;

pszichológus;Hódmezővásárhely;gyermekbántalmazás;iskolai teljesítmény;

- Teher alatt egy életre eltorzulhat a pálma – Segítség nélkül a bántalmazott gyerek képtelen feldolgozni a traumákat

Ha egy gyereket szívtelen módszerekkel próbál egy felnőtt nagyobb teljesítményre sarkallni, az akár ideig-óráig működhet is, a hosszú távú hatásai azonban lesújtók. Egy hódmezővásárhelyi ügy kapcsán kérdeztük arról a pszichológust, mit gondol az éheztetésről, a megaláztatásról. Ördögi kör, mert segítség nélkül a bántalmazott gyerek képtelen feldolgozni a traumákat, továbbviszi a mintát. Beszélni kell erről, minél többet főleg így, a közelgő bizonyítványosztás idején.

– A lelki terror súlyos bántalmazási forma, gyakran mégis nagyon nehezen lehet felfedezni az erre utaló jeleket. A fizikai bántalmazást könnyebb tetten érni, hiszen törést, zúzódást, testi jeleket látunk, míg az érzelmi bántalmazás ennél alattomosabb.

Az erőszak bármely formájától szenved a gyermek, olyan trauma éri, ami a későbbiekben az élet különböző területeire kihathat, és ennek feldolgozása évekig is eltarthat. Magyarországon sajnos sokak szerint elfogadható például a nevelési célzattal adott pofon. Sokan szemet hunynak afelett, ha a szülő nyilvánosan szidalmazza, rángatja vagy megalázza a gyereket. De éppúgy elfogadhatónak tartják a folyamatos kritizálást, a gúnynevekkel illetést vagy leértékelést és a büntetést rossz eredmények esetén – Édl Zsuzsanna pszichológus beszélt erről lapunknak egy hódmezővásárhelyi eset apropóján.

Nem motivál a szidás

Sajtóhírek szerint a Hódmezővásárhelyi Járási Ügyészség vádat emelt egy nővel szemben, aki oly mértékben várt el kitűnő sport- és iskolai teljesítményt gyermekeitől, hogy azzal súlyosan veszélyeztette a sértettek testi, érzelmi, értelmi, erkölcsi fejlődését. A vádlott éveken át egyedül nevelte a lányait. Az irreális elvárásai között az is szerepelt, hogy az iskolából csak ötöst hozhattak haza, ha ez nem így történt, megalázta, bántotta őket.Bár a szakemberek gyakran találkoznak bántalmazott gyermekekkel, a nyilvánosságot kapó esetek gyakran csak a jéghegy csúcsát jelentik, Édl Zsuzsanna szerint a hódmezővásárhelyi ügy a súlyosságát tekintve egyedi. „Egy gyermek testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi fejlődését szakemberek sora kíséri figyelemmel, nekik szakmai tudásuknál fogva fel kell ismerniük, ha egy gyermek vagy szülő segítségre szorul” – érdeklődésünkre ezt válaszolta a megyei kormányhivatal. Azt, hogy hazánkban gyermekvédelmi szempontból megfelelő a jogszabályi háttér, a pszichológus megerősíti, de azzal árnyalja, hogy szűkös a szakemberbázis, amely a törvények betartását segíthetné. A Szegeden és Makón tevékenykedő szakember úgy tapasztalja,

Magyarországon egymás bántása, szidalmazása jellemzően nem éri el az emberek ingerküszöbét, a lelki történéseket sokan a szőnyeg alá söprik. Azaz ha egy gyereket egy felnőtt sértően leszid, kritizál, azt nem biztos, hogy a bántás kategóriájába sorolják, sőt inkább nem vesznek róla tudomást. 

Arról nem is beszélve, hogy a teljesítményorientált oktatási rendszerben a jó tanulókat, jó sportolókat díjazzák, azonban az, hogy a gyerek hogyan jut el a kimagasló teljesítményig, csak részben látható. Lehet, hogy azért akar jól teljesíteni, mert a felnőttek elvárásainak szeretne megfelelni, más attól retteg, hogy megszégyenül vagy büntetést kap.

Diéta vagy éhezés?

A szóban forgó történetben a gyerekek sportolók voltak. A Csongrád megyei főügyészség közlésében az is olvasható, hogy a vádlott a magas színvonalon sportoló sértettektől még kimagaslóbb teljesítményt várt el. Naponta mérte a súlyukat, melynek megtartása érdekében nem kaptak elég ennivalót, de pénzt sem, nehogy vegyenek maguknak. Számtalan esetet hallunk arról, hogy különböző módon próbálják motiválni a versenyzőket, mutat rá hazai és nemzetközi példákra Édl Zsuzsanna. A módszer akár a bántalmazó kategóriába is beleeshet, de az ételmegvonást nem könnyű tetten érni. Mert hol van a határ aközött, hogy a sportolónak el kell érni a versenysúlyát, és aközött, hogy már elégtelen a táplálkozása? – teszi fel a kérdést.

Az sem egészséges, ha a gyerekek számára azt közvetítjük, hogy értékességük a teljesítményüktől függ. Ahogy arra a pszichológus rávilágít: a probléma sokszor abból fakad, hogy a felnőtt nem látja a gyermek valós képességeit, akinek emiatt teljesíthetetlen elvárásoknak kell megfelelnie.

Legyőzhető az erőszakos szülő

– Ha szeretnénk, hogy a fiatal minél jobb eredményt érjen el, akkor fontos ügyelni a megfogalmazásra, ugyanis van különbség a bátorítás és a leértékelés között. Motiváló és ösztönző, ha a fiatalok érzik, hogy elfogadható a hibázás, és azt hallják, hogy „segítek, próbáld meg újra”. A „semmirekellő vagy”, a „nem igaz, hogy ezt sem tudod megcsinálni”, a „semmi sem lesz belőled” viszont azt üzeni, hogy nem a teljesítményével vagy a próbálkozásaival nem vagyunk elégedettek, hanem hogy ő maga nem elég jó. A minősítés, megalázás mély nyomot hagy. Ha a diák sokszor rosszul van órák előtt, hangulatingadozásai vannak, lehetetlen megnyugtatni, ha folyamatosan feszült, gyomorideggel, émelygéssel, alvási nehézségekkel küzd, el kell gondolkodni, hogy tényleg reális dolgokat várnak-e el tőle – magyarázza szakmai szempontok szerint a jelenséget.Az is általános tapasztalata a szakembereknek, hogy a gyerekek nem mernek segítséget kérni. Félnek attól, hogy nem hisznek nekik, vagy nem tudja megvédeni őket senki az erőszakos szülővel szemben. Az ilyen szülők úgy gyakorolják a gyermekük felett a hatalmukat, hogy elbizonytalanítják őket. Ilyenkor nagyon sok gyerek egyedül marad a nehézségeivel, problémáival.

Ha erőszakos a szülő, aki kontrollálja az életét, akinél a hatalom, aki a fő vezér az életében, ki tudná őt legyőzni? – gondolhatja a gyerek. 

Az is nehezíti a beavatkozást, hogy a lelki terrort alkalmazó szülő együttműködőnek tűnhet, hiszen a gyerek jól halad, szépen szerepel, hozza az eredményeket, de figyelni kell az árulkodó jelekre. Beszédes lehet, ha – a vásárhelyi esetben éppen ez történt – nem vehet részt szabad programokon, osztálykiránduláson, beszűkülnek a kapcsolatai.

Beszélni kell róla ahhoz, hogy változzon

A bántalmazást elszenvedett gyermekek számára kulcsfontosságú, hogy támogató közegbe kerüljenek. Kellenek olyan felnőttek, akikben megbízhatnak, és akik segítik őket. Lehet ez egy pedagógus vagy más segítő szakember. Olyanok, akik képesek kísérni a gyereket a feldolgozásban, akiktől mintákat tanulhat a megküzdéshez. A traumák bármely formája éri a gyermeket, az az életét alapjaiban határozza meg. Az átéltek mélyebb feldolgozásához valójában felnőttként juthat el az ember, amikor képes lesz szembenézni a történtekkel.A jelenségről minél többet kell beszélni, hogy elinduljon valami lassú változás, véli Édl Zsuzsanna. Akit traumatizálnak, annál a sérelmek megmaradnak, és félő, hogy bántalmazó partnert fog választani, mert az az ismerős helyzet a számára. És ami ismerős, szögezi le a szegedi szakember, az jelenti a biztonságot, emiatt pedig nagyon nehéz lesz egy másfajta kapcsolatot, akár munkahelyi szerepet kialakítani. Foglalkozni kell a gyerekekkel, mert ők viszik majd tovább a társadalmat –mutat rá az ügy fontosságára.

Figyeljünk a jelekre!

Gyermekvédelemben járatos szakemberek úgy vélik, a tanárok rendkívül leterheltek, és jelenleg nincs erejük arra, hogy minden gyereket figyelemmel kísérjenek. Azt sem mindig könnyű megállapítani, hogy a fiatal csak megúszni akar egy felelést, vagy valóban retteg a rossz jegytől. És ha kialvatlan? Mi van, ha nem hagyják aludni, vagy alvás helyett videójátékba menekül, mert az a világ elviselhetőbb számára, mint a valóság? Érdemes gyanakodni, tanácsolják a szakemberek, ha egy gyerek nagyon szorongó, visszahúzódó. Vagy ellenkezőleg, túlzottan készséges, mindent bevállal, a kortárs csoportban mindenbe bele lehet vonni, elviszi a balhét, csak hogy szeressék. Idegen is tehet bejelentést, ha arra gyanakszik, hogy otthon, iskolában, sportklubban bántanak egy gyereket. Úgy tudunk segíteni, ha jelezzük a gyermekvédelemnek, iskolai, óvodai szociális segítőnek, a helyileg illetékes gyermekjóléti szervezetnek, pedagógusnak. Fontos szerepük lehet az intézményekben induló kortárssegítő csoportoknak, érzékenyítő alkalmaknak.

Mindig is érdekelt, hogy fideszes szavazóként hogyan éli meg az ember gyereke, hogy minden egész eltörik. Vagy szétrohad, elmállik, elporlad, és utána törik el.