felújítás;Publicus;Lánchíd;

- Tovább csúszik a Lánchíd felújítása

A budapestiek 93 százaléka elfogadhatatlannak tartja, hogy politikai játszma része a hídrekonstrukció.

A járványügyi védekezés költségének egy részét az önkormányzatokkal fizettetné meg a kormány, holott a szociális kiadások a pandémia miatt már így is szinte teljes egészében a településekre hárultak. Bár a fővárosi önkormányzatot a gépjárműadó bevétel elvonása nem érinti – az adó 60 százaléka az államé, 40 százaléka a kerületeké –, de például a közösségi közlekedés menetdíjbevételeinek várhatóan sokmilliárdos kiesése a költségvetés és különösen a beruházások újragondolására kényszeríti Karácsony Gergely kabinetjét. Holott az eredeti büdzsébe se terveztek be sok mindent, hiszen a rendelkezésre álló forrásokat szinte teljes egészében elviszi az M3-as metró rekonstrukciója, illetve a Lánchíd. 

A nagyberuházásokat egyesével át kell nézni, a 3-as metró felújítása biztosan nem áll le, de most a járvány elleni védekezésre koncentrálunk, minden más csak ezután következik – válaszolta a főváros a Népszava azon kérdésére, hogy milyen beruházások maradhatnak el a romló pénzügyi kilátások miatt. A javarészt uniós forrásokból megvalósuló hármas metró rekonstrukciója az eredeti menetrend szerint halad tovább. A Lánchíd tervezett felújítása viszont megtorpanhat. Varga Ivett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója korábban azt mondta a Népszavának, hogy továbbra is azt tartanánk jónak, ha a Lánchíd, a hídfőterek, a pesti villamosalagút és a Váralagút egyszerre tudna megújulni. A kormány ugyanakkor valóban elég egyértelműen kifejezte, hogy nem ad többet a korábban ígértnél. 

A Népszava megbízásából a Publicus által készített reprezentatív közvéleménykutatás szerint a fővárosiak 74 százaléka elvárná a kormánytól, hogy a korábban ígért 6 milliárd forintnál többel támogassa a Lánchíd felújítását, miután kiderült, hogy a rendelkezésre álló források nem elegendőek a munkára. A válaszadók 57 százaléka szerint a kormány azért bünteti a fővárost, mert ellenzéki főpolgármestert választott. Ez 93 százalékuk szerint elfogadhatatlan.

De a kormányt jól láthatóan nem érdekli a fővárosiak véleménye, hiszen többlet források helyett a járványhelyzet okán inkább további megszorításokkal sanyargatja az önkormányzatokat.

A Lánchíd-felújítása azonban nem várhat tovább. A BKK változatlan műszaki paraméterek mellett akarta kiírni a tendert, mivel erre van érvényes építési engedély, bármilyen változtatás esetén újra kell terveztetni a rekonstrukciót, ami több éves csúszást eredményezne. 

A többség szerint korlátozni kellene a forgalmat a belvárosbanA koronavírus okán kiürülő fővárosi utcák (és az egyre növekedő forráshiány) sokakban nagyították fel ismét a sétáló Budapest elképzelést, úgy vélve, hogy itt a soha vissza nem térő alkalom a forgalomcsillapításra és a régóta tervezett dugódíj bevezetésére. A Publicus által még a kijárási korlátozás előtt megkérdezettek 72 százaléka szerint korlátozni kellene az autóforgalmat a belvárosban, de csak 39 százalékuk támogatta a dugódíj bevezetését. Bár a Nagykörúton belül ennél kicsivel többen - 41 százalék - fogadnák el ezt az eszközt az autóáradat visszafogására. Budapest vezetése a koronavírus terjedésének megfékezése érdekében a veszélyhelyzet kezdete óta szorgalmazza a biciklizést és dolgoznak a kerékpáros hálózat gyors bővítésének stratégiáján. A gyalogos zónák kialakítását is támogathatónak tartják, de azt a kerületi önkormányzatokra bíznák, mondván, ők tudják, hogy mely utcák alkalmasak erre. A dugódíjat viszont ennél bonyolultabb kérdésnek tartják, így annak bevezetése a ciklus második felére tehető.   

A járvány miatt hozott intézkedések mind abba az irányba mutatnak, hogy a kormány a lehető legminimálisabbra szorítaná az önkormányzatok gazdasági mozgásterét.