséreMég nem a magyar államé a trieszti kikötő