színház;Pintér Béla Társulat;

- Villódzó képmutatás

Zenedráma, énekbeszéd, tévés sztori és főként remek színészek: Pintér Béla új darabja, az Anyaszemefénye.

Pintér Béla új darabjának kulisszája egy hatalmas tévéstúdió. Ez több szempontból is előnyös, például azért, mert az Újpesti Rendezvénytér viszonylag nagy befogadóképességű nézőterén ülők a színpadra helyezett kivetítőn is követhetik a cselekményt. Az Anyaszemefénye műfaji megjelölése zenedráma. Láttunk már hasonlót Pintértől, talán a legsikerültebb a Parasztopera, és a Katona József Színházban látható A bajnokra is illik ez a meghatározás. Ezúttal Bach, Vivaldi, Händel és Mahler művei adják a zongorán élőben előadott zenei keretet. A színészek pedig nagyrészt énekbeszédben szólalnak meg. Nem mondom, hogy nem működik, mert a közreműködők profin megoldják ezt a feladatot, de néhol mégis kilóg ez a játékmód az előadásból.

Ha valaki nagyon politikus sztorit várt volna a közszereplést mostanában erősen felvállaló Pintértől, az kénytelen csalódni. Vannak ugyan közéleti áthallások, de a történet jóval túlmutat ezen a szinten. Egy helyen engedett a szerző-rendező a kísértésnek, egy macskát a fején táncoltató egyik vicces vendéget éppen Kocsis Máténak hívják. Gondoljon mindenki erről, amit akar.

A szereplők ismerősek, egy kereskedelmi televízió munkatársai, vezérigazgató, műsorvezető, adásrendező. Kavar persze mindenki mindenkivel. De szerencsére szellemesek a dialógusok, sokat lehet rajtuk nevetni. Mint egy hatásos közéleti kabarénál, ami nem nagyon akad manapság, úgy mosolyog az ember az újabb és újabb fejleményen. Közben igazából, a felszín mögött, egy reggeli kereskedelmi televíziós műsor előkészületei folynak, és Pintér tényleg mesterien csinálja, ahogy vegyíti a magánéleti szálakat magával a tévéműsorral. A végére, mint egy görög tragédiánál, csúcsra jár a dráma. Előtte azonban jó néhány váratlan dramaturgiai fordulat bekövetkezik.

Remekek a figurák: Nagy Ervin macsó, látszólag határozott, ténylegesen mégis tehetetlen vezérigazgatója, a feleségét megformáló Jordán Adél, aki rengeteg színnel és virtussal gazdagítja az általa játszott televíziós sztár alakját. A lányukat megformáló Stefanovics Angéla megunhatatlan, mindig tud meglepetést okozni. Thuróczy Szabolcs hozza a jól megszokott formáját, az más kérdés, hogy hasonló szerepekben már láthattuk többször is. Új szín és hang a Pintér Béla társulathoz ebben az évadban szerződött Fodor Annamária. A reggeli műsorban főző televíziós személyiség Tóth Eszter szerepében hatásos a sodródó, gyakorlatilag bárkivel flörtölő, a boldogságot állandóan reménytelenül kereső nőként. Roszik Hella Lublói Kamillája próbál a munkában és a magánéletben is helytállni, nem rajta múlik, hogy elbukik.

Ami igazából arcul csaphat, az az, hogy a szereplők otthon, vagy amikor nem működik a kamera, teljesen mások, mint amilyenek a csillogó villogó stúdióban, élőadásban. Hazudnak a nézőnek, önmaguknak, és ily módon az egész világnak. Ez persze önmagában nem nagy meglepetés, de ahogy ezt Pintér Béla lebonyolítja és tálalja, az egy fontos színházi estévé teszi az Anyaszemefényét. A képmutatás és az érdekek mindent felülírnak. Csak menjen a biznisz, legfeljebb egyszer csak mégis kipukkad a léggömb. És akkor már nincs hová bújni, vagy menekülni, még a kamerák és az élő televíziós show hamis csillogása sem segít.  

InfóPintér Béla: Anyaszemefénye Pintér Béla és Társulata, valamint a Katona József Színház koprodukciója Rendező Pintér Béla Újpesti Rendezvénytér

Yuja Wang, Khatia Buniatishvili, Gubajdulina, Olga Neuwirth mind olyan nők, akik meghatározók napjaink zenei életében. Az első kettő előadóként, utóbbiak zeneszerzőként. Ők már a csúcson vannak, de milyen a nők általános helyzete? Ezt próbálta feltérképezni egy kétnapos konferencia.