Városliget;

- Autómentesítéssel folytatódik a Liget-projekt

A forgalmat javarészt a környező utcákra terelnék.

Már készülnek a Városliget autómentesítési tervei. A forgalmat javarészt a környező utcákra terelnék. Persze lesz azért, aki behajthat.

Töretlenül folytatódik a Városliget átalakítása. A Mimóza dombra tervezett léghajó leszállópálya után folytatódik a Promenád építése a Műcsarnoktól a Néprajzi Múzeum körüli sétányon át a meg sem épülő Városligeti Színház hűlt helyéig. A Dózsa György út menti 40 méter széles promenád csaknem 15 ezer négyzetméteres új szakaszának fele kőburkolatot kap, a többin fű, a széleken cserje és fa lesz, a korábbi példák alapján úgy elrendezve, hogy a fűre még csak véletlenül se lehessen rámenni.

A Promenád befejező szakasza – az Ajtósi Dürer Sor és a Hősök tere közötti „allee” összekötő elemeként – egyúttal a Műcsarnok kiszolgáló és rendezvény területe is lesz. A kivitelezést – a Liget-projekt sokat foglalkoztatott kivitelező cége, Tiborcz István jó barátjának vállalkozása – a West Hungária Bau (WHB) vállalta csaknem 2 milliárdért. Ők építették 7,6 milliárdért a Dózsa György úti 800 férőhelyes mélygarázsát is, amely a vészhelyzeti közterületi ingyenparkolás okán meglehetősen alulhasznált. De tesznek róla, hogy ne így legyen.

A Diákváros beruházásról leválasztott Budapest Fejlesztési központ (BFK) nagy erőkkel vetette bele magát a Városliget autómentesítési programjába. A kormány még tavaly döntött az autók Kós Károly sétányról való kitiltásáról, illetve az Állatkerti körút átmenő forgalom elöli lezárásól. Mielőtt mindenki hatalmas tisztásokat és erdőt vizionálna a széles utak helyén, sietve megjegyezzük, hogy a korlátozás a trolibuszokat nem érinti, mint ahogy nyitva marad a reggeli és késő délutáni „hivatásforgalom” számára is. Az aszfalt tehát nem lesz kevesebb, viszont sokkal kevesebben használhatják majd.

Autómentesítik a Hősök terét is. Parkolni az Állatkerti körúton meghagyott néhány hely kivételével sehol sem lehet majd. A szórakoztatóparkká alakuló Városligetbe autóval érkező látogatók a Dózsa György úti mélygarázsban, valamint a Hungária körút- Kacsóh Pongrác út-Mexikói úti csomópontban épülő két új parkolóházban hagyhatják a járműveket. Utóbbiak egyébként a közösségi közlekedésre való átszoktatás jegyében P+R parkolóként is működnek majd. Az autómentesítés terveit 2022 nyarára kellene elkészíteni a kormányhatározat szerint.

A Ligeten most átzúduló forgalmat a környező utcákra (Ajtósi Dürer sor, Vágány utca) terelik, illetve épül egy új közúti, illetve egy 3-as villamos körgyűrű folytatását fogadó felüljáró a Szegedi út vonalában a XIII. kerületi Béke tér és a XIV. kerületi Kassai tér között. Arról, hogy a villamos pontosan merre közlekedik majd, a Budapest Közlekedési Központ (BKK) és a BFK közösen dönt. Annak érdekében, hogy az angyalföldi lakóutcákat ne terhelje nagyobb átmenő közúti forgalom, a BFK megvizsgálja a várható forgalmi átrendeződéseket, figyelembe véve egy lehajtó kialakítását, amely a vágányok nyugati oldalán a Dévényi–Vágány utcákon vezetné a forgalmat a belváros irányába. Az új felüljáró Liget autómentesítésén kívül segíti a Rákosrendező vasútállomás megközelítését, illetve a teljes barnamezős terület revitalizációját, ahol lakó-, irodai és pihenési funkciók is helyet kapnának a jövőben.

A felüljáró és a parkolóházak a terveit 2023 júniusára kell elkészíteni. A Rákosrendező felett átívelő új híd tervezésére a BFK már alá is írta a tervezési szerződést a Speciáltervvel. (Ők készítik az új Aquincumi híd megvalósíthatósági tanulmányát is.) Az iroda nettó 1,72 milliárdért vállalta a munkát. A cechet teljes egészében az állam állja.

A Kisföldalatti végállomásánál épülő parkolóházak tervezésére a BFK hétfőn írta ki a tendert. A győztesnek figyelnie kell arra, hogy az új épületek ne gátolják a Kisföldalatti későbbi meghosszabbítását és az új Hungária körúti állomás építését.

A BFK nem tagadja, hogy a parkolóházak és az új felüljáró önmagában nem oldja meg az M3-as autópályán érkező autóáradat elvezetésének gondját. A megoldást az autóforgalom csökkentésében látják, részben a BFK másik nagy tervének, az elővárosi vasút fejlesztésének révén. Ennek költségét javarészt uniós forrásból teremtenék elő.

A BFK jó előre leszerelné az önkormányzatokat és igyekszik elkerülni a Galvani-híd beruházás ellen kialakult lakossági tiltakozás csapdáját. Ennek érdekében már el is indították az autómentes Városliget programról szóló honlapjukat, ahol mindenki elmondhatja a véleményét és javaslatait a tervezett beruházásokkal kapcsolatban. Később lakossági egyeztetést is indítanak a tervezett beruházásokról. Nem oktalan a riadalom, hiszen a környékbeliek már kétszer sikeresen megakadályozták, hogy bevásárlóközpont épüljön a Kisföldalatti végállomásához a forgalomnövekedés miatt. Márpedig egy parkolóház aligha vonz kevesebb autót.

Forrásaink ugyan nem mondták ki, de az ellenzék olyan hatpárti koalíciót szeretnének, amelyben minden szereplő rendelkezik saját parlamenti frakcióval és viszonylag kiegyensúlyozottak a belső erőviszonyok.