Mit tesz egy igazgató, ha le kell állítania a színházát?
Megpróbál higgadt maradni. Azonnal tárgyalásokba kezd a színház egyéb vezetőivel, először is a gazdasági problémákra koncentrál. Igyekszik felvenni a kapcsolatot a színház összes dolgozójával. Ebben az esetben társulati ülést nem hívtam össze, mert egészségügyileg azt is kockázatosnak ítéltem. E-mailekben, messengeren tartjuk a kapcsolatot és ahogy lehet, mindenkit informálok mindenről. Elsősorban otthoni munkavégzést javaslunk, de ez a színház számos területén nem kivitelezhető. Felvettem a kapcsolatot a többi színházhoz hasonlóan a Fővárosi Önkormányzattal és azon vagyok, hogy a színházak közös döntéseket hozzanak.
Átélt-e hasonlót, vagy az édesapja, aki színházi ember volt, mesélt-e ilyet?
Apámnak beosztott rendezőként sose volt ilyen problémája. A II. világháború idején még levente korban volt és igyekezett megúszni a frontszolgálatot. Sztálin halálakor azt hiszem nem játszottak és ott volt ’56, amikor pár hétre leálltak a színházak. Kaposvári színész koromban – úgy rémlik -, hogy a lengyel Jaruzelskí féle hatalomátvétel aggasztott leginkább minket, ekkor beszélgettünk arról, hogy mi lesz, ha háborús helyzet áll elő. A fentiekből is kiderül, hogy ez a mostani vírus leginkább egy háborúra hasonlít, csak kevésbé világos, hogy éppen hol van az ellenség.
Próbálnak? Fizetnek-e erre az időre a munkatársaknak?
Még nem indultak el a következő produkciók próbái, a színészek nagyon szeretnének dolgozni, de minden közös tevékenységet rendkívül kockázatosnak tartok. A próbák kezdetét elhalasztottuk, a Moszkva-Peking Transzszimfónia esetében több, mint 30 kollégát kellene behívni egy légtérbe az olvasópróbára, közöttük többen a különösen veszélyeztetett korosztály tagjai. A Káli holtak közreműködői sincsenek sokkal húsz fő alatt. Olyan munkára buzdítjuk a dolgozókat, amik nem jelentenek egészségügyi kockázatot. Ezekben az esetekben a javítások, leltározások, feltorlódott munkák elvégzését javasoljuk. Így ki tudjuk fizetni a munkabért.
Közvetítenek-e online?
Az online közvetítésnek (túl a technikai és szerzői jogi korlátokon) az egészségügyi kockázat az egyik legnagyobb akadálya. Amikor két méter az ajánlott távolság a munkavégzés során, nehéz olyan előadást találni, ahol ezt a távolságot a színészek, a műszak és a stáb fixen tartani tudja
Tervezzük néhány régebbi előadásunk - amik már nincsenek műsoron és jó minőségben vannak felvéve – online közvetítését, ennek jogi körülményeit vizsgáljuk.
Szerveznek-e bármit, aminek a keretében tartják a kapcsolatot a közönséggel?
Igen, jelenleg is dolgozunk azokon a megoldásokon, amelyeknek a segítségével - a dolgozóink egészségének megóvása mellett - kapcsolatban tudunk maradni a közönséggel.
Hogy hat ez az évadra?
Rosszul. Még pontos választ nem tudok adni. Mindenképpen károsul a társulat, a közönség, maga a színház is. Akkor fogjuk tudni folytatni a színház rendes működését, ha a központi tilalmakat feloldják. Ez pedig a járvány végéig nem várható.
Milyen következmények várhatók?
Minden bizonnyal az egész színházi szakmát súlyosan fogja érinteni a helyzet, a következmények jelenleg beláthatatlanok. Nyilván figyeljük a kormány intézkedéseit, azokat komolyan vesszük és természetesen segíteni is szeretnénk, ahol lehet, illetve ahol tehetjük.