HVG;Bárdos András;televíziók;

- A válaszok a kérdésből születnek

Újabb emblematikus tévés tért vissza a képernyőre (kijelzőre) a neten. Bárdos András utoljára a Story4-en, a Hír24-gyel (a jelenlegi 24.hu-val) közösen készített, akkoriban a magyar médiapiacon egyértelműen legjobbnak tartott hírműsorával villogtathatta szerkesztői és műsorvezetői tudását. Hét éve nem láttuk, és sokan vele is úgy voltunk, ahogy a tévések többségével: ha elénk kerülnek, szeretjük őket, ragaszkodunk hozzájuk, de ha valamiért eltűnnek, ritkán hiányoznak.

Nos, Bárdos most ismét felbukkant, jöhet hát a sopánkodó öröm: Jaj, de jó, hogy itt van! Hová tűnt évekig? Bár nem biztos, hogy feltétlenül megtörténik az örömteli viszontlátás, mert az „itt” nem valamelyik tévécsatornát jelenti, hanem a hvg360-at, a HVG előfizetéssel elérhető digitális, online hírmagazinját, amelyen Bárdos szeptember végén indította el A kérdés című interjú-műsorát.

Már megint egy ilyen beszélgetős franc? – kérdezhetik legyintve jó páran. Jönnek majd a szokott arcok, itt is okoskodnak egyet, hogy a végén elmondhassák, amit mi is tudunk: majd meglátjuk. Így aztán mindegy is, ki kérdezgeti őket, csupán sütkérezni hagyják saját hírnevük fényében. Nos, Bárdos új műsora is – mert vannak még hasonló színvonalúak – cáfolni tudja ezt a lapos előítéletet. Ismert, agyonnézett, -hallgatott, -olvasott közéleti szereplők, szakértők, művészek is képesek még megajándékozni érdekes gondolatmorzsákkal, és impulzív új arcokra is rá lehet bukkanni. A lényeg a világos koncepció, amely valamilyen apró sajátossággal a dolgok újragondolására ösztönző keretet tud adni a társalgásnak. Az Objektív, a Nap-kelte, a Tények egykori műsorvezetője látszólag egyszerű, mondhatnánk, ősi dolgot talált ki, amelyhez azonban borzasztó nehéz következetes maradni: nem azért hívok be a stúdióba valakit, legyen az bármilyen neves ember, hogy bemutassam, szikráztassam az eszét, saját felkészültségemet, és büszkélkedjek, hogy vele vagyok. Azért lenne rá szükségem, mert kérdések, sokunk kérdései fogalmazódnak meg bennem közéleti történésekről, a világról, és szeretnék rájuk választ kapni. Átgondolt, világos kérdésre, átgondolt, világos választ. Nem okoskodom, nem kötekedem, csak segítek minél jobban megérteni a kérdést, és minél pontosabban kibontani a választ.

Bármilyen furcsa, de ez az eredetinek nemigen tűnő képlet ma fontos színfolt a videóinterjúk, podcastok halmazában. Színfolt, mert szép számmal léteznek kiváló portrébeszélgetések, mélyinterjúk, spekulatív társalgások. De fontos, mert segít tudatosítani, hogy a kérdéseinkre – melyek gyakran komplex kérdéskörökre világítanak rá – válaszokat várjunk, és vannak rájuk válaszok, még ha ott örvénylik is körülöttük a „nem tudjuk” tartománya.

Bárdos kérdéseinek letisztultságával hitelesíti alanyai előtt kíváncsiságát. Hisznek neki, hogy valóban csupán meg akar tudni valamit, és készek kisebb szellemi légtánc során megajándékozni a pillanatnyilag lehetséges válaszokkal. Orvos-Tóth Noémi beavat a generált szégyenérzet társadalom-lélektani jelenségébe, Bőhm Kornél feltárja a karaktergyilkosságok technikáját, Kapitány-Föveny Máté a pornózás változatait, következményeit összegzi, Király Júlia sokat elárul arról, miért és hogyan mondott le a KBC pénzintézet igazgatósági tagságáról. A tudomány merev papjának hitt Boldogkői Zsolt mai tudásunk korlátait sem takargatja, miközben választ próbál adni, mikor érhet véget a Covid-járvány. Karácsony Gergely szinte örül, hogy higgadtan végiggondolva mindent, elmondhatja, hogyan született meg benne a döntés, hogy visszalép Márki-Zay Péter javára. Két színészlegendánk, Cserhalmi György és Eperjes Károly pedig felszabadultan igyekszik megfogalmazni értékrendjét, közéleti hitvallását.

Mindez a hvg360 csupasz, zöldesszürke stúdiófalai között zajlik egy asztalnál. A hely vizsgálati szobára emlékeztet. Bárdos mintha afféle társadalmi nyomozó lenne: köszönöm, hogy eljött, foglaljon helyet. Közéleti ügyekben nyomozok, és csupán egyetlen kérdést szeretnék feltenni önnek, mert nem egészen értek valamit…

A műsor funkcionalitását, hatásosságát nagymértékben segíti, hogy nem önálló csatornaként kapaszkodik a közösségi médiahálóba, hanem egy rangos lap online változatába illeszkedik. Hírek, elemzések, egyéb interjúk veszik körül, egy koherens médiatér szerves része. E műfaj számára ma alighanem ez a legelőnyösebb pozíció. Sajnos, sok tehetséges műsorkészítő nem tud hozzájutni hasonlóhoz, és mégoly kiváló produktumokkal, követők tízezreivel is magányosan küszködik az online felületeken. Mindenesetre egyértelmű, hogy van még idehaza színvonalas szöveges és audiovizuális újságírás. Más kérdés, hogy egyre inkább csak előfizetésekkel elérhető. Nincs mese, a végtelen böngészés helyett a neten is el kell döntenünk, mit akarunk fogyasztani, mire áldozunk pénzt. És egyszer majd havi tíz-tizenötezer forint talán nem is lesz olyan sok erre. De ma még egy igen széles réteget zár ki abból, hogy színvonalas, megbízható forrásokból tájékozódjon, és találjon eligazításokat a világ történéseiben.

A Szerb Antal-kód A Da Vinci-kód című híres Dan Brown könyv, és Ron Howard nem kevésbé híres filmjének mintájára készült fantasztikumba hajló kultúrkrimi.