Péntek este egy álhír miatt hosszú sorok alakultak ki a hazai kutakon – számolt be az RTL Híradó. Az sms-ben terjedő „értesülés” szerint aznap éjféltől a kormány felfüggesztette volna a 480 forintos hatósági üzemanyagárakat. (A benzin esetében most 617, a gázolajnál pedig 681 forint a piaci tarifa.) A nagy lépés – a kacsának semmi alapja nem lévén – „elmaradt”. Így tapasztalataink szerint a hétvégén már le is apadtak a sorok a kutakról.
Mindazonáltal a kamuhírnek nem véletlenül ültek fel sokan. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter ugyanis a szerdai kormányinfón a hatósági üzemanyagárak fenntarthatóságát az ezzel kapcsolatos híreket aggasztónak nevezve tette függővé a - hatósági üzemanyagárakat mindvégig ellenző - Mol ellátási képességétől. Kétségtelen: az ország egyetlen, százhalombattai finomítóját a nagykarbantartás után egyelőre nem sikerült teljes mértékben újraindítani. Így az egység az olajcsoport legutóbbi közlése szerint szerint 50-55 százalékon üzemel. A Mol 194 idén hozzá került kiskutas vevője immár harmadik hete nem is kap üzemanyagot a cégtől. De értesülésünk szerint a régebbi partnerek feltételein is változtattak, részint az éves mennyiség 1 százalékáról 2 százalékra emelve a rendelhető havi mennyiséget, ennek feltételein viszont jelentősen szigorítva.
Vasárnapi megkeresésünkre Grád Ottó, a márkás láncokat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára immár mégis kritikusnak ítélte a magyarországi üzemanyagellátási helyzetet.
Azt, hogy hány kúton nem érhető el hatósági áras üzemanyag, nem kívánta megbecsülni. Azt azonban megismételte, hogy immár az ország mint a kétezer kútján élnek korlátozások. Ennek oka szerinte egyszerű: nem érhető el az igényeknek megfelelő mennyiségű üzemanyag.
Grád Ottó értesülései szerint ugyanakkor a Mol e hét elején ismét megkísérli finomítójának felfuttatását. Igaz, ha ez sikerülne, akkor sem az ellátás teljes egyensúlya, csak a néhány héttel ezelőtti, a mostaninál kissé enyhébb áruhiány állapota térne vissza – vélekedett. Szerinte a válság eredendően a 480-as árplafon tavaly novemberi megállapításában gyökerezik, így ismét sürgette az intézkedés eltörlését. (Az ellátás nélkül maradó kutak pedig azért nem fordulhatnak más beszállítóhoz, mert a február végén szintén 480 forintban megállapított nagykereskedelmi árplafon miatt a Molon kívüli összes nagykereskedő levonult a piacról.) Szerinte a hiányt például a lépés nyomán az év elején keletkező többletkereslet okozza, ami miatt a Mol nem tudott kellő mértékű, a nagykarbantartások és más kiesések hatását kiegyenlítő készleteket felhalmozni. Emiatt, illetve az OMV schwechati finomítójának váratlan meghibásodása nyomán az ország biztonsági tartalékai is apadtak, amit most vissza kell pótolni.
Csúszik a Dunai Finomító újraindítása, újabb hibát találtakEgyre több településen van üzemanyaghiány, újabb kutakkal bővült a listaUgyanakkor Grád Ottó szerint az, hogy mától az uniós államok zömében orosz olajbehozatali tilalom lép életbe, a hazai ellátást egyelőre semmiben nem befolyásolja. A magyar kormány ugyanis a vezetékes olajbeszállításra mentességet ért el, így az intézkedés a Barátság nevű csövön keresztül ellátott Magyarországra, Szlovákiára és Csehországra nem vonatkozik. A kormánypropaganda ugyanakkor az uniós döntés kapcsán is ellátási problémákat sejtet. Az orosz olajtermékekre – így különösen a dízelre - február elején életbe lépő tilalom ugyanakkor szakértők szerint is gyakorolhat némi hatást a hazai piacra. Bár ez a döntés elvben vonatkozik ránk is, Magyarországra már évek óta nem érkezik orosz dízel.
Kétségkívül nem könnyíti a helyzetet az EU, a G7 és Ausztrália hétvégi megállapodása sem. Eszerint az általuk ellenőrzött biztosítási és hajózási piacon keresztül megakadályozzák, hogy Oroszország bárhol a világon hordónként 60 dollár felett értékesítsen nyersolajat.
Sok a kérdőjel az orosz kőolajat sújtó EU-s árplafon körül, az oroszok keményen visszavághatnakA döntéshez hozzájáruló államok - így Magyarország – ellen a Kreml ködös ellenlépéseket helyezett kilátásba. A Portfolio elemzésében felhívja a figyelmet, hogy a most, 90 napra megállapított árplafon alig múlja alul alul az orosz olaj jelenlegi piaci árát. Illetve tengeren, az Adria felől Magyarország akkor is vásárolhatna – akár hordónként 60 dollár felett is - orosz olajat, ha a Kreml netán ellenlépésként leállítaná a szállításokat a Barátságon.