kormány;MÁV;milliárdok;motorvonat;

Emeletes KISS-motorvonat

- 106 milliárd forintot vágott hozzá a MÁV-hoz Palkovics minisztériuma, hogy vegyenek rajta néhány vonatot

A vasúttársaság olyan lassú, hogy csak hosszabb távú céljai között szerepel a nagy sebességre képes vonatok beszerzése. Erre eddig 10 év alatt 1300 milliárd is kevés volt.

Járműbeszerzési támogatásról kötött szerződést a MÁV-Start Zrt. az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM) pénteken Budapesten,

a vasúttársaság így újabb 21 motorvonatot rendelhet 106 milliárd forint állami forrásból- írta az MTI.

A szerződés aláírását megelőzően Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára ismertette, hogy a megállapodás 2021-re csaknem 56 milliárd forintot, 2022-re pedig több mint 50 milliárd forintot biztosít a beszerzésre.

Mosóczi László felidézte, hogy a MÁV-Start Zrt. 2017 áprilisában kötött 8 évre szóló keretmegállapodást a Stadler Bussnang AG-vel 40 darab 600 ülőhelyes elővárosi villamos motorvonat beszerzéséről. Ebből 19 motorvonatot két eseti szerződésben 100 milliárd forintért már megrendeltek, felhasználva az EU-s társfinanszírozású Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásait.

A maradék 21 szerelvény megvásárlását a kormány azért segíti, mert az uniós keret kimerült, de a támogatási szerződés teljes összege beforgatható a következő ciklus forrásainak terhére- tette hozzá az államtitkár.
Emeletes KISS-motorvonat

Az új vonatok Budapest és Újszász-Szolnok, Székesfehérvár, valamint Győr-Hegyeshalom között közlekedhetnek, így 2022 végétől a főváros körüli vonalakon a még nem villamosított lajosmizsei vonal kivételével mindenütt korszerű Flirt és Kiss motorvonatok szállítják az utasokat.

A vonatpótló buszokhoz is pótlójárművek kellenénekÉppen azon a napon (ma), amikor 106 milliárd forintot kapott a MÁV a kormánytól, hogy beszerezzen magának még néhány vonatot, látott napvilágot a hír, miszerint Piliscsabánál gázolt a vonat, ezért az érintett vonalon nem közlekedtek szerelvények. De pótlóbuszokkal sem segítették ki az utasokat. Hogy miért, az itt kiderül.

A korábban megrendelt járművek utasforgalmi próbaüzeme jövő februárban kezdődik, elsőként a ceglédi és váci vonalakon indulhatnak el. Mosóczi László arra számít, hogy az új vonatok a vasúttársaság megújulásának jelképei lesznek, és ehhez a vasúti pályák és állomások felújítása is hozzá fog járulni. A motorvonatok beszerzése erősíti a közösségi közlekedés vonzerejét a főváros környékén, így csökkenhet a közúti forgalom és a környezetterhelés - tette hozzá.

2010 óta a kötött pályás közlekedés, valamint a hozzá kapcsolódó járműállomány korszerűsítésére több mint 1300 milliárd forint jutott költségvetési és uniós forrásokból, 2016 és 2024 között pedig csaknem 1800 milliárd forint juthat vasúti beruházásokra.

A MÁV-Start hosszabb távú céljai közül kiemelte a nagy sebességre képes vonatok beszerzését a nemzetközi vonalakra. A vasúttársaság piacokat veszítene, ha ezt az igényt nem elégítené ki, hiszen a nyugati szolgáltatók nagy távolságokon haladó szerelvényei 230-250 kilométeres óránkénti sebességre is képesek, és ezt hamarosan a magyar társaságtól is el fogják várni - tette hozzá Kerékgyártó József.

Egyre nagyobb összegű lakáshiteleket vesznek fel a háztartások egyre hosszabb időre. A jelzálogkölcsön lényegében a tehetősebbek kiváltságává vált.