Több mint 60 éve a kislányok egyik kedvenc játéka Barbie, „aki” eleinte természetellenesen karcsú alakjával és hosszú szőke hajával hódította meg gyermekek – és tegyük hozzá, felnőttek – millióinak szívét világszerte. Az elmúlt években azonban az amerikai gyártó, a Mattel egyre nagyobb figyelmet fordít arra, hogy a játékbabán keresztül bemutassa az emberek sokféleségét. Kapható már többek között vitiligós (bőrbetegség), kopasz, műlábas, kerekesszékes Barbie, és most a legújabb termékük a Down-szindrómás baba. A Mattel a tervezési folyamat során a Nemzeti Down-szindróma Társaság és egészségügyi szakemberekkel konzultált, hogy a betegségre jellemző külső jegyeket megjelenítsék. A játékfigura törzse hosszabb, mint az átlagos, ugyanakkor a testmagassága kisebb. Az arca kerekebb, a fülei kisebbek, sőt még a tenyerén is látható a jellegzetes keresztvonal. A baba puffos ujjú ruháján megjelenik a pillangó, valamint a sárga és a kék szín, amelyek a betegséghez kapcsolódó szimbólumok. A baba rózsaszín medálos nyakláncának három kiszögellése jelképezi a Down szindróma tüneteit okozó tripla 21-es kromoszómát. Ellie Goldstein Down szindrómás brit modell, aki az új Barbie kampányában is szerepelt, kiemelte, milyen fontos számára a sokszínűség. „Amikor megláttam a babát, teljesen elragadtak az érzelmek, és annyira büszke voltam! Sokat jelent számomra, hogy a gyerekek játszhatnak ilyen babával, és megtanulhatják, hogy mindenki különböző. Az embereknek több hozzám hasonló embert kell látniuk a világban, nem kell elrejteni őket” – tette hozzá.
Ennek a gesztusnak üzenetértéke van – nyilatkozta lapunknak egy játék-nagykereskedés vezetője. „Nem a kereslet nagy ezekre a babákra, hanem a mai korban már igény van a másság elfogadására, a fogyatékosságokéra is. Magyarországon is kaphatók ezek a nem átlagos Barbie-k, csomagban kapjuk a gyártótól, kötelesek vagyunk tartani. Egyébként nemrég adtunk el két kerekesszékes babát, egy fiú és egy lány figurát, amiket egy kerekesszékes kislánynak vásároltak. Jobban el tudja fogadni saját állapotát, ha látja, hogy a Barbie-ból - aki egy híresség, egy ikon - is van, aki kerekesszékes.” Azt is elmondta, hogy néhány évvel ezelőtt a teltebb testalkatú Barbie-k is megjelentek, mert nagyon sok fiatal küzdött testképzavarral, sőt az anorexiás alkatú babákat már ki is vonták a forgalomból.
„Ha egy nagy cég beáll valamilyen ügy mögé, annak mindig súlya van”
– tette hozzá.
„A nevelési, oktatási intézményekben évek óta kiemelt feladat az érzékenyítés, a másság elfogadására való nevelés. Ezt a célt szolgálja az integráció is, hiszen a több évtizeddel korábbi gyakorlattal ellentétben, amikor a fogyatékkal élő gyermekeket speciális intézményekbe lehetett csak beíratni, ma már gyakran vegyes csoportokat találhatunk mind az óvodákban, mind az iskolákban" - nyilatkozta lapunknak Dúró Zsuzsa gyermekpszichiáter. ,,Az egészségesek mellett nagyon sokféle diagnosztizált problémával, tanulási nehézséggel küzdő gyerek jár egy-egy osztályba, és az akadálymentesítésnek köszönhetően a fogyatékossággal élő gyerekek számára is elérhetőek a normál oktatási intézmények.
A gyerekek sokkal elfogadóbbak a beteggel, a bajba jutottal, mint a felnőttek – emelte ki a gyermekpszichológus. A Down-szindróma nagyon jellegzetes külső tulajdonságokkal jár, első pillantásra fel lehet ismerni az érintetteket. Az a társadalmi cél, hogy elfogadjuk az ilyen jellegű problémákkal küzdőket. „Azt a tényt, hogy egy világcég az elfogadó, befogadó attitűdöt tárgyiasítja, tehát hogy a gyerek megfoghatja azt a babát, barátkozhat vele, látja a másfajta arcot, testalkatot, és ezzel tud játszani, nagyon jónak tartom. Ez a baba segíthet az óvónőknek is a nevelésben, hiszen ugyanúgy játszanak vele a gyerekek, mint a többi babával, és ezzel azt üzenik a kicsiknek, hogy ugyanúgy próbáljunk meg együttműködni, kooperálni a fogyatékkal élőkkel, sérültekkel.”