A Szeged és Hódmezővásárhely között létesült tram trainre a megvalósíthatósági tanulmányhoz képest a tervezett jegybevétel harmadát sikerült eddig elérni - írja az Átlátszó a Magyar Államvasutaktól (MÁV) kapott közérdekű adatigénylésre hivatkozva.
Először a 2022. szeptember 1. és november 7. között értékesített jegy- és bérletszámokat kapták meg, 2023. február másodikán ugyanezen adatokat kérték ki. Ezekből az látható, hogy az utasok valamivel kevesebb mint fele - 46 százaléka - kedvezményes jegyet vett. Az először vizsgált 67 napban a MÁV 66171 jegyet adott el, vagyis naponta átlagosan 987-et. Ez a második időszakra 1315-re nőtt. Az időszakok napi jegyátlaga 1151. Az első időszakban az utasok 53 százaléka, a másodikban 54 százaléka vett teljes árú jegyet, a többi 47 és 46 százalék (tehát az utasok közel fele) valamilyen kedvezményes (33 százalékos, 50 százalékos, 90 százalékos) jegyet vásárolt.
A bérletesek azonban kevesebben lettek. A tavaly szeptember közt tartó időszakban átlagosan napi 101 bérletes volt, addig a november-február között már 83 bérletest mutattak.
Méregdrága volt, fél év alatt egyetlen fillért sem hozott Lázár János álmaMindez a bevételt tekintve naponta 995 ezer forintot jelent, a második időszakban pedig kicsivel több mint egymillió forint. Ha ezt egy évre vetítjük, akkor nem éri el a 400 millió forintot - holott a megvalósíthatósági tanulmány 800 millió forinttal számolt. Ez 45 százaléka a tervezettnek. Díjkiegészítésből 40 százalékot vártak, a kettő különbözetéről, a maradék 15 százalékról nincs információ.
Az állami vasúttársaság közlése szerint a fizetős üzem 158 napja során, 2022 augusztus elsejétől folyamatosan emelkedett a napi átlagos bevétel - vagyis egyre jobban térnek át a traim trainre az utasok. Hozzátették, a bevételi szint megfelel a jelenlegi közlekedési gyakoriságnak és a várakozásoknak. Amennyiben a korábbi „nagyvasúti” teljesítményeket nézzük, a vasútvillamos eredményei messze meghaladják azokat, igazolva azt a feltételezést, hogy a kombinált szolgáltatás megnövekedett utasforgalmat fog eredményezni. Emellett az utasforgalom „felfutási íve” megfelel a korábban vártnak. Ám az nem derül ki - ismerve a fenti számokat - hogy ezt mire alapozzák.
Az oknyomozó portál kereste a Lázár János vezette közlekedési és építési minisztériumot is, de válaszokat nem kapott.
„Lázár flancos villamosával csak a baj van!” – a tram-train nem csak késik, néha egyáltalán nem jár