üzemanyag;benzin;gázolaj;benzinfogyasztás;Magyar Ásványolaj Szövetség;

- Tíz éve nem látott mértékben esett a tavalyi üzemanyagforgalom

A koronavírus miatt közel 8 százalékkal kevesebb benzin és gázolaj fogyott a márkás hazai kutakon tavaly. Ennél méretesebb zuhanást csak az előző gazdasági válság idején, 2010-ben mértek.

Tavaly 7,8 százalékkal 3,6 milliárd literre zuhant a márkás hazai töltőállomások üzemanyag-forgalma - derül ki a legnagyobb hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) most közzétett adatsorából. Gázolajból 8,3 százalékkal kevesebb, 2,2 milliárd liter fogyott, míg az 1,4 milliárd literre rúgó benzinadat 6,9 százalékos visszaesés.

Az ok egyértelműen a koronavírus hatása. Ennél erőteljesebb, 8,8 százalékos zuhanást adatbázisunk tanúsága szerint az elmúlt évtizedek során mindössze egyetlen alkalommal, 2010-ben mértek, az akkori világgazdasági válság tovagyűrűző hatásaként. Míg 2016 és 2019 között a MÁSZ által mért éves forgalom rendre csúcsot döntött, addig tavaly a sorozat megszakadt, amivel az igények három éves mélypontra estek.

Az első fél-, illetve háromnegyedévi MÁSZ-összesítések még 9,2, illetve 7,5 százalékos üzemanyagforgalom-visszaesést mutattak az előző év hasonló időszakához képest. (2020 első, a járvány által még kevéssé érintett negyedében közel egy százalékos növekedést mértek.) Figyelmeztető, hogy az éves visszaesési érték kissé rosszabb az első háromnegyedévinél.

A MÁSZ-adatok alapján készített, negyedévekre lebontott összehasonlításunk még drámaibb képet mutat. Eszerint április és június között a márkás hazai láncok kútjain 18 százalékos, az előző év hasonló időszakához viszonyított üzemanyag-igényesést mértek. Míg az érték a harmadik negyedév során erőteljesen, mínusz 4,4 százalékra szelídült, addig az év utolsó negyede, újabb kedvezőtlen fordulatként, 8,6 százalékos visszaesést mutat. (Az éves összevetés miatt ez esetben az évszakhatás kizárt.)

Az adatok részletesebb elemzésével a fő okot a benzinpiacon találtuk meg. Míg itt a második negyedév 19 százalékos esést mutatott, ez a harmadikban – meglepetésre – mínusz fél százalékra csökkent. Ám 2020. októbere és decembere között több mint tizedével kevesebb benzin fogyott, mint 2019 végén, ami az előző negyedévhez képest határozott visszaesés.

A gázolajforgalom-csökkenés némiképp kiegyensúlyozottabb, bár a második negyedéves, több mint 17 százalékos, valamint a harmadik negyedéves, közel 7 százalékos éves mínusz után az év végi, 8 százalékos esés némiképp itt is kedvezőtlen fejlemény. Tudvalévő: a benzinmutató elsősorban a magánautósok pénzügyi mozgásterére, míg a gázolajadat főképp a gazdaság helyzetére enged következtetni. Adataik különálló áttekintéséből az állapítható meg, hogy e csoportok eltérő ütemben, de egyaránt idegesen alkalmazkodnak a vírus különböző hullámaihoz. Ennek folytán a negyedik negyedév némi visszaesést mutat a harmadikhoz képest.

Az összes nyilvános hazai kút és egyéb állomás MÁSZ-adatsornál értelemszerűen nagyobb számokat tartalmazó és szokás szerint kissé eltérő fejleményeket tükröző, országos, éves kimutatásával az adóhatóság még adós.

Óvatosságból sokan átálltak az E10-ről a prémiumraA MÁSZ által közzétett adatokból szembeötlő a prémiumtermékek nagyarányú előretörése, ellenben az 1,1 milliárdos forgalmú 95-ös benzin iránti érdeklődés 22 százalékos zuhanása. Prémiumbenzinből tavaly 315 millió liter fogyott, ami a 2019-es érték közel háromszorosa. Ez számításunk szerint immár a MÁSZ-kutak teljes benzinforgalma 23 százalékára rúg. Ugyanez az arány 2019-ben még csak 8 százalékot tett ki. Az átrendeződést nehéz mással magyarázni, mint hogy tavaly év elején megemelték a 95-ös bioetanolarányát (amit így azóta E10-ként jelölnek). Eközben a prémiumtermékek alacsonyabb bioaránya megmaradt. Szakértők ennek kapcsán bizonyos régebbi típusú gépjárművek használóinak azt javasolták, hogy motorjuk kímélése érdekében E10 helyett esetenként prémiumüzemanyagot tankoljanak. Bár az E10 tényleges motorkárosító hatását máig viták övezik, az érintett márkák tulajdonosai a jelek szerint nem kockáztattak és tömegesen álltak át a némiképp drágább, kiemelt minőségre, ami összetétele révén más módon is javítja a menetteljesítményt. Bár a dízelmotorokat a biotartalom vagy annak esetleges emelése nem károsítaná, ha kisebb mértékben is, de a gázolaj piacán is hasonló átrendeződés figyelhető meg. Míg itt a normál termék iránti igények 11 százalékkal közel kétmilliárd literre estek, addig prémiumokból majd 16 százalékkal több, 258 millió liter fogyott. Utóbbiak teljes gázolajkeresletre vetített aránya 2019-hez képest 9-ről 12 százalékra nőtt.

Tavaly 3,3 százalékkal emelkedtek Magyarországon az árak – amely Európa egyik legmagasabb inflációs növekedését jelentette. Így a magyar lakosságot a kormány elhibázott válságkezelése és a jegybank által elengedett infláció együtt sújtotta.