;

képzőművészet;Balatonfüred;fotográfia;MOdern MŰtár;

Sarkantyu Illés fotográfiai sorozata 2004-ben készült Fejtő Ferencről

- Magaskultúrát csempésztek a strandpapucsok mellé

Új kiállítótér nyílt szombaton Balatonfüreden a Veszprém–Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program részeként.

MOdern MŰtár (MOMŰ) névvel megnyílt az ország legújabb kulturális-művészeti központja Balatonfüreden. A reformkori városrész két egykori, teljesen megújult villaépületében, szemben a Blaha Lujza-villával kapott helyet a Szöllősi-Nagy András hidrológus professzor és Nemes Judit képzőművész házaspár fotográfiai és képzőművészeti gyűjteménye. A zömében a nemzetközi geometrikus, valamint konkrét művészetet reprezentáló modern és kortárs kollekció – a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program részeként – harminc év után került haza Párizsból, és talált otthonra Balatonfüreden. Húsz évvel a veszprémi Modern Műtár – Vass László Gyűjtemény megnyitása után ezzel újabb európai rangú gyűjteménnyel gyarapodott Veszprém vármegye. Balatonfüred ugyanakkor újabb nagy lépést tett afelé, hogy ne csak üdülőhelyként, hanem a kultúra városaként is vonzó legyen. (Ilyen lépés volt a Vaszary Galéria 2010-es megnyitása, ahol évről évre jelentős kiállítások láthatók, és ilyen volt Zsidó Kiválóságok Házának megnyitása is 2018-ban.)

A műgyűjtő házaspár az 1970-es évek elején Budapesten kezdte el képzőművészeti gyűjteményét építeni baráti kapcsolatok révén, első szerzeményeik az Európai Iskola néhány, akkor még élő mesterének a művei voltak. Az 1980-as évek végén a házaspár Párizsba költözött, itt a Franciaországban élt, XX. századi magyar képzőművészek és fotográfusok munkái kerültek elsőként a gyűjteményükbe. Érdeklődésük kilencvenes évek közepétől a francia geometrikus művészet felé fordult, majd gyűjteményük svájci, holland, német, svéd, észak- és latin-amerikai konkrét és geometrikus művészek alkotásaival is bővült. A mintegy kétezer műből álló kollekció mintegy 70 százaléka nemzetközi, beleértve a Franciaországban alkotó magyar művészek alkotásait is.

Szöllősi-Nagy András a MOMŰ megnyitóján úgy fogalmazott: Balatonfüred városával egy kulturális PPP-t, azaz köz-magán társulást (Public-Private Partnership) hoztak létre, ahol a város biztosítja a „hardvert” – az épületeket és a működtetést –, ő és felesége pedig a „szoftvert”. A „hardverhez” – a két műemléki villa átalakításához – az EKF program 360 millió forinttal járult hozzá, Balatonfüred városa mintegy 30 millióval, a Lechner Tudásközpont 90 millió forinttal. A projektet támogatta az Építési és Közlekedési Minisztérium és az MVM Next is. Az épületek átalakítási terveit a Vikár és Lukács Építész Stúdió díjmentesen készítette el, a két műemléki villát egy ízléses, íves üvegfolyosóval kötötték össze, amelyet Vikár András tervezett.

A „szoftver” egyrészt a gyűjtemény egy részének – időszakosan megújuló – bemutatásából áll, másrészt a MOMŰ múzeumpedagógiai foglalkozások, művészetet népszerűsítő eladások, vitaestek, kamarazenei koncertek helyszíne lesz. Továbbá Piet van Zon holland festőművész konkrét művészeti dokumentumgyűjteményét teszi kutathatóvá – erre a helyszínen kutatószobák is rendelkezésre állnak. Az Európa összeköt címet viselő nyitó kiállítással a gyűjtő házaspár hangsúlyozni szeretné: az elmúlt száz év politikai rezsimjeinek dacára volt kapcsolat a magyar és az európai művészek között, műveikkel reflektáltak egymásra, ami összekötő kapocs és a szellemi folytonosság bizonyítéka.

A fogadóépület csigalépcsőjének orsótermében került elhelyezésre Kelle Antal kibernetikus mobilszobra, ami a MOMŰ logóját a virtuális térben – VR-szemüveggel – is közel hozza a látogatókhoz. A csigalépcsőn lejutva lehet megközelíteni a Találkozások című fotókiállítást, amelybe Somosi Rita kurátor a gyűjteményben szereplő alkotókról készített művészportrékat, valamint az emberi munkavégzéssel kapcsolatos fényképeket választott be. Harminc művész – többek között Brassaï, Paul Almassy, Benkő Imre, Lucien Hervé, Kerekes Gábor, Kinszki Imre és Sugár Kata – hatvan alkotásával az urbánus közegről és az építészetről szóló fotográfiáktól az experimentális fényképekig jutunk el – ez utóbbiak hangolják a látogatót a szomszédos épület kiállítására, ahová a szobrokat is bemutató „Vikár-korridoron keresztül” lehet eljutni. A képek játéktere című – konkrét, geometrikus képzőművészeti alkotásokat bemutató – tárlatba Rényi András kurátor többek között Bob Bonies, Carlos Cruz-Diez, Haász István, Hantai Simon, Anna Mark, Maurer Dóra, Vera Molnár, Marta Pan, Luis Tomasello és Vasarely műveit válogatta be.

Balatonfüred polgármestere, Bóka István a megnyitón úgy fogalmazott: Balatonfüred, a Balaton, Magyarország, de talán Európa számára is egyedülálló dolog jött létre az új kortárs kiállítótérrel. Azt is elárulta: a MOMŰ megvalósulásához a Szépművészeti Múzeum vezető művészettörténésze, Geskó Judit „súgása” is kellett, aki a Vaszary Galéria művészeti főtanácsadójaként a Vass Gyűjtemény és a MOMŰ sorsát egyaránt szívén viseli.

A két épületet összekötő üvegfolyosón Gáyor Tibor és Michel Jouét szobrait is kiállították

Geskó Judit a megnyitón először Pulszky Ferencet idézte: „Korunk legéletbevágóbb kérdése az emberek nevelése; ennek fontosságát mind a politikusok, mind a vallásos gondolkodók elismerik. Ám amikor nevelésről beszélünk, leggyakrabban a pusztán megértési képesség gyakorlására és a morális érzék fejlesztésére gondolunk; túl kevés figyelmet fordítunk az ízlés fejlesztésére, a képzelet vezetésére és irányítására. A Szépség érzéke ezáltal fejletlen marad a közgondolkodásban. (…) A történelem és a tapasztalat arra tanít bennünket, hogy a nemzetek és az egyének elleni legnagyobb bűnöket általában azok követték el, akiknek képzelete a gorombasághoz, a nyersességhez szokott. Látjuk, amint a mesterkélt hívatja magát művészetnek, a csillogás kiszorítja a szépséget. (…) A valóságot utánzó művészet, festészet és szobrászat, amely az intuíción keresztül alakítja az ízlést, sokkal közvetlenebb hatással van az esztétikai érzékre.” Geskó Judit úgy fogalmazott: Pulszky szavait 170 év távlatából is meghallotta Balatonfüred kulturális vezetése és polgármestere, a városban otthonra talált a modern művészet. „A gyűjtők, Nemes Judit festőművész és Szöllősi-Nagy András hidrológus professzor sikeresen gondolták végig a Balaton-parti pihenéssel együtt járó örömök egyik lényegét: magaskultúrát csempészni a strandpapucsok mellé. (…) Bizony nem minden nap történik meg az, hogy egy, a magyar és a francia fővárosban élő művész-tudós házaspár és egy derűs kisváros egymásra találnak.”

Infó

MOdern MŰtár, Szöllősi-Nagy – Nemes Gyűjtemény, Balatonfüred, Blaha Lujza utca 3-5. A Találkozások című fotókiállítás kurátora: Somosi Rita. A képek játéktere című képzőművészeti kiállítás kurátora: Rényi András.

A februárban 80. életévét betöltő Oravecz Imre tiszteletére újra a polcokra került a költő-író eredetileg 2002-ben megjelent, A megfelelő nap című verseskötetének átdolgozott, javított kiadása.