kiállítás;

- Időtlen kapcsolódások, szövevényes utak - Negyedik állomásánál tart a Körforgásban című kiállítás-sorozat

A cseh üvegművészetet képviselő Dechem Studio műtárgya és Flaubert regényének egy különleges példánya lép nem mindennapi párbeszédbe a Ráth György-villában.

Végy egy szabadon választott tárgyat egy páratlanul gazdag múzeumi gyűjteményéből, egy kíváncsi, kísérletezésre nyitott alkotót vagy alkotópárost, és figyeld tágra nyílt szemekkel az inspiráció és az innováció működésmódjait, az ebből születő eredményeket – leginkább így lehetne összefoglalni az Iparművészeti Múzeum Kortárs Dizájn Főosztálya által indított, Körforgásban című kiállítás-sorozatot, amely negyedik állomásához érkezett.

A 2018-ban indult kezdeményezés keretében a kurátorok arra kértek kortárs dizájnereket, hogy miután megismerkedtek a múzeum nemzetközi színtéren is elismert gyűjteményével, válasszanak ki egy tárgyat, tárgycsoportot, és azokra reflektálva hozzanak létre saját dizájnt, amely aztán maga is a gyűjtemény részévé válhat. Az Artista Stúdió, a lengyel dizájner, Maria Jeglińska, valamint Fazekas Valéria kalapdizájner kiállítása után most a kortárs cseh üvegművészet legelismertebb képviselői közé tartozó prágai Dechem Studio mutatkozik be a Ráth György-villában.

A stúdiót 2012-ben megalapító, Cseh Grand Design-díjjal elismert Michaela Tomišková és Jakub Janďourek széles körű tervezői és gyártói tapasztalattal rendelkeznek, többek közt kiállítottak már Milánóban a Rosanna Orlandi Galériában, a frankfurti Light and Building épületében, a London Design Festivalon. A páros egy egyedi kötésű könyvet választott ki a múzeum művészi könyvgyűjteményéből: Gustave Flaubert regényét, a Madame Bovaryt.

Az eredetileg 1930-ban Párizsban kiadott kötethez Grill Károly könyvkiadója készített márványozott papírelőzék használatával egyedi kötést, amely az alkotókban a papír mintázatához nagyon hasonló jegyeket magán viselő üveg anyagát idézte fel. A kétszáz évvel ezelőtt, Friedrich Egermann által kifejlesztett, féldrágakövekre emlékeztető, márványos mintázatú, nem áttetsző anyagú, lithyalin üveg felhasználásával készítették el az új tárgyat, egy egyedi kivitelezésű tükröt, amely reflektál a könyv tartalmára is, hiszen a Bovaryné című regényben az üveg és a tükör vissza-visszatérő motívumok.

„A Dechem által készített tükör összetett, mint Flaubert regénye. Aki belenéz, könnyen egy másik világban találhatja magát. Vannak részei, melyek tükröznek, de olyan is, amely hallgat, ez talán a legelbűvölőbb. A tárgy közepe, amely lithyalin üvegből készült, olyan, mint Emma Bovary zavarba ejtően többrétegű tekintete. Öt különböző lithyalin üvegből áll össze. Emellett a tervezők három különféle típusú tükröt is használtak a műtárgy elkészítéséhez” – fogalmazott Horváth Judit kurátor, feltárva a kiállítóteret méreteivel és aurájával is uraló műtárgy apró részleteit.

Az alkotópáros mottója szerint történeteket mesél el cseh üvegben, s mint arról a Farkasdy Melinda társkurátor által készített interjúban beszámoltak, számukra ennek a tárgynak a története „a múltról és a jelenről, új helyek felfedezéséről és az önmagunkba mélyedésről szól”. S mi sem könnyebb, mint azonosulni e sorokkal, hiszen az alkotás előtt állva könnyedén hosszú percekre is elrévedhetünk a valóság (és önmagunk) szokatlan kivetüléseit szemlélve. Az pedig, hogy ez a tapasztalat a dizájn működésének szövevényes útjain át, a művészeti ágak közti, időtlen kapcsolódások mentén jöhet létre, valóban felvillanyozó élmény.

Infó:

Körforgásban: Dechem Studio

Ráth György-villa

Nyitva: június 5-ig

Kurátor: Horváth Judit, társkurátorok: Farkasdy Melinda és Komporday Rita

A zeneipar helyzetéről rendezett csütörtöki konferencián arról is szó esett, milyen hatással járna, ha a kulturális áfát 27-ről 5 százalékra mérsékelnék.