üzemanyag;benzin;Nemzeti Adó- és Vámhivatal;Magyar Ásványolaj Szövetség;

- Zavarosak a kormányzati intézkedések, akadozik az üzemanyagellátás, bizonytalan a tankolás

2022 első fél évében rekordot döntött az üzemanyagfogyás, mára viszont már az sem biztos, hogy minden kúton lesz benzin vagy gázolaj.

Az első fél év során 3,5 milliárd liter üzemanyag fogyott országosan, ami 14 százalékkal több a tavalyi év hasonló időszakának adatánál – számítható ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján frissített adatokból. Ez a nyilvántartás 14 éves történetének messze legmagasabb emelkedési szintje: utoljára 2015 hozott közel 10 százalékot. Benzinből egymilliárd, gázolajból 2,5 milliárd litert értékesítettek, ami 12,6 és 15 százalékos – nyilván mindkét termék esetében szintén rekordszintű – emelkedés.

A mintegy 2 ezer hazai kúton 3,1 milliárd liter kelt el, ami 19 százalékos ugrást jelent. Ezen a csatornán benzinből szintén egymilliárd, míg gázolajból 2,1 milliárd litert adtak el, ami 13,6, illetve 21,4 százalékos emelkedés. A kettő közötti eltérés a – szinte csak gázolajra korlátozódó - úgynevezett közvetlen nagykereskedelmi értékesítés, ami szintén beszédes, 11 százalékos csökkenést mutat.

Az első fél év szembeszökő fordulatot hozott a „márkás”, vagy „színes, illetve a „márkátlan”, vagy „fehér” hálózatok közötti folyamatok különbségében is. (A 2 ezer hazai kúton belül a két típus körülbelül fele-fele arányban oszlik meg.) Míg ugyanis a színes kutak – amiként arról érdekképviseletük, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) júliusban már beszámolt – az év első hat havában 32,7 százalékkal, vagyis harmadával több üzemanyagot értékesített, a NAV- és MÁSZ-adatok különbségéből képzett számításaink szerint a fehér hálózatok forgalma összességében tizedével még csökkent is. Ráadásul amíg a MÁSZ-tagvállalatok benzin- és gázolajeladásai nagyjából egyforma mértékben – 29 és 35 százalékkal – ugrottak, addig a fehérek esetén a visszaesés szinte csak a benzinre korlátozódott: a termék forgalma a kis kutakon 27 százalékkal esett vissza, míg gázolajból „csak” közel négy százalékkal értékesítettek kevesebbet.

Szakértők a sajátos jelenségeket a 480-as ársapka és számos egyéb piaci körülmény összeadódó hatásaként értelmezik. Az összesített forgalomugrás egyértelműen a piaci árnál több száz forinttal alacsonyabb, 480-as hatósági ársapka következménye. A tavaly novemberben bevezetett kiskereskedelmi hatósági ár – a kormány által több körben bevezetett tilalmakig, így leginkább az év első felében - a külföldi autósokat, fuvarozókat is vonzotta., de számos vevő különböző tartályokat is teletöltött „olcsó” üzemanyaggal. Legutóbb a céges autókat tiltotta el a kormány a hatósági áras tankolástól. A nagybani vevők – például szállítmányozó- és buszflották – által igénybe vett, közvetlen nagykereskedelmi értékesítés azért eshetett vissza, mert rájuk kezdettől fogva nem vonatkozott az ársapka. Így viszont

több nagy üzemeltető „átszokott” a közforgalmi töltőállomások 480-as kútjaira, a márciusi tilalomig csak növelve a kormányintézkedés okozta káoszt.

A fehér kutak forgalomcsökkenését szintén több tényező együttes hatásának tudja be Egri Gábor, a „fehéreket” képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) elnöke. Tény, hogy az ársapka bevezetésével eltűnt a fehér és a színes hálózatok közötti árkülönbség, ami az általában kedvezőbb elhelyezkedésű, kényelmesebben látogatható, több kiegészítő szolgáltatást is nyújtó színes kutak felé terelte az érdeklődést. Bár a kis kutak visszaeső forgalmuknak akár örülhetnének is – hisz aligha cáfolható panaszaik szerint egy november óta 480 forinton meghúzott kis-, illetve február óta ugyanezen a szinten beállított nagykereskedelmi árkorlát mellett még üzemeltetési bevételeiket sem képesek kitermelni –, az elnök a folyamatot a fehér kutak piaci kiszorítására tett kísérletként éli meg. (Bár e körnek egy kormányrendelet szerint tavalyi forgalmuk meghatározott hányada után literenként 20 forintos többlet-támogatás is járna, az elnök beszámolója szerint még a júliusi juttatást is várják.)

Adataink szerint a fehér kutak forgalom szerinti, az elmúlt évek során folyamatosan felfelé kúszó piaci részesedése 33 százalékról hirtelen soha nem látott mélységbe, 25 százalékra esett, míg a színeseké a másik oldalon 67 százalékról 75 százalékra ugrott.

A 480-as ársapka átrendezte a piacot - véleményezte a jelenséget lapunknak Grád Ottó MÁSZ-főtitkár, a diszkontkutak ugyanis elvesztették az elsősorban alacsony árban megnyilvánuló, korábbi varázsukat. Most tehát kényelmesebb egy autósnak egy színes, autópályás kútra fordulni, ahol ugyanannyiba kerül az üzemanyag, mint a kicsit bonyolultabban megközelíthető, fehér kúton – fogalmazott. (Szakértők szerint ehhez az is hozzájárult, hogy a hazai üzemanyag-importőröknek a 480-as nagykereskedelmi árkorlát februári bevezetését követő „eltűnésével” a nagykereskedelmet egyedül magára vállaló Mol – mindkét fél bevallása szerint – az újonnan hozzá forduló, kis kutak számára kedvezőtlenebb szállítási feltételeket biztosított.) Grád Ottó szerint ez a piaci egyensúlytalanság addig bizonyosan fennáll, amíg érvényben marad a 480-as ársapka.

Szeptemberig is eltarthat a káosz

Nem érdemes különböző, számszerű becslésekbe bocsátkozni: a jelenlegi üzemanyag-ellátási helyzetben az ország egyik töltőállomása esetében sem borítékolható, hogy a betérő talál benzint vagy gázolajat – fogalmazott kérdésünkre Egri Gábor FBSZ-elnök. Mindazonáltal megismételte korábbi becslését, miszerint több tucat fehér kút ma már ténylegesen bezárt. (Ezek sorsa egyébként nem ismert. Az biztos, hogy a Mol a tavaly novemberi kormányelképzelésektől eltérően a bezáró töltőállomások üzemeltetését nem veszi át.) A „trükkösen” bezárt egységek számát az elnök nem kívánta megbecsülni. Megerősítette, hogy augusztusban, hétvégente, kiváltképp a Balaton környékén még gyakoribb lehet a hosszabb-rövidebb ideig tartó üzemanyaghiány.

A fő okot Egri Gábor abban látja, hogy a térséget ellátó öt finomítóból három áll: a schwechati és a litvonovi tűzeset miatt, beláthatatlan ideig, a Mol százhalombattai egysége pedig karbantartás miatt, előreláthatólag szeptemberig. De ha lehetne is a Moltól üzemanyagot vásárolni, a nagykereskedő a kis kutaknak járó mennyiségből is visszavett. Az üzemanyag-behozatal szerinte – a kormány várakozásaival ellentétben – nem fog megindulni. Ennek egyik oka, hogy a környező államokban sincs kínálat a termékekből. Sőt, az államok stratégiai érdekként tekintenek készleteik belföldön tartására. Másrészt egy, a kiskereskedelmi kutakon alkalmazott kisnyomású, egyetlen tartályba nem tölthető piaci áron értékesíthető „import”, illetve az ország stratégiai készleteiből az úgymond a 480-as árra jogosult körnek biztosított üzemanyag, mert a kettő nem különíthető el egymástól. Így a céges autók eltiltása a 480-as ártól semmilyen módon nem élénkíti a behozatalt. Ilyen hatás legfeljebb a 7,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre szakosodott, nagynyomású töltőt üzemeltető töltőállomásokon alakulhatott ki – vélekedett Egri Gábor.

Júniusban 255 milliárd forint többlet keletkezett az államháztartásban, így a hiány már „csak” 2636 milliárd forint.