Emmanuel Macron eddig meglepő magabiztossággal vette az akadályokat. Bár az áprilisban újraválasztott francia államfő pártszövetsége a júniusi parlamenti voksoláson nem szerzett abszolút többséget a törvényhozásban, a kabinetnek sikerült minden fontos jogszabályt elfogadtatni a képviselőkkel, főként a jobbközép Republikánusok (LR) honatyáinak köszönhetően.
Az ősz azonban nehéznek ígérkezik, hiszen mind több népszerűtlen intézkedést kellene elfogadni. Elsősorban erről lesz szó szerdán a nyári szünet utáni első kormányülésen. A kormány még a képviselők szabadsága előtt elfogadott egy törvényt a franciák vásárlóerejének védelméről, de nyilvánvaló, hogy az energiaárakról szóló vita sem kerülhető meg. A kabinetet különösen a téli időszak aggasztja a jelentősen megnőtt gázárak miatt. Nyilvánvaló, hogy az egy évvel korábbi télhez képest a franciáknak sokkal többet kell majd költeniük a fűtésre, így félő, egyre népszerűtlenebbek lesznek az Oroszország elleni szankciók, amit már egyes ellenzéki honatyák is pedzegetnek. Macron ennek kapcsán a napokban úgy fogalmazott: a franciáknak „vállalniuk kell, hogy megfizetik a szabadság árát”.
Ami az olaj árát illeti, valamelyest javult a helyzet a tavaszihoz képest, részben mert a tankolásnál biztosított kedvezményt idén ősszel nemcsak meghosszabbítják, hanem növelhetik is az autósok számára.
A megemelkedett energiaárak magaslabdát jelentenek az ellenzék számára. A baloldal legnagyobb pártja, a populista Jean-Luc Mélenchon vezette Elégedetlen Franciaország (LFI) ősszel tömegmegmozdulást kíván tartani a magas megélhetési költségek ellen tiltakozva.
Persze hiába szervez tüntetést Mélenchon pártja, a francia kormány nem befolyásolhatja sem az olaj, sem a gáz világpiaci árát. Egyvalamit azonban megtehet: visszafogja a kiadásokat. Clément Beaune közlekedési miniszter közölte, kész a magángépek repülésének európai szintű betiltását is az uniós közlekedési miniszterek októberi prágai találkozójának napirendjére tűzni, miután fény derült arra, hogy a tehetős franciák gépei mennyi károsanyaggal szennyezik a környezetet.
Beaune, aki korábban Európa-ügyi miniszter volt és Macron elnök bizalmasa, a Le Parisien című lapban megjelent interjújában egyértelművé tette, az EU-nak egységesen kell fellépnie e kérdésben, hogy „a hatás a lehető legnagyobb legyen". Ha a teljes betiltás nem jöhet szóba, akkor Párizs „szabályozni kívánja a magánrepülőgépek menetrendjét” - tette hozzá.
Az elmúlt hetekben több olyan Twitter-fiók vált népszerűvé, amely a francia milliárdosok magánrepüléseit követte. Az "I Fly Bernard" fiók például az LVMH cégcsoport vezérigazgatója, Bernard Arnault útjait vette górcső alá. Múlt pénteken leleplezték, hogy a Bolloré-csoport magángépe ugyanazon a napon három repülést hajtott végre, 22 tonna szén-dioxidot juttatva a légkörbe, ami egy autó tíz évi átlagos kibocsátásának felel meg. Julien Bayou, a francia zöldek vezetője erre azt közölte, uniós szintű válaszlépésekre van szükség. A Libération című napilapnak azt mondta, itt az ideje "betiltani minden magánrepülőgépet. Ez az intézkedés kevés emberre lenne hatással, de jelentős ökológiai előnyökkel járna.”
„Vannak, akik teljesen elszakadnak a világtól, s úgy utaznak repülővel, mint mások metróval” – tette hozzá Bayou. A magánrepülés uniós szintű betiltása aligha nyerné el egyes magyar kormánytagok és oligarchák tetszését.
Az energiaárak mellett a jövő évi büdzsé parlamenti elfogadása is kemény diónak ígérkezik Macron számára. A kormány illetékesei azonban úgy vélik, nem lesz gond. Gabriel Attal államháztartási miniszter a Les Echos üzleti lapnak azt mondta, ismét kompromisszumra törekednek, „de ugyanazokkal a vörös vonalakkal fogunk élni: nem növeljük az államadósságot és nem emeljük az adókat”. Ha a statisztikákat nézzük, Élisabeth Borne kabinetjének nincs sok oka derűlátásra, mert szinte törvényszerű, hogy az ellenzék a jövő évi költségvetés ellen szavaz. Ha ez most is így történne, a kormány dönthet az alkotmány 49.3-as törvénycikkének alkalmazása mellett, így a parlament megkerülésével léptethetné életbe a jogszabályt. Ám ez több szempontból is kétélű fegyver lenne. Egyrészt kockára tenné eddig gyümölcsöző együttműködését a Republikánusokkal, másrészt jelentősen veszíthet népszerűségéből Macron pártja, a Reneszánsz. Harmadrészt bizalmatlansági indítványt nyújthatnak be a kormánnyal szemben, ami gyászos következményekkel járhat a francia elnök szövetsége számára. Az ősz tehát sokismeretlenes egyenlet Franciaországban.