Festő is volt, fotós is volt, tárgykészítő is volt, egy magyar Leonardo da Vinci” – így írja le Maurer Dóra képzőművész a 125 évvel ezelőtt született Moholy-Nagy Lászlót, az évfordulóra készült, nemrégiben bemutatott dokumentumfilmben. A felsoroltak mellett a Bauhaus iskola tanáraként is ismert magyar származású alkotó életművének egy szeletébe most mindannyian betekinthetünk az Erzsébet téren sétálva, ahol a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ szabadtéri installációja idézi meg az alkotó munkásságát, fotográfiai és művészetelméleti látásmódját.
S azért csak idézésről beszélhetünk, mert nehéz volna teljességében megjeleníteni azt a kategorizálhatatlan, változatos tevékenységi hálót, amely művészetét meghatározta. Topor Tünde művészettörténész júliusban így nyilatkozott róla lapunknak: „mindenekelőtt a kíváncsiság hajtotta, attitűdje még a bauhäuslerek között is kivételesnek számított annyiban, hogy a kísérletezést élet-, alkotás- és tanítási formává fejlesztette. Sokszínű tevékenysége azonban ellene is ment annak, hogy művészete világhírűvé váljon, mivel nem sikerült egy műfajhoz kötni.” Habár ő az egyik legdrágább magyar alkotó – művei rekordárakon kelnek el a nemzetközi árveréseken –, még hazánkban is sokak számára vár felfedezésre az életmű; az Erzsébet téren látható projekt ehhez is hozzájárulhat.
A harmadik éve kiállítótérré átalakított szállítmányozási konténerbe lépve a látogató megismerkedhet Moholy-Nagy Lászlóval, de azoknak is érdemes elidőzni itt, akik már korábban találkoztak vele. Ikonikus fényképein túl egy felfüggesztett, színes plexiformákból álló, megvilágított mobilszerkezet is helyet kapott a Bauhaus ihlette térben, amely izgalmas lehetőséget kínál fény-árnyék játékának. Így pillanatokra akár mi magunk is részesei lehetünk annak a világnak, amely a kísérletező művész számára meghatározó volt.
Infó:
Moholy-Nagy László 125
Erzsébet tér
Kurátor: Csizek Gabriella
Ingyenesen megtekinthető október 25-ig.