költségvetés;Forma-1;Moto GP;2021;Palkovics László;

- Új versenypályát építene a kormány

Jövőre már 36 milliárd forintot akar költeni a kormány a magyarországi autómotorsport támogatására – mindezt a gazdaságvédelmi alapból.

„A Nemzeti Autó-motorsport fejlesztésének hangsúlyos részét képezi gyorsasági motoros-világbajnokság (MotoGP) Magyarországon történő megrendezésének elindítása” - olvasható a veretes mondat a 2021-es költségvetés tervezetében, annak is a Gazdaságvédelmi Alapról szóló részében. Ugyanis a kormány ebből az alapból akar jövőre 36 milliárd forintot fordítani a motorsporttal kapcsolatos kiadásokra, ez több, mint a duplája az idei 14 milliárd forintnak. (A gazdaságvédelmi alapot eredetileg a kormány a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklésre hozta létre.) A következő években további több tízmilliárd forint ömlik majd a magyar motorsport támogatásba, mert a pénz elköltésre bőven van kormányzati ötlet és akarat is. Egy új MotoGP pálya épül Kelet-Magyarországon, és felújítják a közpénznyelő Hungaroringet is.

A jövő évi pénz kisebbik része, 16 milliárd forint a Hungaroring Zrt. támogatására megy el, ebből fizetik a Forma-1-es futam jogdíját, illetve a Nagy Futam elnevezésű rendezvény költségeit - ez az a bemutató, amit a Budapest belvárosában tartanak egy meghívott  Forma-1-es csapat segítségével. A 16 milliárdból kell megrendezni a WTCR (FIA World Touring Car Cup) és az ETRC (FIA European Truck Racing Championship) futamokat is Mogyoródon. Az, hogy mire lesz elég ez a pénz nem tudni, ugyanis nem ritka, hogy a Hungaroring Zrt. ilyen-olyan indokkal év közben plusz támogatást kap, erre elég ok például, ha nagyot gyengül a forint. 

De nem is a Hungaroring támogatása a meglepő kiadás, hanem az a 20,4 milliárd forint, amit egy új gyorsasági-motoros versenypálya építésére, pontosabban annak csak a kezdeti költségeire szán a kormány. Ez egy teljesen új tétel a költségvetésben, bár nem minden előzmény nélküli. A törvényjavaslatból az derül ki, hogy egy új MotoGP pályát akar a kormány építtetni Kelet-Magyarországon, az indoklás szerint „... egy új építésű versenypálya azonnali kísérleti platformot kínál az új termékek, eljárások és ötletek sikerének igazolására is, így versenyistállók, motor- és gépjárműgyártók célzott tesztelési helyszíne lesz a pálya." És szokás szerint megemlítik, hogy az építkezés területfejlesztési célokat is szolgál, valamint azt is, hogy a távlati cél egy olyan multifunkciós sportkomplexum megépítése, amely a térség- és gazdaságfejlesztési elvárásoknak megfelel.

Vagyis a kormány érvelése szerint egy új pálya innovációs ugráshoz segíti a magyar gazdaságot. Ezen logika mentén a 1986-ben megépült mogyoródi pályának is rengeteg innovációt kellett volna hoznia magyar iparnak, de legalább fél tucat Forma-1-es csapatnak a Hungaroringen kellene tesztelnie magyar mérnökök közreműködésével, ez azonban valahogy nem jött össze 34 év alatt. Az ötletet Palkovics László, innovációs miniszter tolja, aki egy hónappal ezelőtt úgy nyilatkozott a Nemzeti Sportnak, hogy a pályát Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc háromszögbe tervezik, olyan részre, ahol a zaj nem zavarja a lakókat, és a három város szállodai kapacitása ki tudja szolgálni az ide érkező szurkolókat. Palkovics az interjúban arról is beszélt, hogy a magyar kormány hosszabb távon szeretne újra magyar versenyzőt látni a gyorsasági motoros bajnokságban.

Az innovációs miniszter ennél is tovább ment, amikor arról beszélt, hogy valóban hisznek a pálya innovációt megmozgató erejében, ennek érdekében az ITM kidolgozza a magyar versenyzők támogatási rendszerét, sőt versenymérnök- és szerelőképzésről beszélt, és arról is, hogy hamarosan elindul a sportoktatóképzés a Testnevelési Egyetemen ebben a szakirányban is.  A pályát gyorsan fel kellene építeni, ugyanis a kormány a 2023-as futamrendezést célozta meg. A várható teljes költségvetésről a törvényjavaslat mélyen hallgat, csak annyit jegyzett meg, hogy ez a 20 milliárd forint az első fázishoz elegendő.

Az idézett Palkovics interjúból az is kiderült, hogy napirendben van a mogyoródi Forma-1-es pálya felújítása is. A Hungaroring Zrt.-nek és a magyar kormánynak  2026-ig van szerződése a rendezőkkel, de a folytatáshoz át kell alakítani az egész főépületet, a depóterületet, a nézőteret, ami így első hallásra további több (tíz)milliárd forintos költségvetési igény, mert arról szó nincs, hogy ezt a Hungaroring Zrt. üzleti alapon végezze el. Megjegyezzük, Magyarországon soha nem tudott üzleti alapon működni a világ egyik legsikeresebb technikai sportja. Ennek ellenére a kormányok – színezetük és összetételüktől függetlenül – 1986-óta évtizedeken keresztül tolták külföldi jogtulajdonosoknak a közpénzt, arra hivatkozva, hogy a befektetett milliárdok többszörösen megtérülnek turisztikai bevételekben, illetve országimázsban.   

Ezer milliárd felett az az idei hiányMájus végére az államháztartás hiánya 1051 milliárd forintra ugrott, ami 324,1 milliárdos növekedés az előző hónaphoz mérten. A Pénzügyminisztérium a vírussal, a gazdaságvédelmi intézkedésekkel magyarázza a hiányt. Május végéig összesen 590 milliárd forintnyi járványügyi eszközbeszerzésről született döntés, ebből a védekezésre fordított kiadások május végére elérték a 450 milliárd forintot – közölte a minisztérium. Az ezer milliárd forint feletti hiány másik oka az uniós támogatások megelőlegezése: 2020 május végéig összesen 487 milliárd forint uniós bevétel érkezett a költségvetésbe, a 2020. évi első öthavi uniós kiadások ugyanakkor meghaladták a 967 milliárd forintot. A kormány módosított hiánycélja szerint az év végéig a  GDP 3,8 százalékára, azaz 1890 milliárd forintra nőhet a deficit. 

Jelentős létszám leépítést jelentett be a BP olajipari cég, ami világszerte tízezer ember elbocsátását jelenti. Nálunk nem az emberekért aggódik a kormány, hanem a bevételeiért.