;

elektromos autók;

- Felkerült a villanyautósok térképére a Balaton

Miután ugrásszerűen nőtt, majd negyvenre emelkedett a régióban a töltőpontok száma.

A teljesen elektromos – azaz hagyományos motor nélküli – autók még néhány évvel ezelőtt is be voltak szorítva a nagyobb városokba. Erősen behatárolta ugyanis az e-autó tulajdonosok mozgásterét a kocsik kis hatótávolsága és a főleg vidéken hiányos töltőállomás-hálózat. Miután azonban a gyártók a technológia korszerűsítésével gyorsan növelik a hatótávolságot – ma már nagy általánosságban 200-250 kilométert lehet megtenni egy „tankkal” –, és országszerte sorra épülnek a töltőpontok, a villanyautósok térképére egyre több eddig elérhetetlen térség kerül fel. Ezzel együtt például a Balaton még tavaly is túl messze volt a legtöbb fővárosi villanyautósnak. Az idén változott a helyzet, hiszen a tóparti településeken lévő töltőoszlopok száma megközelítette a negyvenet a töltőpont.eu oldal összesítése szerint.

– Ennek köszönhetően az idén mondhatjuk először azt, hogy a ma Magyarországon kapható összes, tisztán elektromos autót fel lehet tölteni Balatonnál – mondta lapunk érdeklődésére Antalóczy Tibor, a Villanyautósok Közösségének vezetője, egyik alapítója.

Ahhoz, hogy ennek jelentősége érthető legyen, Antalóczy Tibort villanyautós „gyorstalpalóra” kértük. Mint mondta, sokáig még az is óriási kihívás volt, hogy egyáltalán a Balatonhoz eljussanak a fővárosból. Siófok például hiába csak 220 kilométer oda-vissza, mivel sztrádán az elektromos autók többet fogyasztanak – főleg ha megy a klíma –, egy töltéssel csak a legkorszerűbb modellek voltak képesek megtenni ekkora utat.

Később aztán a Székesfehérvárnál nyílt egy állomás, amely „utazást segítő” töltőként már nagy könnyebbséget jelentett. Miként az is, hogy Siófokon hamar kapcsoltak, és telepítettek egy töltőt. Ezzel együtt a legtöbb villanyautós nemigen indult el aggodalom és kétség nélkül megkerülni a Balatont. A töltőpontok száma aztán növekedni kezdett a térségben, de még így is akadtak gondok. Mivel többféle töltő létezik, volt olyan autótípus, amely számára nem akadt egy állomás sem. Idénre viszont már ezt is megoldották, már minden zöld rendszámos autó számára van töltési lehetőség a tónál.

Antalóczy Tibor kitért arra is, hogy tapasztalatai és villanyautóstársai beszámolói szerint már a balatoni szállodáknál, valamint a kiadó házaknál is számítanak azokra a vendégekre, akik elektromos kocsival érkeznek. Ha nincs a közelben töltőpont, akkor azt teszik lehetővé, hogy a "sima" 230 voltos hálózatról töltsék fel autójukat a vendégek.

Gyorsan zöldülő autós közösségHat-hétezer tisztán elektromos kocsi fut jelenleg a hazai utakon a villanyautosok.hu összegzése szerint. Ez elenyészőnek tűnik ahhoz képest, hogy a KSH adatai alapján Magyarországon tavaly 3,6 millió személyautót regisztráltak, ám a szegmens bővülésének dinamizmusa figyelemre méltó. Úgy tíz évvel ezelőtt jelent meg a hazai utakon az első, hagyományos motor nélküli teljesen elektromos autó, tavaly pedig már majdnem hétezret használtak. A növekedésre jellemző az is: 2018-ban kétszeresére nőtt a tisztán elektromos kocsik száma 2017-hez képest. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete az idén januárban azt prognosztizálta, hogy 2019-ben további kétezerrel nő a tisztán elektromos autók száma, ami 54 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az országban jelenleg mintegy 13 ezer autón van zöld rendszám – ezek között azonban ott vannak a hagyományos motorral is rendelkező hibridek is.

Továbbra is 30-35 ezer harcászati robbanóeszköz kerül elő minden évben, a tűzszerészek szerint még sokáig ad nekik munkát a világháború hagyatéka.