Vidnyánszky Attila;Színház- és Filmművészeti Egyetem;Bagossy László;SZFE;Freeszfe Egyesület;Veszprémi Judit;Molnár Áron;

- "Itthon állami szinten mindenhol gáncs és ellenségeskedés fogad minket"

Több mint negyven filmes hallgató távozik a Színház-és Filmművészeti Egyetemről, tanulmányaikat a Freeszfe Egyesület keretein belül folytatják. Az egyesület tovább keresi a bázisát és a támogatóit.

A legújabb információ szerint tovább tart a hallgatók elvándorlása a viharos körülmények és botrányok között alapítvánnyá alakított Színház-és Filmművészeti Egyetemről (SZFE). Veszprémi Judit, a Freeszfe kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, hogy az eddigi hallgatók mellé újabb, komplett filmes osztályok csatlakoznak ősztől az egyesülethez. A csatlakozók között vannak gyártásszervező, filmrendező, vágó, operatőr és filmforgatókönyv-író hallgatók. A hallgatók státusza nem egyik pillanatról a másikra változott. Voltak, akik radikálisan szakítottak az egyetemmel, mások bent maradtak ugyan az SZFE-n, de a Freesszfe Egyesületbe is beléptek. Jelenleg 240 egyesületi tagunk van – fogalmazott Veszprémi Judit, a Freeszfe kommunikációs vezetője, ebbe beletartoznak azok is, akik beléptek ugyan az egyesületbe, de bent maradtak az egyetemen.  

Diplomamentő program

A diplomamentő programba, az Emergency Exitbe ősztől 115-en vesznek majd részt, idén ugyanebben a programban már lediplomázik 20 végzős. Körülbelül hatvan tanárra számítanak és 5 munkatársat foglalkoztatnak majd. A tanárok egyelőre csaknem fél év óta ingyen tanítanak. Nagyrészt az a jellemző, hogy az egyesületi kereteken belül a kilépett diákokat ugyanazok a tanárok oktatják, akik eddig.

A Freeszfe Egyesületet a Színház-és Filmművészeti Egyetemről kilépett diákok és tanárok hozták létre, de nem jogosult akkreditált egyetemi képzésre, csupán felnőttképzést folytathat. Az elmúlt hónapokban több külföldi egyetemmel sikerült szoros kapcsolatot kialakítani, olyannyira, hogy néhány végzős növendék ősszel már tőlük veheti majd át a diplomáját – mondta Bagossy László rendező, az egyesület egyik vezetője. Az intézményekkel még a színművészetis időkben alakult ki a kapcsolat, az E: UTSA (Europe: Union of Theatre Schools and Academies), az Európai Színművészeti Iskolák Egyesületén keresztül. Az első cél a diplomák megmentése volt, vagyis azok a hallgatók, akik teljesen elutasítják az együttműködést a Színház és Filmművészeti Egyetem jelenlegi vezetésével, ne bukják el a diplomájukat. „De aztán úgy gondoltuk, hogy ezt a lehetőséget ki kellene terjeszteni alsóbb évfolyamok számára is, és lépésről lépésre találtuk meg ehhez a partnereket” – tette hozzá Bagossy László.

– Meg kellett találni azokat az akkreditációkat, amelyekre beválthatók a mi oktatási programjaink. A példás együttműködésre az Európai Parlament is felfigyelt és ily módon a Freeszfe Egyesület előbb említett Emergency Exit diplomamentő programja kapta az idei Európai Polgár díjat. A hallgatók eddig megszerzett kreditjeit és az oktatóikkal tovább folytatott munkát egyelőre öt európai egyetem ismeri el. Ezek a salzburgi Universitat Mozarteum, a ludwigsburgi Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg, a varsói Színházi Akadémia és annak kihelyezett bialystok-i bábtanszaka (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza), a svájci Accademia Teatro Dimitri, valamint a bécsi Filmakadémia (Filmakademie Wien).

– Itthon állami szinten mindenhol gáncs és ellenségeskedés fogad minket, nem beszélve az egyetem modellváltásáról, amely egy durva politikai és gazdasági akció. Ezért mozdulunk az európai integráció felé – jegyezte meg Bagossy László.   

Új képzések indulnak

Az esetleges bázissal kapcsolatban nagy vihart kavart a Damjanich utcai eset, azóta folyamatosan keresi az egyesület az új otthonát, de a végső megoldást még nem találták meg. Átmeneti otthonokat viszont igen, ily módon kedvezményesen bérelnek termeket ősztől a CEU korábbi Nádor utcai épületében és a Marczibányi Művelődési Házban is tartanak előadásokat, illetve órákat. Óriási segítséget jelent az egyesület számára a CEU Kerepesi úti rendkívül jól felszerelt konferencia központja, amely befogadja az egyesület kollégistáit – fogalmazott Veszprémi Judit.

Ami a jogi csatákat illeti: Bagossy László szerint, mivel az Alkotmánybíróság jogszerűnek találta a magyarországi egyetemek alapítvánnyá alakítását – ebbe beletartozik, a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása is –, ezért az egyesület számára csak az európai színtér marad, hogy érvényesítse igazát, de ez a folyamat hosszú időt vesz igénybe. – Belpolitikai értelemben nincsenek további illúzióink – fűzte hozzá a rendező.

Ami az egyesületen belüli új, tandíjas képzéseket illeti: indul egy „Színházcsináló” osztály, itt színészek, rendezők, dramaturgok képződnek, nincs szigorú szakosodás, inkább az a cél, hogy társulatépítők legyenek azok, akik itt végeznek. Ide a nyolcvan jelentkező közül tizennégy pályázót vesznek fel, akik sikeresen teljesítik a két évet, azok a végén erről tanúsítványt kapnak. Főként a független és a vizuális színház iránt érdeklődők, elsősorban már a pályán lévők számára, egyfajta kiegészítésként hirdették meg a „Színház és performance” című képzést, ide hét jelentkezőt vesznek fel a huszonnégy aspiráns közül. Szakképzésként indul egy drámapedagógiai kurzus, amelyre a huszonegy jelentkező közül hét fiatal kerülhet be. Ezt a szakot kifejezetten fiatalokkal foglalkozó szociális munkások, pedagógusok számára hirdették meg.

A kommunikációs osztályba, ahol színházi és filmes sajtósokat képeznek majd, harmincketten jelentkeztek, és tizennyolcan kezdhetik majd el a tanulmányaikat. Szeptembertől júliusig folyamatosan tartanak majd színházi workshopokat, amelyeket elismert alkotók vezetnek, most éppen Tarr Béla filmrendező tart háromhetes kurzust.      

Nincs gazdag nagybácsi

A híresztelésekkel ellentétben nincs egy nagybácsink, aki finanszírozza, azt, amit csinálunk: sem Soros Györgytől, sem az Európai Uniótól nem kapunk anyagi támogatást – mondta Veszprémi Judit. A civil támogatók jelenléte és segítsége viszont annál inkább lényeges, hangsúlyozta a kommunikációs vezető. Eddig a Patreon támogatói oldalon százan segítenek. –Átlagemberek támogatnak minket leginkább, kis összegekkel, négy-nyolc eurós adományokkal. Ez a sok kicsi is sokat számít, hiszen nekünk meg kell teremtenünk a vizsgafilmek és a vizsgaprodukciók költségeit, az oktatást, a helyszíneket, és ez rendkívül komoly terhet jelent. Emellett az is a cél, hogy az egyesület alkotóműhelyként teret adjon majd a végzett színházi és filmes alkotóknak is.

Bagossy László hozzátette, nagy reményt látnak a közösségi finanszírozásban. Ha a korábban a növendékek mellett kiálló több ezer ember csupán havonta egy kávé árával támogatná az egyesületet, már rentábilis lehetne a működés. Ennek érdekében hamarosan kommunikációs kampányt is indítanak, amint pénzt tudnak előteremteni a marketingre. Igyekeznek minél több szimpatizáns figyelmét felhívni újra a Freeszfe munkájára.                

„Rombolás és édesgetés”„A Színház- és Filmművészeti Egyetemet (SZFE) annak korábbi vezetése minden elemében lepusztult állapotban hagyta hátra. Eddig is egyértelmű volt, hogy számukra a hallgatók is csak eszközök, akiket lelkiismeret-furdalás nélkül felhasználnak annak érdekében, hogy hátráltassák az SZFE sikeres modellváltását és megújítását. Ennek a rombolásnak a legújabb állomása a hallgatók egy csoportjának előre megtervezett távozási akciója. Nem vagyunk meglepve, de nagy szomorúsággal vesszük tudomásul, hogy egy önképző egyesület felelőtlenül, egy felsőoktatási akkreditációval nem rendelkező, államilag elismert diplomát kiadni nem jogosult tanfolyamba édesgeti az SZFE diákjait. Ezzel megfosztja őket egy minden elemében megújuló, immár kiemelkedő oktatástechnikai hátteret nyújtó, államilag akkreditált felsőoktatási intézmény, az SZFE képzési lehetőségeitől” – írta a Színház- és Filmművészeti Egyetem a honlapjára kitett közleményében.
Marad az üzengetésA Nemzeti Színház új bemutatójának próbáján közvetetten megszólította, minősítette Vidnyánszky Attila Molnár Áront amiatt, hogy történelmi filmben vállalt szerepet, továbbá az az LMBTQIA közösség tagjai is pellengérre lettek állítva a Nemzeti társulata előtt – állította az elmúlt héten, az Instagramon közzétett videójában Molnár Áron. A noÁr mozgalom alapítója felajánlotta Vidnyánszkynak, tartsanak nyilvános vitát a Nemzeti társulata előtt, a találkozóra pedig elviszi magával magával a Melegség és Megismerés program egyik aktivistáját, Sztraka Andreát, és a Család az Család mozgalom egyik alapítóját, Pál Marcit, mondván, hogy segítsenek eligazodni a homofób törvény körüli vitában. „Attila, nézd, én soha nem fogom nektek megbocsájtani és elfelejteni azt a pusztítást, amit az SZFE körül végeztetek, de mivel látom, hogy nem nagyon találkozol ellenvéleménnyel, és tartasz a nyilvános vitáktól, hiszen ugye, legalább háromszor is kihívtalak, ezért felajánlom most, hogy valamelyik próbátok előtt, után, este vagy reggel bejövök a Nemzetibe, hogy szemtől szembe kérdezhesd, vagy elmondhasd a gondolataidat, érveidet, és akkor nem kell a hátam mögött tenned mindezt” – mondta a színész. Újabb videójában Molnár aztán arról számolt be: felhívta Vidnyászky Attila, aki csak úgy vállalta a beszélgetést, ha az négyszemközt történik. A színész állítása szerint a Nemzeti főigazgatója azzal utasította el: „semmilyen formában nem fogok neked lehetőséget adni, sem a barátaidnak, hogy azok a gondolatok, ideológiák amelyek szétrohasztják Európát és Magyarországot az én színházamban ilyen formában teret kapjon.” Molnár ezt úgy kommentálta: a négyszemközti viták ideje már rég lejárt közöttük, a mostani konfliktus nem személyes, hanem a nyilvánosságra – a Nemzeti társulatára – tartozó vita.

A magyarországi embermentő diplomaták példája reményt ad arra, hogy mindig lehet tenni olyan helyzetekben is, melyeket a gyűlölködés jellemez – véli Dobos Erzsébet, A spanyol diplomata című könyv szerzője, aki szerint véget kellene vetni a történelem körüli ködösítésnek.