Két évvel ezelőtt négy magyar egyetemista - akik valamennyien szívügyüknek érezték az élelmiszer-pazarlás csökkentését - megalkották a virtuális piacteret, ahol egymásra találhat a kereslet és a kínálat. A Munch egy olyan platform, amelyen keresztül pékségek, éttermek, cukrászdák, szállodák és boltok kedvezményesen értékesítik az aznap el nem adott, de jó minőségű ételeiket. A vásárlók így jó áron jutnak hozzá élelmiszerekhez, a kereskedők pedig csökkenthetik a veszteségeiket. „A Munch kialakításánál arra törekedtünk, hogy egy vendéglátóhely a lehető legegyszerűbben be tudja építeni a működésébe az ételmentést, így egy különálló applikációt fejlesztettünk a partnereinknek, egy kattintással tudják kezelni a munch-jaikat. A csatlakozó vendéglátóhely kérhet automatikus feltöltést, azaz a rendszer mindennap automatikusan frissíti a vendéglátóhelynél elérhető munch-ok számát, vagy akár manuálisan is kezelheti, így nincs más dolga, csupán az applikációban frissíteni, hogy aznap éppen hány munch maradt meg, és azokat a csomagokat mikor lehet átvenni” – tájékoztatta lapunkat Najoua Belayane, a cég PR menedzsere.
Amint felkerültek a munch-ok, a vásárlók le tudják foglalni őket online, és miután bankkártyával kifizették a csomagot, a megadott átvételi idősávban személyesen, az adott üzletben tudják átvenni a csomagot. Így mindenki jól jár: az üzletek pluszbevételre tesznek szert, a vevők 40-70 százalékos kedvezménnyel tudnak vásárolni, és a környezetszennyezés is jelentősen csökkenthető. Egy különleges eleme a munch-oknak, hogy a vásárlás zsákbamacska, a vásárlók nem tudják előre, pontosan mi lesz a csomagban, hiszen egy vendéglátóhely sem tudja előre megmondani, aznap éppen mi fog megmaradni.
A meglepetés, ami a munch-olással jár, még izgalmasabbá teszi a rendelést.
A közösség kialakítása is nagyon fontos része volt a munkának, ezért Facebook-csoportokat hoztak létre minden nagyobb városban, ezekben már körülbelül 50 ezren vannak. Miután a vásárlók átvették a munch-jaikat, itt posztolhatják ki a tapasztalataikat. Így a többi vásárló is látja, hogy hol mit lehet kapni, és a Munch csapata is rögtön tud reagálni a szolgáltatással kapcsolatban felmerült kérdésekre. Gyakran ezekben a Facebook-csoportokban születnek meg a legjobb ötletek.
A szolgáltatás Budapesten indult, és rohamosan fejlődött, 2022 novemberében a cseh alapítású Nesnězeno is csatlakozott a platformhoz, így a két országban összesen már több mint 2000 partner és csaknem 700 ezer appletöltő menthet ételt. „Összesen csaknem 40 városban vagyunk jelen, és az elmúlt két és fél évben a Munch-on keresztül több mint 320 ezer adag ételt mentettünk meg, ami nagyjából 764 tonna szén-dioxid-kibocsátás megspórolását jelenti” – tette hozzá Najoua Belayane. Nagyon kedveltek a vásárlók körében a különleges, speciális étrendhez köthető csomagok, mint például a gluténmentes, vegetáriánus termékek, hiszen ezek teljes áron általában jóval drágábbak a hagyományos ételeknél. A vásárlói visszajelzések azért is nagyon fontosak, mert ezek alapján tudják jelezni a partnereknek, ha probléma merül fel. Ugyanis a munch-olás során kínált ételek abszolút alkalmasak emberi fogyasztásra. Volt már példa arra, hogy kénytelenek voltak szerződést bontani partnerrel, mert nem megfelelő szolgáltatást nyújtott.
Az ételmentésen túl 2021 októberében elkezdtek egy jótékonysági programot is szervezni, amelyet ma már az Élelmiszerbankkal közösen végeznek. Ennek keretében a vásárlók az appon vagy a honlapon keresztül tudnak venni úgynevezett MunCharity terméket, amelyet később a rászorulók vehetnek át személyesen a partnertől. Ez a megoldás innovatív módon teszi lehetővé az adományozást, hiszen az ételadomány önkéntesek részvétele nélkül jut el a rászorulókhoz.