Maurer Dóra 2019. augusztus 5-én kezdődött, a pandémia okozta bezárásoktól eltekintve egészen ez év január 24-ig nyitva tartott szóló kiállítása a Tate Modern múzeumban óriási sikert aratott. A külföldön legfelkapottabb kortárs magyar művészek egyike szerencsére nem tűnt el nyomtalanul a brit köztudatból, hiszen június 29-e óta új oldalról bemutatkozva, tanítványainak tárlatával emlékezteti magára a képzőművészet londoni rajongóit. A két felvonásban megrendezett Maurer Dóra tanítványai tárlat első része a magyar nagykövetségen nyílt meg nagy részvétellel lezajlott és élénk visszhangot is kapott sajtótájékoztató keretében, ám magát a show-t a járványügyi korlátozások miatt csak kis csoportokban, előzetes egyeztetés után meghívottak láthatták. Augusztus 12-től szeptember 19-ig azonban a város szívében, a Covent Garden-i Shelton Street 28-32. szám alatti pop-up galériába bárki beugorhat, hogy ingyen megtekintse nyolc, Maurer Dóra „iskolájához” sorolható kortárs magyar művész néhány jellegzetes darabját.
Ahogy erre Vincze Máté, a londoni Magyar Kulturális Központ igazgatója emlékeztetett, a kiállítás tető alá hozatalában a Külgazdasági és Külügyminisztériumon kívül partnerként felbecsülhetetlen szerepet játszott Ledényi Attila, az Art Market alapítója és igazgatója, valamint az önálló galériáját a Covent Gardenben, a Long Acre utcán nagy bátorsággal éppen a pandémia alatt megalapított Kováts Dávid. Az angol rövidítéssel HCC-ként emlegetett kulturális centrummal szoros együttműködésben ő üzemelteti a Maurer-tanítványokat reflektorfénybe állító pop-up galériát is. Ledényi Attila így foglalta össze újságírók számára a kiállítás jelentőségét: Maurer Dóra „művészi munkássága jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország és Közép-Európa kiemelkedő kortárs művészeti értékek és teljesítmények forrásaként váljon értelmezhetővé a világ számára. Oktatói munkája pedig ahhoz, hogy ezután is legyen olyan, aki erre időnként emlékezteti is a világot”. A mostani tárlat mindenképpen fontos szerepet játszik a kortárs magyar művészet iránti figyelem fenntartásában és kiszélesítésében.
Az összeállítás Maurer Dóra személyes áldását élvezi és pedagógiai elveinek ismerői szerint jól tükrözi oktatási módszereit is, melyek sarkköve, hogy tanítványait partnereknek tekinti, új utak, módszerek, kifejezési formák, külföldi képzőművészeti trendek szoros követésére biztatva őket. Azon nyilván sokkal tágabb körből, mely szóba jöhetett, a tárlat rendezője a nyolc művészt különböző nemzedékek és stílusok képviseletében választotta ki. Egy vonás azonban összeköti őket. Ahogy a látogatók rendelkezésére bocsátott útmutató leszögezi: mindannyian „vallják, nyíltan vállalják és büszkék arra, hogy életük egy bizonyos pontján befolyásolta őket Mauer Dóra egyedi pedagógiai megközelítése”.
A londoni kiállításon részvevő alkotók listáján ábécésorrendben Chilf Mária, Cserny Márton, Csörgő Attila, Jovánovics Tamás, Nagy Barbara, Szegedy-Maszák Zoltán, Wolsky András és Zalavári András szerepel. Maurer Dóra rendkívüli sokszínűségét jelzi, hogy mindegyikük más és másképpen kapcsolódik hozzá. Wolsky András például, aki a program megszervezésében is segített, Maurer geometrikus stílusára emlékeztető munkákat hozott magával, az ebben az évben frissen készült, látványos Inter-Space No. 3 és a Random-Flow No. 9 vásznakat. Zalavári András, a legfiatalabb meghívott, fotó- és videó területen mozog, mint ahogy egy balatoni, illetve egy platánsori fotómontázs igazolja. Jovánovics Tamás 2004 óta leginkább külföldön tartózkodik, többek között Londonban is megfordult, jelenleg Olaszországban él és dolgozik. Bevallása szerint családján kívül leginkább Maurer Dóra meghívásai kötik Magyarországhoz különböző kiállításokon való részvételre. A Covent Garden-i galériába a Ludwig Múzeum Bauhaus-kiállításán is szerepelt Hibrid hierarchia sorozat két darabját hozta el.
A legtalálóbban valószínűleg Szegedy-Maszák Zoltán fogalmazta meg, mit jelent számára a kiállítás vezérfonalát alkotó festőművésznő. „Minden bizonnyal a legtöbbet Maurer Dórától tanultam arról, hogy hogyan viszonyuljak művészethez, élet- és öröm igenléshez, emberséghez – és ha művészetről van szó, akkor a kánonnal szembe menő rosszalkodáshoz. (…) A gondolati gazdagság nem zárja ki, sőt igényli az élményszerűséget. A megszámlálhatatlan más eltanulnivaló mellett ezt is Dórától tanultam.”
Infó:
Disciples of Dóra Maurer
David Kovats Pop-up Gallery, London
szeptember 19-ig