üzemanyag;benzin;gázolaj;benzinfogyasztás;Magyar Ásványolaj Szövetség;

- Soha nem esett még ekkorát a kutak forgalma

Április és június között közel ötödével esett vissza a hazai benzin- és gázolajfogyasztás – számítottuk ki a Magyar Ásványolaj Szövetség délelőtt közzétett adataiból. Ilyen zuhanásra még a tíz évvel ezelőtti válság időszakában sem akadt példa.

Az első fél év során 2019 azonos időszakánál 9,2 százalékkal kevesebb, 1,7 milliárd liter üzemanyag fogyott a márkás hazai kutakon – derül ki a nagy hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) szerda délelőtt frissített adatsorából. Ezen belül a benzinek 647 millió, valamint a gázolaj 1,06 milliárd literes forgalma 8,6, illetve 9,5 százalékos visszaesés. Ennél nagyobb hanyatlásra adatbázisunk szerint 2010 második fele óta nem akadt példa. Bár az első fél évek összevetésében a 95-ös iránti igény közel negyedével esést mutat, a prémiumbenzinek forgalma egyidejűleg majdnem megháromszorozódott.

Szűken a második negyedéveket összevető számításunk a benzineknél már közel 19, a gázolajnál pedig mintegy 17 százalékos visszaesést mutat. Ilyenre eddig soha – de legalábbis több évtizede – nem akadt példa. Mértéke még a 2010 körüli válság adatait is jócskán túlszárnyalja.

Az üzemanyagpiac egyelőre nem tudott teljesen kilábalni a koronavírus-válságból – összegezte a látványos zuhanást megkeresésünkre Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára. Emlékeztetett, hogy a veszélyhelyzet elejét épp érintő első negyed év összesített számai még némi emelkedést mutattak. A második negyed éven belül a mélypontot az április hozta 30 százalék körüli éves visszaeséssel. A május 20, a június pedig – a félévi összesítéshez közelítő – 10 százalék körüli csökkenést mutatott.

Míg áprilisban a benzin esetében a gázolajnál nagyobb visszaesést mértek, a két termék közötti arány mára kiegyenlítődtek. Ezt a benzin esetében a távoktatás és az otthoni munkavégzés tavaszi bevezetése, azóta viszont az autós – úgy a belföldi, mint az átmenő – turizmus megélénkülése magyarázhatja. A gázolajkereslet bizonytalankodása pedig azt bizonyítja, hogy még a gazdaság sem talált igazán magára.

A főtitkár a jövőre nézve a tavalyi évhez viszonyított lemaradás további, fokozatos mérséklődésére számít. Eladdig, hogy a két érték az év végére akár szintbe is kerülhet. Ez mindazonáltal nagy mértékben függ az esetleges újabb korlátozó intézkedések hatásától – szögezte le Grád Ottó.

Darabszámban a MÁSZ tagvállalatainak kútjai a mintegy 2 ezer hazai töltőállomás valamivel több mint felét, üzemanyag-forgalomban pedig körülbelül kétharmadát képviselik. Grád Ottó információi szerint az összes hazai töltőállomást magukba foglaló, eddig még nem közölt fél éves adatok nem mutatnak lényeges eltérést saját méréseikhez képest.

E10 helyett inkább prémiumA prémiumbenzinek forgalmának látványos kiugrását a főtitkár a megemelt etilalkohol-arányú E10-es év eleji bevezetésével magyarázta. Egyes régebbi autótípusok motorját ugyanis ennél jobban kímélhetik a kiemelt minőségű termékek.

Tízszer annyi munkaóra veszett a semmibe, mint a 2008-2009-es válságban.