Segal;konzol;

- Pixelekből épült gyerekkor

Ha valaki nosztalgiát érez a konzoljátékok iránt, esetleg először próbálná ki, hogy milyen érzés Nintendón vagy Segán játszani, az mindenképpen térjen be a terézvárosi Eötvös10 kiállítására. Az alagsor téglafalai között rendezett JátechTér Budapest című tárlaton az ember rögtön visszarepül a nyolcvanas-kilencvenes évekbe, az asztalokon sorakozó monitorokon egyszerre fut a Super Mario, a Sonic, az Aladdin és a Donkey Kong. Ezeken kívül persze megannyi játékból lehet válogatni, a gyűjtemény tulajdonosa, Kókány András szerint ugyanis, ha valaki mond egy címet, az kilencven százalék, hogy neki megvan.

Most bárki visszarepülhet a fiatal- vagy gyerekkorába, ha ellátogat a terézvárosi Eötvös10 nemrég nyílt JátechTér Budapest című kiállítására, melyen nemcsak megnézheti, de kipróbálhatja az elmúlt évtizedek konzoljátékait, de akár a legújabbakat is. Külön öröm ez azoknak a fiatal felnőtteknek, akik a kilencvenes években még a Super Mario, a Sonic, a Donkey Kong vagy a Rayman nevű játékon „nőttek fel”, de azoknak is, akiknek a rendszerváltás idején kimaradt az élmény.

Süti mellé játék

A kiállítás anyaga amúgy már bizonyított Pécsett, a Zsolnay-negyedben rengetegen látogatták meg. A konzolokhoz ugyanis sokakat személyes emlékek fűznek. Amikor Magyarországon berobbant az őrület, azaz a nyolcvanas években – de kivált a rendszerváltás idején –, nehéz volt még játékgépekhez jutni, és persze kazettákhoz, így a konzolok egy kisebb közösségi élményt teremtettek. A fiatalok akkoriban egymás lakására járkáltak át, csak hogy csodájára járhassanak a legújabb programoknak, és végre játszhassanak velük, úgymint a Super Mario gyorslábú vízvezeték-szerelőjével vagy a Sonic villámléptű, kék színű sündisznójával.

– Akkoriban nehéz volt programokhoz jutni. A kazettákat csereberélni kellett, sőt egyes játékokra elő kellett jegyeztetni – emlékszik vissza a Pécsen élő Kókány András, a kiállítás gyűjteményének tulajdonosa, aki fiatalkorában a pécsi Széchenyi téren szintén cserélgette a kazettákat, egy cukrászdába pedig gyakran tért be, csak hogy egy sütemény mellett annak gépein félórát játszhasson. – Emlékszem, Pécsen az egyik iskolai könyvtárba is szereztek egy gépet, így a gyerekek nem a könyvekért jöttek, hanem, hogy kipróbálják a masinát – mondja Kókány, kiemelve, egyes helyeken bérletet kellett venni, és a szervezők pipálták, hogy ki hányszor ment már játszani.

Mint a búcsúban

– A hetvenes évektől napjainkig nyolc konzolgeneráció létetik – mondja Kókány András, aki korábban a Pécsi Tudományegyetemen technikatörténetet is tanított. A kiállításon az első és a második generáció gépei – úgymint az Atari, az Amiga, az Enterprise vagy a kultikus Commodore 64 – vitrinben tekinthető meg, a harmadik generációtól azonban az összes gépet ki lehet próbálni, melyeken szinte minden játék elérhető eredetiben. A tárlaton a jövőben lesz továbbá kívánságfüzet, melybe bárki beleírhatja, mivel játszana szívesen, így a szervezők esetleg beemelik azt a kiállítás anyagába, de Kókány András szerint még retró versenyekről is lehet szó, vagy akár tematikus tárlatokról, amikor egy-egy évet – például 1986-ot – megidézik a tárlat termeiben korabeli poszterekkel, filmekkel és használati tárgyakkal is.

Ez már történelem

A konzolok történetében a harmadik generáció jelenti a fordulópontot, ekkor jelent meg ugyanis Japánban a Nintendo, valamint annak „riválisa”, a szintén japán Sega Master System. A még erősebb felfutás az 1987-től 1996-ig tartó negyedik generáció kapcsán mondható el, ekkor dobták piacra a még jobb grafikájú Super Nintendót és a Sega Mega Drive gépet – utóbbiak látványvilága a korabeli 386-os, 486-os személyi számítógépeknek felelt meg.

Kérdésként merül fel persze, melyiken volt jobb játszani: PC-n vagy konzolon? Kókány szerint az utóbbin nagyobb volt az élmény, hiszen a számítógépekre már csupán a játékok átírt változata került. – Persze volt, amikor egy játék PC-n volt tökéletes – teszi hozzá a szakértő, példaként említve olyan lövöldözős játékokat, mint a Doom vagy a Quake, vagy stratégiait, mint a World of Warcraft.

A kiállításon azonban nemcsak a gépek idézik fel a múltat: egy szobában például autentikus bútorok között, magyarán Kádár-kori könyvespolcok mellett lövöldözhetünk egy restaurált Commodore 64-en.

Erős a nosztalgiafaktor

– Ha egy család ellátogat a kiállításra, a kisgyerekek rögtön a legújabb gépekhez futnak, míg apuka leragad a negyedik generációs Segánál, és elkezd vele játszani – mondja Kókány, hozzátéve, hogy a gyerekek aztán odaülnek persze apu mellé, aki elmagyarázza nekik, hogy ő bizony ilyen gépeken nőtt fel. Kérdés, hogy manapság miért olyan népszerűek a régi játékok? A gyűjtő szerint nemcsak a nosztalgia, de a játékélmény miatt is, hiszen noha a mostani programok már minden részletre kiterjednek, azokban rengeteg inger éri a játékost – éppen ezért lehet izgalmas egy még letisztult grafikájú Super Mariót újra kipróbálni.

Kókány szerint a régi játékoknak másfelől nap­jainkban már oktató jellege is van: a gyerekek megtanulhatják belőlük, hogyan alakultak ki a pixelek, meg hogy hogyan festett egy kalandjáték harminc-negyven évvel ezelőtt.

Arról nem beszélve, hogy a klasszikus játékok szinte kézműves munkák voltak. Erről tanúskodnak a korabeli Disney-rajzfilmekhez készült platformjátékok, mint az Aladdin, a Hercules vagy a Lion King, melyekhez a készítők külön háttereket festettek, amiket aztán utólag pixelekké alakítottak át – nem hiába futott a programok végén egy külön stáblista az alkotókról.

A kilencvenes években egy-egy játékot ráadásul külön élmény volt végigvinni, hiszen az egyes pályákat egy igényes animáció vagy egy őrült geg kötötte össze – ebből a szempontból kiemelkedik az Earth­worm Jim nevű játék, melyben egy űrhajósszkafanderbe bújt földigilisztát kellett irányítani, aki az egyes pályák végén előkapta az űrjárgányát, hogy tovább süvítsen a következő ellenfeléhez. A Mickey Mania című játék pedig olyan volt, akár egy igazi rajzfilm: Miki egér „karrierjének” korszakain ívelt át, kezdve egy 1928-as fekete-fehér klasszikustól egy 1990-ben bemutatott játékfilmig.

Egy kisebb vagyon

– Az egyes játékokból ráadásul limitált példányszám jelent meg, méghozzá sorszámozott kazettákkal, melyekből a későbbiekben nem gyártottak többet – mondja Kókány, hozzátéve, hogy az eredeti kazettákat Japánban gyártották, és még pár helyen a világon, majd „szórták szét” az egyes országokban. Utóbbi beégetett programok, ROM-ok (Read Only Memory) öt régiókóddal rendelkeztek, melyből Magyarország a PAL rendszerű régióhoz tartozott, ahogy Ausztrália is – utóbbi tény is hozzájárult ahhoz, hogy a világban még inkább szóródjanak a programok.

A máig fennmaradt játékkazetták tehát kincset érnek, a rajongóknak pedig kutakodniuk kell a neten, hogy eredetiben szerezzék be azokat. – A kollekciómat én is próbálom teljessé tenni minden egyes géptípusra, ezért ha valamelyik látogatónknak beugrik egy program, akkor kilencven százalék, hogy az megvan nekünk – mondja Kókány.

Vállalata 2019-ben a Hungexpón a V4 Fu­ture Sports Festival nevű rendezvényen is részt vett, melyen egy retró FIFA-bajnokságot rendeztek, ahol a résztvevőknek a focijáték összes verzióján kellett bizonyítaniuk. A verseny akkora sikert aratott, hogy tizenegyezer látogatójuk volt egy nap alatt. Úgy tűnik, él még a nosztalgia.

Vissza az elfeledettbe!Ritkán esik meg az emberrel, hogy egy kiállítás visszaszívja egy másik korba, de megesik. Az Eötvös10 JátechTér Budapest nem csak a régi kedvenceimet keltette életre (lásd: Sonic, Rayman, Super Mario), de a gyerekkoromat is – iskolásként átjárkáltunk egymáshoz, hogy kipróbáljuk a másik Nintendóját, Segáját vagy éppen PC-jét. (Nem volt mindenkinek ugyan­olyan gépe, egyes játékok pedig szinte ritkaságszámba mentek.) A reflexeim öt perc játék után visszaélesedtek, és úgy játszottam az egyes programokon, mint tizenévesen. Fura mód a grafika sem zavart, sőt – lehet, hogy csak a korom miatt – még jobban tetszett, mint az utolsó teremben futó, komplett virtuális térben játszódó Fortnite tűéles képei. Azok nem adták meg az otthonos élményt. Az külön öröm, hogy nemcsak a klasszikusokkal lehet játszani, hanem kipróbálhatunk olyan programokat is, melyekkel korábban sosem találkoztunk. Nekem ilyen volt a kétdimenziós Aliens vs. Predator, vagy egy lövöldözős játék, amelyikben minden lövés után fedezékbe kellett vonulni. Szakmai szempontból az egyik polcra kipakolt 576 KByte nevű számítástechnikai magazinok keltették fel az érdeklődésem, melyeket a kilencvenes években magam is vásároltam. A tárlaton bele is lapoztam az egyikbe, és meglepve tapasztaltam, hogy a stílus mennyit változott az elmúlt évtizedek során. De ez már egy másik történet.

Akiknek tulajdona egy emberi lény, bármit tehetnek vele. Akár jót is. Gazdaggá varázsolhatják, taníttathatják, kinevezhetik miniszternek. Ha olyan kedvük van, fel is szabadíthatják. De nem ez volt a jellemző.