Mindkettőjük karaktere a The Cage (A barlang) című, 1965-ben Star Trek-pilotepizódban tűnt fel első alkalommal, más színészek alakításában. Az előzmény volt valamilyen hatással arra, ahogy a Különös új világokban kibontják a két figurát?
Anson Mount: Mindenképpen, hiszen az eredeti sorozat eseményei meghatározzák a kapitány tragikus sorsát. Ugyanakkor az a Christopher Pike, akire szükség volt a Star Trek Discovery második évadában, nagyon különbözik attól, akit a pilotban láttunk. Szerintem ez a változtatás működött a Trek-kánon keretein belül. A „régi” Pike, akit Jeffrex Hunter formált meg, egy fiatalember volt a karrierje kezdetén, aki megkérdőjelezte a karrierdöntéseit. Ez az én Pike-om esetében már nem fordulhatott elő, mert az intenzív szituációk mellett erre egyszerűen nem volt ideje. Amúgy meg boldoggá tett, hogy az alkotók szabadságot hagytak nekem, és nem kényszerítettek arra, hogy újra megismételjem azt, amit valaki már megtett.
Rebecca Romijn: Az én esetem annyiban más, hogy Majel Barrett összesen tizenhárom percen keresztül alakította Number One-t a pilotban. Így számomra nagyon izgalmas volt kibontani ezt a karaktert.
A kritikusok és a rajongók hosszú idő óta a legjobb dolognak tartják, ami a Star Trekkel történt az utóbbi években, és talán az utóbbi évtizedben is. Ismerik a régi sorozatot és filmeket, azaz az egész Star Trek-univerzumot megálmodó Gene Roddenberry vízióját?
Rebecca Romijn: Hogyne ismerném, engem édesanyám vezetett be a Trekkie-univerzumba. Nekem azóta is az eredeti sorozat (The Original Series) a kedvencem, és nem is burkoltan annak a filozófiája és fantáziája előtt tisztelgünk. Szóval a válasz: igen!
Anson Mount: Csak megerősíteni tudom, hogy Gene Roddenberry látomása most a legfontosabb. A Különös új világok egy producere a Roddenberry Entertainment, amelynek zöld lámpát kell adni mindenre. Mivel az eredetihez képest a Különös új világok előzménysorozat, azaz a cselekménye korábban játszódik, íróink folyamatosan szakértőket vonnak be, akik ellenőrzik, hogy nem csinálunk-e károkat vagy hülyeségeket ebben az univerzumban. Szóval, igyekszünk tisztelettel megfelelni Gene Robbenberry látomásának és követni a lábnyomait.
A Star Trek Discovery-vel szemben a Különös új világok letagadhatatlan erénye, hogy végre nem az akció, hanem maguk a karakterek a drámaiság előremozdítói, ami színészi szempontból is sokkal nagyobb kihívás. Főszereplőkként van bármiféle beleszólásuk a sztoriépítésbe?
Anson Mount: A Különös új világok írói és főleg a kreátorai – Akiva Goldsman, Alex Kurtzman és Jenny Lumet – kiválóak abban, hogy beszélgetéseket kezdeményezzenek. Azt nem állítom, hogy valaha oda mertem volna menni, hogy javaslatokat tegyek a forgatókönyv kapcsán, de ők intenzíven konzultálnak velünk, a színészekkel a karakterfejlődéssel kapcsolatban. Különösen a két évad között volt ez jelentős. Leginkább arról beszéltünk, hogy mi egy-egy karakter célja és azt milyen eszközökkel éri el. De mondjuk olyan apróság is az ilyen beszélgetésekből alakult ki, hogy Pike lakosztályában van egy látványkonyha, és én gyakran főzök fontos dialógusok közben. Ez például olyan elem, amely rengeteget tett hozzá a show-hoz és eredetileg nem volt benne a forgatókönyvben.
Rebecca Romijn: A producerek és a kreátorok nyitott ajtó mellett dolgoznak ezen a sorozaton. Az olyan elemek, mint például a konyha, fontosak, de akár nagyobb ötletekkel is elő lehet állni. Például, hogy van olyan műfaj, melyet beletennék és kipróbálnánk a Star Trek keretein belül. Úgy fogalmaznék: a Különös új világok rendkívül együttműködő alkotófolyamat nyomán készül.
Érdekes, de abból a szempontból is haladó a Különös új világok, hogy Pike kapitányon kívül – mivel Spock vulkáni-ember félvér – csak női tisztek vannak. Ez igencsak idilli, nem?
Anson Mount: Tudja, amikor Gene Roddenberry leforgatta a The Cage-et és a CBS producerei nem értették meg azt, sőt számos problémájuk volt a produkcióval, azt mondták, hogy forgasson még egy pilotot. Ez lett az első rész, melyben William Shatner alakítja már Kirk kapitányt. A CBS csak annyit kért Roddenberry-től, hogy két karakter közül válasszon, akit megtarthat a legénységből: a sátáni kinézetű, hegyes fülű vulkánit, vagy a női elsőtisztet, Number One-t. Aztán maradt Spock, mert azt gondolta mindenki akkoriban, az túlmutat a science-fiction határain, hogy egy nő legyen az elsőtiszt egy űrhajón. Visszakanyarodva konkrétan a kérdésére: amikor az első évad vége felé tartott a forgatás, kezdtem egyre többször hallani, hogy mennyivel több a nő a legénység köreiben, mint a férfi. Ez nekem addig fel sem tűnt. De a rövid válaszom: ez nagyon jó érzés!
A második évad első két részében kettészakad az Enterprise legénysége: a kapitány elmegy, hogy jogi képviseletet szerezzen Number One-nak, aki hadbíróság elé áll, mert eltitkolta származását, míg a többiek elugranak a kligonokhoz egy kalandra. Kapnak majd emiatt büntetést?
Rebecca Romijn: Mármint azért, mert ellopják az Enterprise-t? (nevet)
Anson Mount: Tudja, amikor néztem a második részt, éreztem, hogy hiányzik egy jelenet belőle, amit leforgattunk. Egyedül vagyok Spock-kal és kérdőre vonom egy kérdéssel: „Hogy micsoda?” Elég vicces volt, kár, hogy végül kivágták.
Az már biztos, hogy a Paramount+ berendelte a harmadik évadot is a Különös új világokból. Mivel miden egyes epizód főcímében elhangzik, hogy egy ötéves küldetésen van az Enterprise, akkor gondolom, lesz negyedik és ötödik évad is?
Rebecca Romijn: Mi addig csináljuk, amíg csak lehet.
Anson Mount: Tudja, az öt év nem biztos, hogy öt évadot jelent a valóságban. Annyi biztos, hogy a történetünk tíz évvel korábban kezdődött az eredeti széria eseményeihez képest. Úgy gondolom, ezt az idősávot le fogjuk fedni.
Info: Star Trek: Különös új világok, második évad. Bemutatja a SkyShowtime
A Star Trek-univerzum
Amikor az amerikai forgatókönyvíró, producer és futurológus, Gene Roddenberry (1921–1991) megálmodta az eredeti Star Trek-sorozatot (amit röviden TOS-nak hívunk) a hatvanas években, pontosan tudta, milyen üzenetre van szükség a hidegháborúban: a kifejezetten értelmiségi köröknek készített, a finanszírozó CBS által űr-westernként adagolt széria egy ideális világot mutatott be. Olyan földi jövőt, ahol nincs pénz, nincsenek háborúk és az emberiség harmóniában él több földönkívüli fajjal, akikkel közösen megalapította az Egyesült Bolygók Föderációját. E szervezet felfedezője volt a Csillagflotta, mely a kutatás és a béke fenntartását tűzte ki célul.
A Star Trek-univerzumban két meghatározó kapitány karaktere emelkedik ki: a TOS-ban és a mozifilmek zömében feltűnő James T. Kirké, illetve a Star Trek: Az új nemzedék (TNG) központi figurájáé, Jean-Luc Picardé. A Star Trek-kánon popkulturális mítosszá nőtte ki magát: tizenhárom mozifilm és tizenegy sorozat – eddig több mint 850 tévés epizód – született meg Gene Roddenberry álmai alapján.
A Star Trek: Különös új világok a franchise tizenegyedik sorozata, amelyben Christopher Pike kapitány és a USS Enterprise csillaghajó legénysége új világokat fedez fel a galaxisban – a XXIII. században.