Az állandósult csődközeli helyzet sem elég ösztönző erő a BKV-nak ahhoz, hogy ismét nekifusson egy újabb reklámtendernek. Holott 2021-ben azzal vonták vissza a felhívást, hogy "az eljárás valószínűsíthetően ismételten kiírásra kerül." Ám hiába pörögnek a hónapok, a főváros közlekedési cége nem bírja rászánni magát az újabb pályázatra. Sőt a közeljövőben sem készül erre. A Népszava kérdésére most is csak annyit válaszoltak: „egyelőre nem született döntés az új eljárás indításáról”.
A BKV reklámfelületeit – mintegy 2600 busz, troli, villamos és metrókocsi oldalát, valamint a vállalat ingatlanjain, közterületein kialakított plakáthelyeket, összességében több mint 12 ezer négyzetmétert - ilyen formán egy lassan negyedszázadossá érő megállapodás alapján hasznosítják. A BKV Zrt. részleteket firtató kérdésünkre azt válaszolta, hogy „közvetett módon - bérleti szerződések keretében - értékesíti hirdetési célra alkalmas felületeit. Jelenleg két, egymás mellett hatályos és jól definiált hatókörrel rendelkező bérleti szerződés alapján történik a hasznosítás”.
Ez a gyakorlatban úgy fest, hogy a járművek külső és belső felületeit, óriásplakát helyeket, citylightokat (üveglap mögött megvilágított hirdetési felület), az állomások kisebb méretű plakáthelyeit és a telephelyek reklámfelületeinek értékesítését az egyetlen alkalmazottal működő Peron Reklám Kft. végzi, méghozzá úgy, hogy saját albérlőire bízza a feladatot. Kivételt képeznek ez alól a metrókocsik, mivel azok teljes belső felületét a Promix Zrt. hasznosítja. (Az utcai utasvárók reklámberendezései nem tartoznak a BKV-hoz.)
A BKV Népszavának küldött válasza szerint
a reklámfelületek értékesítéséből 2019-ben 601 millió forint, 2020-ban 592 millió forint, 2021-ben 580 millió forint, míg tavaly 614 millió forint bevétele származott.
Az összeg közel ennyi volt a Demszky korszakban, de már akkor is kevesellték, mégsem sikerült új szerződéssel felváltani.
A Peron Kft-vel 1999-ben éppen akkor sikerült nyélbe ütni az üzletet, amikor az Esma Spanyol-Magyar Kft. megvette az addig a BKV kizárólagos tulajdonában álló Peron Reklám 74,8 százalékos üzletrészét. Az Esmát azóta felvásárolta Garancsi István egyik érdekeltsége, a cégbe később betársult a JCDecaux Hungary Zrt. és a 2019-es önkormányzati választás évében a Publimont is, amely akkorra Simicska Lajos volt Fidesz-pénztárostól Mészáros Lőrinc birodalmába sorolódott át.
A BKV számára nem túl jövedelmező szerződést 2007-ben megpróbálták újratárgyalni, de nem sikerült. Az MVM egykori – azóta jogerősen elítélt – vezérigazgatója, Kocsis István rövid BKV vezetői kitérője alatt a korábbi határozott idejű szerződést határozatlan idejűre módosította, nem sokkal azután, hogy Tarlós István vezette közgyűlésben az ellenzéknek sikerült kierőszakolni a tendert. Ám az első felhívást úgy sikerült megfogalmazni, hogy azon gyakorlatilag csak a Fidesz gazdasági hátországát akkor még irányító Simicska Lajos érdekeltsége, a Publimont indulhatott. A spanyol hátterű Esma és a JCDecaux (akkori nevén: Epamedia) közösen tiltakozott. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) elmeszelte a tendert.
Az új eljárásra öt évet kellett várni, akkor már az volt a cél, hogy az időközben Orbánnal szembeforduló Simicska ne nyerjen. A BKV-BKK páros azonban addig húzta az időt, hogy a tender eredményhirdetése Karácsony Gergelyékre maradt, aki azonban szerződéskötési moratóriumot hirdetett. Az egyetlen talpon maradt pályázó, a francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. vezette konzorcium évi 1,7 milliárd forintos bevételt ígért, de 2021 januárjában visszavonta az ajánlatát. Az eljárást eredménytelennek nyilvánították.
Méregdrága vesszőfutás: Sokat bukik a BKV, amiért évek óta nem hirdetett győztest a reklámtenderenMég azon a nyáron új közbeszerzési eljárás indult, a BKV ezúttal 6+2 éves konstrukcióra vár ajánlatokat a négy részre – metró CityLight, metróalagútban lévő óriásplakátok, jármű külső és belső felületei, BKV ingatlanok területe – bontott tenderben. A bevétel növelése mellett a „gazdasági és politikai függőségek minimalizálása” volt a legfőbb cél. Akkori információk szerint legkevesebb évi 945 milliós bevételt reméltek. Azután mégis sietve visszavonták a tendert, mondván „szükségessé vált a kiírás újbóli áttekintése.” Azóta se hirdették meg, holott a francia cég ajánlatához képest
több mint 1 milliárdot, saját elvárásukhoz mérten százmilliókat buknak évente.
Senki se erőlteti túlzottan az új pályázatot, hiszen egyszerűbb osztozni a jelenlegi hasznon. A BKV szerződéses partnerének, a Peron Reklám Kft.-nek a kisebbségi tulajdonosa maga a BKV. a többségi tulajdonrészen a JCDecaux Hungary Zrt., a Publimont Kft. illetve a Peronba elsőként beszálló ESMA régi tulajdonosához, Bleuer Istvánhoz köthető Hajdú Vagyonkezelő Kft osztozik, amelyek egyben a BKV tájékoztatása szerint „a bérelt felületeken a konkrét reklámhasznosítási tevékenységet végzik”.
Gigantmánia – Bekebelezi a Fidesz a plakátpiacot: az állam hirdet, a NER-háló kasszíroz