klímaváltozás;ARC plakátkiállítás;

- Érdemes a negyven fokot harmincnak hazudni? A klímakatasztrófa az idei ARC témája

A globális felmelegedés a nyakunkon, ideje volna már cselekedni – üzenik az ARC közérzeti kiállítás plakátjai.

Egy olyan országban, ahol a klímakatasztrófa a vezetők szerint összeesküvés-elmélet, ahol a tizenhat éves svéd klímaaktivistát, Greta Thunberget beteg kislánynak titulálják, és ahol még mindig megkérdezik a boltokban, kérsz-e szatyrot a vásárláshoz, komoly vállalkozás, ha változást, összefogást szeretnénk elérni. Ám néha mégis hangosabbak azok, akik a műanyagmentes júliust, a vászonszatyrok, kulacsok és termoszok használatát, vagy egyenesen a zero waste (nulla hulladék) elveket hirdetik. Szeptember utolsó péntekje sokszorosan ilyen nap volt, amikor a hangerő a zöldebb jövőért tenni akaróké lett: míg a város egyik felében iskolások, szülők, tanárok ezrei vonultak fel a III. Globális Klímasztrájkon, megnyílt a 19. ARC közérzeti kiállítás, amelyet KLÍMARIADÓ! címmel hirdettek meg.

A tavalyi évhez hasonlóan idén is az Örs vezér útján látható az a nyolcvan plakát, amelyet a tizenkilenc tagú zsűri a beérkezett nyolcszáz pályaműből kiválasztott. A válogatás egy része a globális felmelegedés, a környezetvédelem kérdéseire irányítja a figyelmet, számos munka a pályázat nyitottságához híven más, közéleti, társadalmi, szociális témákat vet fel. A problémák egymásnak felelgetnek: amíg a tökéletes családmodellt helyezzük előnybe, széthullik alattunk a bolygó, és miközben a hazafias történelemszemlélet, a nemzeti identitástudat kialakítását hangsúlyozzák, kizsigereljük a természeti erőforrásokat. Egyre gyakrabban, egyre többekben felvetőső kérdés: mit tehetünk ez ellen? Amellett, hogy mielőbbi változásokat kell elérni a politikai, gazdasági szereplőknél, legalább olyan szükséges az egyéni felelősségvállalás is, hangzott el többször a megnyitón. A kiállított munkák egy része szintén erre a gondolatra reflektál.

Az első helyezett alkotás, Puskás Marcell Unikornis című képén egy teknős látható orrából kiálló szívószállal, mellette a felirat: „Nem baj, úgyis unikornis akartam lenni”. A fricska valós ügynek szól: a természetes vizeinkbe kerülő műanyag szívószálak komoly károsodást okoznak az ott élő állatoknak. 

Puskás Marcell: Unikornis

A díjazott lapunknak elmondta, munkája mögött több gondolat áll. Egy videó, melyen az állatvédők egy szívószálat húznak ki egy teknős orrából, egy évekkel ezelőtt látott Family Guy sorozatrész, valamint az, hogy mennyi mindent próbálunk „szebbé, jobbá tenni” annyival, hogy azt mondjuk: nem baj. Ezekből született meg a kép, ami ötvözi az iróniát és a probléma fontosságát. 

A második helyezett kép, Tóth Györgyi Attitűd című munkája szintén iróniával él, és a döntéshozók környezetvédelemre fittyet hányó hozzáállását teszi a középpontjába. A plakát – ahogy az alkotó videóüzenetéből is kiderül – arra utal: „átírhatod a hőmérőt is, nem csak a tényeket, ha megvan hozzá a hatalmad.” 

Tóth Györgyi: Attitűd

Hasonló gondolatok állnak a harmadik helyezett Zsemberi-Szígyártó Miklós Zsírral című munkája mögött is, amely Németh Szilárdot ábrázolja. (A politikus néhány hete pacalfőzéssel demonstrálta tiltakozását a bejelentéssel szemben, miszerint felére csökkentené a hús-, a hal- és a tojásfogyasztást az EU állatjóléttel foglalkozó csoportja.) 

Zsemberi-Szígyártó Miklós: Zsírral

A Hammer Agency különdíját a Csúcsragadozó című alkotás készítői, Marschall József, Ősz Szilvia, Sasvári Babett és Kemenczés Bálint vehették át. Képük a nejlonzacskók állandó jelenlétére fordítja a figyelmet.

Marschall József, Ősz Szilvia, Sasvári Babett, Kemenczés Bálint: Csúcsragadozó

A plakátkiállítás idén is izgalmas kulturális teret kínál azoknak, akik nem akarnak csukott szemmel járni a világban. S bár lehet derülni, elmélkedni a kiállított munkákon, azokat lefényképezni és kiposztolni a közösségi oldalakon, marad a kérdés: fogunk ennél többet is tenni? A következő ARC idejére kevesebb nejlonzacskó lesz az országban? Megpróbálunk műanyag palackok nélkül élni? Elzárjuk a csapot fogmosás közben? Nemet mondunk az egyszer használatos szívószálakra? A plakátok erről is szólnak: a mindennapi apró cselekedetekről. Jó, ha időnként eszünkbe jutnak majd ezek a munkák, vagy Tóth Györgyi igazsága: „lehet negyven fokot harmincnak titulálni, ahogy a zsarnokságot is kereszténydemokráciának, de a dolgok élvezeti értéke attól még ugyanaz.” 

Infó:

19. ARC közérzeti kiállítás, látogatható október 13-ig az Örs vezér útján, a Budapesti Metropolitan Egyetem mögötti utcában. A köztéri kiállítás bármikor látogatható, ám a szervezők kérésének megfelelően, legyenek tekintettel az ott lakók nyugalmára. A plakátokra október 20-ig a kiállítás Facebook-oldalán is szavazhatnak, a közönségdíjas alkotást október végén hirdetik ki.

Kós Péter: A Galaxis önzői
Nem tud lejönni a szerről, amit Magyarországnak hívnakFrappáns, lényegi üzeneteket közvetítő, ám nem a felhívásnak eleget tevő plakátot is láthatunk az Örs vezér útján. A leginkább kedélyborzoló alkotásnak járó Borz-díjat elnyerő A Galaxis Önzői című alkotás is egy ezek közül, amelyet Kós Péter, grafikus készített. „Azok a szereplők, akiket a plakáton bemutattam – Mészáros Lőrinc, Szájer József, Orbán Viktor, Schmidt Mária, és Németh Szilárd –, emblematikus figurák: olyan pozícióban tetszelegnek, amelyben számomra nem (és ezzel talán nem vagyok egyedül) a konstruktivitást képviselik, hanem a dekonstruktivitást” – nyilatkozott lapunknak az alkotó munkája hátteréről. Kós Péter – a második helyezett Tóth Györgyihez hasonlóan – az Egyesült Királyságban él, ám egyértelmű volt számára, hogy jelentkezik a pályázatra: napi szinten foglalkoztatják a hazai történések, ugyanis Magyarország-függő. „Nem tudok lejönni a szerről, amit Magyarországnak hívnak. Ez személyes dolog. Az a helyzet viszont, ami a személyes hozzáállásomat okozza, nem személyes: közértéket sért, jövőt sért, jelent rombol” – mondta.

Bartók és a nők kapcsolata volt a koncepciója a Nemzeti Filharmonikusok estjének, a három elhangzott művet ez a tematika kapcsolta egybe. A kékszakállú herceg vára most így talált társakra.