– Egy képzőművész esetében nem árt, ha az illetőnek van némi tőkéje, kapcsolati hálója, és a marketinghez is ért – mondja Hatházi Vera a youngart nevű online galéria alapítója, mondván, nem minden alkotó van mindezek birtokában. A youngart viszont épp e lehetséges hiányokat küszöböli ki azzal, hogy leveszi a művészek válláról az önmenedzselés terhét, ösztöndíjprogramokat biztosít nekik, miközben műveiket olyan potenciális vásárlókkal is megismerteti, akik nem feltétlenül térnének be egy galériába. – Úgy érzem, megtaláltuk a piaci rést – mondja Hatházi, aki arra törekedett, hogy a kereskedelmi galériáknál jóval alacsonyabban határozzák meg az árakat.
Az ötlet úgy jött, hogy 2016 karácsonyán az alapító ellátogatott egy művészeti vásárra, ahol annyira megfogta az egyik festmény, hogy találkozott annak alkotójával, aki elmondta neki, bár sokan elismerik a tehetségét, nem tud megélni a művészetéből. Hatházi ekkor úgy döntött, hogy segít az alkotón, így kötött vele egy támogatói megállapodást, de hamarosan kiderült, hogy a művész helyzete nem egyedi, hanem sokakat érint. – Hogy segítsek, elhatároztam, szervezek egy művészeti fesztivált vagy alapítok egy művésztelepet, de mire összejött volna, beütött a Covid – mondja Hatházi, aki ekkor döntötte el, hogy elindítja a galériát.
A művészeknek pedig úgy tűnik, beválik a youngart, eddig több mint százhatvanan regisztráltak mintegy hétszáz alkotással. Horváth Zsófia festőművész például azért jelentkezett, mert az önmenedzselés nem éppen az erőssége. – Ha a barátaim festményeit kell reklámozni, én mindig motivált vagyok, de amint a saját képeimről van szó, zavarba esek – mondja az alkotó, aki azért is választotta a festőművész szakot, mivel képek útján szívesebben kommunikál. – Az érzéseimet sokkal egyértelműbben mutatom meg a vászon, mintha szavakkal kellene kifejeznem.
A pályakezdőknél a másik problémát a galériákkal való kapcsolatfelvétel jelenti. Godó Ignác például huszonéves korára ismerte fel, hogy komolyabban szeretne a festészettel foglalkozni, és noha a technikai tudást autodidakta módon elsajátította, a galériák világát még kevéssé ismeri. – Későn érő típus vagyok, de szeretném behozni a lemaradásomat – mondja Godó, aki a youngart galériától azt reméli, hogy a vevők mellett a szakmabeliek is felfigyelnek rá.
– Példaképeim persze vannak, főleg figurális festők, mint Sándorfi István vagy Incze Mózes, jó lenne viszont egyes művészekkel személyesen is megismerkedni. Horváth Zsófia szerint is fontos, hogy egy művész alkotásai minél több emberhez eljussanak: – Egy pályakezdő alkotó esetében nem az a cél, hogy rögtön a londoni Tate múzeumban állítsák ki, hanem hogy tetsszen másoknak amit csinál. Hogy kapcsolódjanak hozzá, és ha bejönnek a képei, vásároljanak tőle. Ez a legnagyobb elismerés.
Infó:
youngart online galéria: