;

szakszervezet;bérlakás;Lakhatási válság;Szolidáris Gazdasági Központ;közösségi lakhatás;

- „A lakhatási kérdést nem lehet egyszerűen a munkabér emelésén és anyagi támogatásokon keresztül kezelni” – Itt a szolidáris megoldás

Lehet, hogy rossz helyről várjuk a megoldásokat? Figyeljük, mit mond a miniszterelnök, egy-egy tárca vezetője, hogyan osztja ki őket az ellenzék, és megfordítva. Majd jönnek a média csatornáin ide-oda úszkáló szakértők a nagy véleménymondásukkal. És így aztán folyamatosan kilátástalannak látjuk a jövőt minden kérdésben. Pedig sok szervezet, egyesület, kutatóműhely működik az országban, amelyek megoldásokat kínálnak a problémákra. A Szolidáris Gazdaság Központ (SZGK) is közéjük tartozik, próbál olyan modelleket találni, amelyek a piaci logikából kilépve jelenthetnek fogódzót, reális alternatívát a megélhetési válságban. Nemrég Szolidáris lakhatási megoldások szakszervezeteknek címmel publikáltak pilot projektet. A tervezet egyik készítőjével, Nagy Klárával, az SZGK munkatársával beszélgettünk a konkrét elképzelésekről és a központ céljairól.

– Miért foglalkoznak kiemelten a lakhatás problémájával?

– A Szolidáris Gazdaság Központ célja egy szolidáris gazdasági ökoszisztéma facilitása. A szolidáris gazdaság a gazdasági demokrácia és az ökológiai fenntarthatóság alapelve mellett fontosnak tartja az ezen az elven alapuló gazdasági egységek közötti körforgást, egy olyan átfogó programot, ami a teljes gazdaság átalakítását tűzi ki, és a szakszervezetekre szövetségesként tekint. Ez sok területet érint, mi jelenleg három munkacsoportban dolgozunk.

Az egyik a lakhatással, a másik energiaközösségekkel, a harmadik pedig a szakszervezeti szervezéssel foglalkozik. A témák között sok a kapcsolódás, ezért szorosan együttműködünk. A most elkészült pilot projektben ez kiemelt hangsúlyt kap, hiszen véleményünk szerint

a lakhatási megoldások kidolgozásában fontos szerepük lehet a szakszervezeteknek,

amit történeti és jelenkori példák is igazolnak.

– Magyarországon is?

– Igen. A lakhatás kérdése a szakszervezeti mozgalom kezdetétől fogva jelen van Magyarországon. Erre példa a mai Dózsa György út 64. alatt álló épület, ami az Országos Tisztviselő Szövetség szervezésében jött létre, és egyben Budapest első, lakásszövetkezeti szervezésben épült épülete. Fontos volt, hogy a szakszervezetek ne csak szorosan a munka világával, bérkérdésekkel foglalkozzanak, hanem segítsenek biztosítani a dolgozóknak az élet újratermeléséhez szükséges feltételeket, köztük a lakhatást, az oktatást és a művelődést. A két világháború között is sok kezdeményezés történt ezen a téren.

Nagy Klára

– Miért szakadt meg ez az irányvonal?

– A szocializmusban az állam szinte minden szociális feladatot magára vállalt, a szakszervezeteknek megszűnt a kezdeményező, stratégiai érdekérvényesítő szerepe. A rendszerváltás ezek után nagy törést jelentett a szakszervezeti mozgalomnak, újra kellett gondolnia feladatkörét, működési formáját. Az elmúlt három évtizedben csökkenő taglétszámokat látunk. Ezért is lenne fontos, hogy a szakszervezetek újra kitekintsenek a munka világából, és olyan dolgokat is tematizáljanak, mint a lakhatás kérdése, amely rengeteg, majd minden dolgozót érint. Már egy korábbi projektünk kapcsán is tapasztaltuk, mennyire pozitív hatása lehet ennek. Volt új belépés az adott szakszervezetbe, mert az foglalkozni kezdett a lakhatási problémával, noha konkrét megoldási javaslatok még föl sem merültek.

A megélhetési válság egyik meghatározó eleme a lakhatási válság, ezért fontos számunkra, hogy szervezeti háttérrel keressük a megoldási alternatívákat. 

A Friedrich Ebert Alapítvány támogatásával készült projektünk kidolgozásánál a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségével, a Szövetség a Közösségi Ingatlanfejlesztésért szakértőivel dolgoztunk együtt, és egyeztettünk a fővárosi önkormányzattal is.

– Rendelkezésre álltak nemzetközi minták?

– Alapvetően négy típusba sorolhatók azok a szakszervezeti és lakhatási projektek, amelyeket áttekintettünk. Az egyik a létező lakhatási szervezetekkel és mozgalmakkal való együttműködés, amire például a szakszervezeti mozgalomból kinövő uruguayi lakásszövetkezeti mozgalom lehet jó példa. A második, amikor a szakszervezet nyújt lakhatási szolgáltatásokat: ez jelenthet akár jogsegélyt, vagy azt, hogy a kollektív szerződésbe foglalnak a témát érintő kitételeket. Létezik még az önkormányzatokkal való együttműködés és az a változat, hogy valamilyen közvetlenül megvalósított lakhatási programot biztosít a szakszervezet.

– A tanulmányuk a közszférában rejlő lehetőségekre összpontosít. Tudatos ez az orientáció?

– A közszférában sok kihasználatlan lehetőség van, a probléma kezelése nem korlátozódik lakások vagy munkásszállók esetleges építésére. Talán a vezetés is nyitottabb rá, hogy kedvezőbb lakhatási feltételeket biztosítson a dolgozóinak. Mindenesetre a BKV és a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége nagyon együttműködő partnernek bizonyult. A ­BKSZSZ-ben megvolt a kezdeményező erő, már korábban kapcsolatban voltak velünk, s a vállalat érdekeltséget mutatott a kérdésben. És persze nagyon fontos tényező, hogy a projekthez rendelkezésre állt egy ingatlan a kispesti Áram utcában, amelyben most is szolgálati lakások vannak. Mindkét fél kezdeni akart vele valamit, időszerűvé vált a felújítás. További szerencsés körülmény, hogy a fővárosi önkormányzatot is érdekelték a megoldási lehetőségek, mert valamilyen módon kezelni kívánja a lakhatási válságot.

Az Áram utcai épület

– Hogyan állt össze végül a pilot projekt?

– A legfontosabb szerintem az elvi egyetértés volt a projekt célját illetően, és abban is, hogy milyen lehetőségeket kínál egy alulhasznosított ingatlan fejlesztése új lakások kialakítása szempontjából. Először egyeztettünk a szakszervezettel és a vállalat képviselőivel. Egy évvel ezelőtt került sor az épület bejárására, felmérésére, ősztől aztán elkezdődött a jogi modellezési szakasz, amelyet a Szövetség a Közösségi Ingatlanfejlesztésért (SZAKI) szakértői oldottak meg. Kiderült, hogy ennek a jogi kontrollnak a BKV-ban már van működő és elfogadott struktúrája. Biztosítja például, hogy a felek nem érdekeltek az ingatlan eladásában. Nagyjából ekkor került sor a pénzügyi és az építészeti modellezésre is. Egy háromszintes, pincével rendelkező épületről van szó, fontos volt, hogy egymással felcserélhető megoldásokat dolgozzanak ki az építészeink családok, párok, vagy akár lakóközösségek számára.

– A tervezet elkészült, de mennyire látja reálisnak a megvalósítását?

– A mi célunk a projektben a teljes körű modellezés elvégzése volt. A finanszírozást illetően is vannak különböző lehetőségek. Egyik szereplő sem rendelkezik a megvalósításhoz szükséges összeggel, így külső, alternatív forrásokat kell találni. Egyrészt vannak nemzetközi pályázatok, és a támogatás elnyeréséhez jó kiindulási pont, hogy szakszervezet, vállalat, önkormányzat és lakhatási szervezet működik együtt. Alternatívaként felmerült a Fővárosi Lakásügynökség koncepciója is.

– Hogyan dől el, hogy kik kapják ezeket a lakásokat?

– Jelenleg a bérlőket pályázati úton választja ki egy ötfős testület. A testület négy tagja a munkáltatót képviseli, egy pedig az üzemi tanácsot. A potenciális bérlőknek három feltételnek kell megfelelniük: minimum három év munkaviszonnyal kell rendelkezniük a BKV-nál (kivétel hiányszakmák esetén); nem lehet saját lakásuk vagy önkormányzati bérleményük a munkahelyük 50 kilométeres körzetében; illetve meg kell tekinteniük előzetesen a bérlakást. Emellett van egy szociális pontrendszer, ami alapján kiválasztják a jövőbeli lakókat, és meghatározzák a lakbér mértékét. Nincs könnyű dolga a testületnek, hiszen nagyon erős a dolgozói túljelentkezés az elérhető bérlakásokra, de elégedettek a működésével.

Lakhatási flashmob a Deák téren 2022. július 20-án

– A közszféra tulajdonában levő és ilyen módon felújítható lakások a dolgozók hány százalékának lakhatási problémáját oldanák meg?

– Nem tudok százalékot mondani, de bizonyára alacsony lenne a szám. Ezzel együtt, ha ez a modell elterjedne, reális alternatívát jelentene a lakhatási válság kezelésében. Fontos, hogy minél több megoldási lehetőség álljon rendelkezésre. Jó példaként tudom említeni az Utcáról Lakásba! Egyesület (ULE) együttműködését a Szociális Ágazatban Dolgozók Szakszervezetével (SZÁD). Ebben a modellben az ULE egyfajta „lakásügynökként” közvetít a szakszervezet felé üresen álló lakásokat, amelyekkel a tulajdonosaik valamiért nem akarnak foglalkozni, és megbízható üzemeltetőnek alacsonyabb áron is bérbe adják.

– Igen, de továbbra is meglévő ingatlanok hatékonyabb hasznosításáról beszélünk. Arra vonatkozóan van elképzelésük, miként lehetne ösztönözni a lakásépítést a magánszférában?

– Az első lépés, hogy legyen közbeszéd a kérdéskörről. A lakhatási kérdést nem lehet egyszerűen a munkabér emelésén és anyagi támogatásokon keresztül kezelni. Ezek a források egyszeri felhasználás után eltűnnek a piacon. A Szolidáris Gazdaság Központ azt képviseli, hogy minél inkább szolidáris alapú, piacon kívüli területeket érdemes a lakhatási válság megoldására létrehozni, ahol a bekerülő tőke cirkulálni tud. Másrészt fontos, hogy növeljük a megfizethető lakástulajdon mennyiségét.

– Az állam nem ösztönözhetné különböző feltételek kikötésével a vállalkozásokat megfelelő lakhatási feltételek biztosítására, akár lakásépítésre?

– Természetesen az államnak nagyon sok lehetősége lenne ezen a téren.

A magyar lakáspiac európai összehasonlításban közismerten rugalmatlan, túlnyomórészt magántulajdonra épül, miközben – ezt a Periféria Központ friss, reprezentatív felméréséből is tudjuk – bőven lenne társadalmi nyitottság alternatív lakhatási formák felé.

A helyzet könnyítéséhez olyan alternatívák szükségesek, mint a szövetkezeti vagy a közösségi lakhatás, a szociális és egyéb bérlakások növelése. A szakszervezeteknek van lehetőségük és mozgásterük ezek kialakításában, látnunk kell, hogy a válsághelyzetet a piaci erők nem fogják tudni megoldani.

– Úgy látom, a jövőt egyébként sem a magántulajdonban és a tőkés viszonyokban látják…

– Mi a nevünkből fakadóan a szolidáris gazdaság alapgondolatával értünk egyet, mely szerint a piaci logika nem fogja az emberek problémáit megoldani, nem feltétlenül az ő érdekeiket szolgálja. Ezért olyan modelleket érdemes építeni akár a lakhatás, akár az energia vagy épp az élelmiszer-ellátás területén, amelyek biztonságossá teszik az emberi közösségeket egy gazdasági vagy bármilyen más válság esetén is.

Mindig is érdekelt, hogy fideszes szavazóként hogyan éli meg az ember gyereke, hogy minden egész eltörik. Vagy szétrohad, elmállik, elporlad, és utána törik el.