A legelső céldátumhoz képest öt évet, a 2019-es ütemtervhez viszonyítva egy évet késik a hármas metróvonal-rekonstrukció befejezése, de még 2020 őszén is 2022 végi átadásról beszéltek, ami később márciusra csúszott.
„A kivitelezőkkel történt egyeztetések után sikerült egy új ütemtervet kialakítani. Bár az M3 metróvonal felújításának befejezését 2023 márciusára terveztük, a megújult Nagyvárad tér és Lehel tér végül 2023 májusától fogadhat az utasokat. A metrófelújítás felújítás szempontjából kulcsfontosságú két állomást 2022 májusában zárták le az utasok előtt, azóta több előre nem látható műszaki probléma merült fel, így egy év szükséges a teljes korszerűsítéshez” – válaszolta a Népszava kérdésére a BKV.
A felújítást koordináló közlekedési társaság ugyanakkor sietve hozzátette: a legforgalmasabb és egyben közlekedési csomópont szerepét betöltő Deák Ferenc téri és a szintén a városközponti Ferenciek tere állomást már jövő januárban visszaadják az utasforgalomnak. Így onnantól a Deák Ferenc tér és Kőbánya-Kispest között metrószerelvényekkel lehet utazni.
2023 márciusára az Arany János utca és Nyugati pályaudvar állomások is elkészülnek, valamint az utólagosan akadálymentesített Dózsa György úti állomást is átadják, így a metrószerelvények a teljes M3 metróvonalon közlekednek,
Igaz, a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon megállás nélkül haladnak majd át. Ezek az állomások májusig állomáspótló járatokkal lesznek megközelíthetőek.
A részleges avatásokat akkor találta ki a BKV, amikor a csúszás körömszakadtáig való tagadása már nem volt tartható, ahogy a vonal teljes zárlata sem. A Népszava 2021 októberi átadási határidőket és szerződésmódosításokat firtató kérdésére még azt válaszolták, hogy a „Swietelsky Vasúttechnika Kft. által végzett kivitelezési munkák befejezésének szerződés szerinti határideje 2023. január 6., ekkor kezdődhet el a műszaki átadás-átvételi eljárás. Ezt követik a próbafutások, amelynek végén megnyitható a vonal az utasok előtt. A teljes felújított metróvonal átadása továbbra is 2023 első negyedévében várható.” Mint látjuk, a fenti ütemtervet most újra át kellett írni. Innen azonban már nem igen van hová hátrálni, hiszen a május nagyon közel van a hatályos uniós támogatási szerződésben meghatározott céldátumhoz.
A projekt fizikai befejezésének határideje
ugyanis a kontraktus szerint 2023. június 29. Addigra rendezni kellene a felszínt is. Nem lenne jó belefutni egy újabb pénzügyi fiaskóba.
Mint emlékezhetünk, a kivitelezést vállaló Swietelsky Építő és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. korábban 18 milliárd forintos többletigényt jelentett be, de az uniós Irányító Hatóság közbelépésére csak 9,1 milliárddal emelhették meg a vállalási árat, amelyből az uniós források terhére nettó 6,2 milliárd forint számolható el, a fennmaradó részt a BKV-nak kell állnia. Ráadásul a BKV által is tudottan a Swietelsky nem mondott le a kért többletpénz fennmaradó részéről, így a munka befejeztével várhatóan pert indít a ki nem fizetett költségek behajtására, így a fővárosi cég több milliárdos követelést görget maga előtt.
Akadozó alkatrész-pótlás
Egyre nagyobb gondot jelent a szükséges számú metrószerelvény kiadása a hármas metróvonalon az ukrán-orosz háború, illetve az annak nyomában bejelentett szankciók miatt fellépő alkatrészhiány miatt. A probléma most még kezelhető, de a vonal teljes átadása után sokkal nehezebb lesz biztosítani a szükséges számú kocsit - értesült a Népszava.
Az ügyben megkérdeztük a BKV-t, amely azt közölte: „Nem jelent gondot a menetrendi igény teljesítése. A járművek karbantartása folyamatos, az üzemképes tartalék járműveink folyamatosan rendelkezésre állnak.” Azt viszont nem tagadják, hogy az Oroszországgal szembeni uniós szankciók keretében hozott korlátozó intézkedésekről szóló uniós rendelet előírásait be kell tartaniuk, így a járművek hosszú távú, folyamatos üzemeltetése érdekében keresik a további beszerzési lehetőségeket. Ehhez képest Héri József metróüzem-igazgató tavaly ősszel azt mondta, hogy „érkeznek alkatrészek, de lényegesen kisebb mennyiségben”. A rozsdásodás garanciális javítása a háború kezdete óta szünetel – tette hozzá, már pedig az első három szerelvény padlólemezei három év alatt teljesen átlyukadtak. Sőt, az azóta javított kocsikon újra megjelentek a rozsdafoltok. Az idén januári Kőbánya-Kispesten történt metróbalesetben megsérült három szerelvényből egyet már kijavítottak, a másik kettő forgalomba állítását a jövő évre tervezik. Mindkettőre szükség lesz hosszú távon.