;;

film;forradalom;irodalom;mozgalom;1848. március 15.;slam poetry;

Képünk illusztráció

- Variációk forradalomra

1848 témája lépten-nyomon megjelenik a művészeti ágakban, hol intenzívebb formában, hol csak inspirációként.

A 12 pont, a Nemzeti dal és a szabadságharc eseményei gyerekkorunk óta élénken élnek bennünk, így nem meglepő, hogy időnként megmozgatják a művészeti élet képviselőit is. Máshogy közelíti meg 1848 eszményét egy regény, egy videoklip, egy slam poetry szerzemény vagy egy film: olykor csak ihletforrás, máskor maró társadalomkritika.

Igazodási pont

1848 szelleme végighúzódik a magyar slam poetry történetén – mondta Molnár Péter magyar és Európa-bajnok slammer, a Földalatti Slam Akadémia alapítója és főszerkesztője, aki szerint a műfaj számára a márciusi ifjak 12 pontjából az első, a sajtószabadságról és a cenzúra eltörlése révén a szólásszabadságról is szóló sor a legfontosabb, hiszen a slam a megtestesült szólásszabadság, és a slam-esteken fellépő előadók a szövegeikben szabadon fejezik ki a véleményüket társadalmi kérdésekről is. – Ebben az értelemben '48 és a slam egybeesik.

A slam-naptárban március 15. minden évben kiemelt helyen áll, a társadalomkritikus Földalatti Slam Akadémia és annak „előzménye” a Gólya Slam számára is, melyet szintén Molnár alapított Sajtos Lászlóval, és Szabadság Slam volt az első est címe. – Dátumtól függetlenül az év során azonban bármelyik slamben előkerülhet 1848 témája és a 12 pont, abból is különösen a sajtószabadságról és a cenzúra eltörléséről szóló sor, hiszen mindezek közös igazodási pontnak számítanak a magyar nyelvű slamekben – mondta Molnár, kiemelve, hogy a slam szabadelvű műfaj, és a legszebb hagyományainkhoz hűen, azokat folytatva konzervatív is.

Most vagy soha

Hasonlóan színes, multimédiás megközelítésmóddal is találkozhatunk a témában, ilyen a noÁr Mozgalom legújabb projektje is: a Magyar című produkció március 15-én debütál az online térben. – A forradalom és szabadságharc generálta az új ügyünk témáját: ez a magyarság. Mit jelent ma a magyar identitásunk? Mitől érezzük magunkat magyarnak? A művészetünk feladata, hogy tiszteletben tartva a történelmünket, inspirálódva a forradalmainkból és szabadságharcainkból, progresszíven újragondoljuk, hogyan lehet ezt 2021-ben szikraként használni a változáshoz – nyilatkozta Molnár Áron, a noÁr Mozgalom alapítója.

És hogy mit üzen az ünnep, 1848 történései a ma emberének? – Számomra azt üzeni, hogy „talpra magyar”. Ezt kiáltották Petőfiék, ezzel jártak egyetemről egyetemre és ezt hirdetjük mi is a noÁrban. Ha változást akarsz, cselekedj. Ha csak puffogsz, minden marad ugyanúgy. Minden reggel úgy érdemes felkelni, hogy „most vagy soha!” – felelte.

A kérdésre, miért lehet jelentős téma a forradalom napjainkban, Molnár Áron kiemelte, ő csak a békés forradalomban hisz. – Nem szeretném a szeretteimet temetni azért, mert nem voltunk képesek a kollektív békés ellenállásra, majd a kollektív békés változásra. A közös traumáinkból erőt nyerve tudunk együttesen dönteni, hogy cselekszünk-e, vagy sem. A forradalmak korát éljük meg napról napra. A változás dörömböl az ajtónkon. Luxus lenne nem beengedni. Ez körülbelül olyan lenne, mintha Petőfi azt mondta volna, hogy „á, ne menjünk forradalmat csinálni, mert másnapos vagyok és fáj a fejem.”

Nem tudatos mellőzés

Míg azonban bizonyos műfajokban igencsak elevenen él a téma, az irodalom terén kevéssé érzékelhető ennek jelenléte. Olvasmányélményeink közt csak néhány a témához kötődő írásra vagy részletre bukkanhatunk: ilyen például Szabó T. Anna A reformkori nők, és Lackfi János Mit kíván a magyar nemzet? című verse, vagy a 48 másképp – Ifjúsági novellák a múltból című antológia, ám a kérdéskör nem meghatározó. Ezt Görföl Balázs kritikus, a Jelenkor folyóirat szerkesztője, a Pécsi Tudományegyetem Esztétika Tanszékének oktatója is megerősítette kérdésünkre. – Az 1848-as forradalom és szabadságharc nem jelent meg az elmúlt pár évtized magyar prózájának legsikeresebb és legelismertebb műveiben – az egyetlen viszonylagos kivétel Fehér Béla 2012-es Kossuthkifli című, műfajilag sokszínű regénye. Ennek okait csak találgatni lehet.

Kiemelte, nyilvánvaló azonban, hogy nem tudatos mellőzésről van szó. – A múltfeldolgozás az elmúlt egy-két évtized regényeinek egyik alapvető törekvése volt, inkább a vészkorszak, a Rákosi- és a Kádár-rendszer tabu alá eső vagy feldolgozatlan epizódjai kerültek középpontba. Ehhez képest ’48 távolinak tűnik. A kilencvenes évek nagy divatja, az áltörténelmi regény főleg a XVI-XVII. századra nyúlt vissza. Ehhez képest ’48 közelinek tűnik. A mai fiatal prózaírók körében pedig jellemző, hogy a nagy történelmi távlat helyett a magánélet dilemmáihoz fordulnak. A költészet területén is azt látjuk, hogy a rendszerváltás óta fel-felbukkanó közéleti költészet sem elsősorban ’48 eseményeiből merít ihletet. Ennek egyik oka talán az lehet, hogy a posztmodern líra igyekezett ironikus távolságot tartani a romantikától. Ám megjósolhatatlan, hogy mit hoz az irodalom jövője, és hogy ’48 mikor és hogyan jelenik meg újra napjaink irodalmában – hangsúlyozta Görföl Balázs.

Fehér Béla regényéből készülő hatrészes sorozat forgatása

Dicső fejezet

1848-49 ma is közkincs, emiatt aztán a divatból sem tud kimenni – mondja Schubert Gusztáv filmtörténész, kiemelve, hogy az 1848-49-es polgári forradalom és szabadságharc történelmünk azon ritka eseménye, amelyet az utókor minden kormányzata és ideológiája elismert és nagyra tartott, még a legádázabb diktatúrák sem mertek szembemenni azzal az össznépi meggyőződéssel, hogy 1848 a magyar történelem dicsőséges fejezete.

A filmek terén '48 ugyancsak visszatérő téma: 2014-ben gróf Batthyány Lajos kivégzésének előestéjéről forgatott tévéfilmet Vecsernyés János Utolsó órák címen, középpontjában a miniszterelnök súlyos erkölcsi dilemmájával: megtagadja-e eszményeit, hogy életét mentse? Ugyanebben az évben Rudolf Péter rendezett Fehér Béla mulatságos szabadságharcos pikareszkjéből tévésorozatot (Kossuthkifli), 2019-ben pedig Kárpáti György Mór forgatta le elsőfilmjét a világosi fegyverletétel utáni ellenállásról. A Guerilla a Filmalap inkubátor programjában, tehát kisköltségvetésből készült. Schubert szerint a kosztümös történelmi film azonban rendkívül költséges műfaj, míg az 1950-es éveket kis költségvetésből is hitelesen lehet felidézni (A vizsga, Trezor, A berni követ, Szabadság – különjárat, Foglyok), addig egy nagyobb ívű kosztümös 1848-as filmhez legalább hárommilliárd forint szükséges.

Ezt sejteti egy készülő produkció is: a Kis-Szabó Márk, Rákay Philip és Szente Vajk által írt A nap című film március 15. eseményeit követi végig, a Nemzeti Filmintézet (NFI) csak a forgatókönyv megvalósulását támogatta több mint tízmillió forint értékben.

A szavak forradalmaMagyar költők verseivel és azok inspirálta művekkel tiszteleg az 1848-as forradalom előtt a Red Bull Pilvaker – A szavak forradalma című popkulturális rendezvény is, amelynek keretében 2012 óta szinte minden évben énekesek, rapzenészek és színészek együtt lépnek fel március 15-én. A WAM-ból és az Erkel Színházból induló, majd a Budapest Sportarénát megtöltő produkció résztvevői közt szerepelt már többek között Lábas Viki, Diaz, Papp Szabi, Fluor Tomi, Trokán Nóra, Kautzky Armand, Marsalkó Dávid, Járai Márk, Kollányi Zsuzsi, Singh Viki és Sub Bass Monster. A Pilvaker viszont az idén – ahogy 2020-ban is – a világjárvány miatt elmarad, ám a nemzeti ünnep reggelén a Rádió1 műsorán az előadóké lesz a főszerep: a rendhagyó műsorban számos sláger és prózai előadás is hallható lesz, valamint videós tartalom is vár az érdeklődőkre: A szavakon túl című online minisorozat keretében a Red Bull közösségi média felületein a csapat tagjai mesélnek egy-egy dal születéséről. A Pilvaker YouTube csatornáján emellett a korábbi előadások, dalok, klipek is elérhetők.

A kijárási korlátozások és a rendezvénystop napjaira otthonról elérhető kulturális programokat ajánlunk.