Míg a szervezet 2020-ban 8,612 milliárd forintot tudott magyar és külföldi szerzőknek folyósítani a két „nagyfelosztás” során, idén ez 6,48 milliárd forintra csökkent, s az összeg nagyjából fele jut magyar dalszerzőkhöz.
Mint az Artisjus közleményéből kiderül, az élőzenei fellépések után járó összeg zuhant a legnagyobbat: 47 százalékkal kevesebb jogdíjat kapnak a koncerten játszott dalok szerzői idén, mint egy éve. Míg a televíziós elhangzásokért fizethető jogdíjak csökkenése 5 százalékos, a rádiós elhangzások esetében a változás drámai: átlagosan 32 százalékkal kevesebb jut egy szerzőnek a tavalyi elhangzások után, mint amennyi 2020-ban – a rádióadók jogdíját a reklámbevételeik határozzák meg, amelyek szintén drasztikusan visszaestek. S emellett meghatározó a vendéglátás-turizmus szektor által fizetett úgynevezett gépzenei jogdíj visszaesése is.
„Tavaly, az első lezárások után 2-3 hónappal még teljes értékű szerzői jogdíjak érkeztek a dalszerzőkhöz. Ezek sok zenész és családja számára jelentettek kiemelten fontos bevételt a fellépti díjak kiesése miatt. Most azért különösen súlyos a helyzet, mert a könnyűzenét érintő lezárások máig életben vannak, de már a szerzői jogdíjak is jóval alacsonyabbak, mint egy éve. A dalszerzők és előadók – az egész zeneiparral együtt – a biztonságos és tervezhető újranyitást kérik a Kormánytól, mert egyre többen vannak, akiknek az utolsó tartalékai is kifogyóban vannak” – nyilatkozta Tóth Péter Benjamin, az Artisjus üzleti transzformációs igazgatója.