A hazai üzemanyagárak összetételéről közölt részletes elemzést a Matolcsy György által elnökölt Magyar Nemzeti Bank, az írás emlékeztetett, hogy az elmúlt időszakban már több elemzés is felhívta a figyelmet arra, hogy miközben Magyarország import oldalon a régióban a legalacsonyabb árakon képes kőolajhoz jutni, addig régiós összevetésben jelenleg hazánkban a legmagasabb a benzin és Ausztria után a második legmagasabb a gázolaj forintban kifejezett ára.
Az elemzésben az üzemanyagárak költségszerkezetét vizsgálták meg, kiemelt figyelmet szentelve az adók és költségek feletti árrések alakulására, mert mint fogalmaztak, „az üzemanyagpiacon megfigyelt jelenségek hasznos tanulsággal bírnak a fogyasztói árakat meghatározó más részpiacok árazási döntéseinek megértéséhez”.
Az Európai Bizottság gyűjtései alapján, Ausztriával, Csehországgal, Lengyelországgal, Szlovákiával, Horvátországgal, Romániával és Szlovéniával összevetve az elemzés arra mutatott rá, hogy a benzin literenkénti ára átlagosan 50 forinttal, a gázolajé pedig 34 forinttal magasabb itthon, mint a többi jelzett országban. Márpedig az irányadó világpiaci ár egyformán érinti a régió minden országát, így a nagy különbség mögött ezt nem lehet feltételezni.
Az elemzés azt is cáfolni igyekezett, hogy a magyar állam adóztatná meg túlságosan az üzemanyagokat, ezek mértéke ugyanis szerintük átlagosnak tekinthető, Magyarország ebből a szempontból a középmezőnyben helyezkedik el a régió országaival összevetve. Az idén február 27-ei adatok szerint Magyarországon a benzin literenkénti árából 254 forintot tesznek ki az adók, a gázolaj esetében pedig 246 forintot, Ausztriában, Horvátországban, és Szlovákiában mindkét üzemanyag esetében magasabb ennél az adótartalom.
Az elemzés szerint ezzel szemben hazánkban 2022 márciusa óta emelkedett meg jelentősen az üzemanyagárakon megfigyelt felár, amihez a világpiaci folyamatok, a globális ellátási láncok akadozása mellett az üzemanyagárstop versenycsökkentő hatása is hozzájárulhatott. Ugyanis míg 2021. január és 2022. március között a benzin fogyasztói árához képest átlagosan 20 százalék, a gázolaj fogyasztói árához viszonyítva 22 százalék volt a felár aránya, addig 2022 év végére ezek a ráták átlagosan 28 százalékra és 34 százalékra emelkedtek - jelezték. Mindebben szerepet játszhatott az is, hogy kivonultak a külföldi nagykereskedők és csökkent a verseny.
„Az ársapka 2022. decemberi kivezetését követően az üzemanyag-piac normalizálódása vélhetően megindult, azonban ez várhatóan fokozatos folyamat lesz”
- írták.
Az árrések növekedése fontos elem volt a régió országaihoz képest magasabb magyarországi üzemanyagárak kialakulásában - mutattak rá, hozzátéve, az árstop kivezetését követően a magasabb árrés kezdetben még fennmarad, de idén az árrés régiós szintre süllyedése várhatóan alacsonyabb üzemanyagárakat és érdemi inflációcsökkentő hatást jelenthetne.
Az Orbán-kormány gazdaságpolitikáját - azon belül is az árstopok rendszerét - Matolcsy György MNB-elnök több ízben is bírálta már, legutóbb a parlamentben fejtette ki ellenérzéseit.
Újra beszólt Matolcsy György az Orbán-kormánynak, szerinte a miniszterelnök téved