képzőművészet;Ai Weiwei;

- Közel kerülve mások szenvedéséhez

Egy nagyon összetett, fontos társadalmi üzeneteket hordozó életműbe pillanthatunk be a kínai művész, Aj Vej-vej grandiózus düsseldorfi kiállításán.

„Minden művészet. Minden politika” – vallja a kínai akcionista képzőművész, Aj Vej-vej (Ai Weiwei), akinek nevét és szerteágazó munkásságát szinte a világ minden pontján ismerik. E szikár mottó a művész legnagyobb európai kiállításának is vezérmotívuma. A düsseldorfi Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K20 és K21 galériáiban látható nagyszabású tárlat az 1980-as évektől napjainkig mutatja be az alkotó – képzőművész, építész, kurátor, zenész, filmrendező, fotográfus – sokszínű, egyszerre politikai, társadalmi és művészeti kérdéseket feszegető életművét, amely kimeríthetetlen forrásanyagból táplálkozik.

Míg a K21-ben bemutatott munkák központi témája a migrációval mint humanitárius krízissel foglalkozik, addig a K20 kiállítótereiben a művész legmonumentálisabb munkáiból láthatunk kettőt: a 2008–2012 között készült Straight (Egyenes), illetve a 2010-es Sunflower Seeds (Napforgómagok) első alkalommal került közös kiállításra. Utóbbi alkotás több mint hatszázötven négyzetméteren terül el a kiállítótérben, és hatvanmillió kézzel készített, porcelán napraforgómagból áll. Az egyén és a tömegek viszonyát játékba hozó monumentális munka minden egyes darabja egy mini-szobor is, amelyek két és fél éven át készültek ezerhatszáz kézműves dolgozó keze alatt. A mű amellett, hogy a fogyasztói társadalom kritikáját adja, a korábbi Kínai Népköztársaság elnökére, Mao Ce-tungra is utal, akit gyakran ábrázoltak úgy, mint az éltető Napot, a népet pedig mint a felé forduló napraforgókat. A düsseldorfi kiállításon szigorú keretek között szemlélheti a látogató a porcelánmagokat (minden sarkon áll egy biztonsági őr), és nem sétálhat az installáció közepébe, mint a korábbi, a londoni Tate Modernben megvalósított tárlat alkalmával. A magok 2010-ben negyvennyolc óráig borították be az épület turbinacsarnokát, azt követően viszont csak elkülönítve volt látható, mivel egészségre károsnak ítélték meg a látogatók lépteivel felkavart kerámiaport.

Ehhez hasonlóan jelentősen üzeneteket közvetít a Straight című projekt, amely az egyén társadalomban betöltött jelentőségét, helyzetét állítja középpontba. Aj Vej-vej az államhatalom szerepét kérdőjelezi meg a 2008-as szecsuani földrengés kapcsán, amelyben hetvenezer ember vesztette életét, köztük több mint ötezer iskolás diák. (Főként középületek, iskolák dőltek össze.) A földrengésben összeomlott iskolaépületek tartószerkezeteinek vasrúdjait a művész pekingi műhelyébe szállíttatta, ahol azokat megtisztították a betontól és kiegyenesítették. A hároméves munkát követően elkészült százhatvannégy tonna vasrúddal a művész többek közt arra kíván rámutatni: bárhogy is tisztítunk meg, vagy hozunk egyenesbe valamit, annak története kitörölhetetlen az emlékezetből, akárcsak a halott gyerekek emlékei.

A düsseldorfi kiállításon Aj Vej-vej a korábbiaktól eltérő formában mutatja be a munkát, a hatalmas térben koporsószerű faládákban sorakoznak a kiegyenesített vasrudak. A kiállítótér falain annak az 5219 diáknak a nevei olvashatók, akik életüket vesztették 2008. május 12-én. Mivel a hivatalos szervek nem közölték az áldozatok neveinek listáját, a művész száz önkéntessel együtt ellátogatott a településekre, és az érintett családoktól, tanúktól gyűjtött pontos információkat. Ezáltal arról is bizonyosságot szerezve, hogy az iskola tartószerkezetének alkalmatlansága a helyi korrupt politikai döntésekből eredt. (Többek között az HBO-n futó Szecsuán könnyei, Matthew O'neill és Jon Alpert dokumentumfilmje is erre a következtetésre jut.)

Mosott, vasalt gyermek- és felnottruhák egy menekülttáborból

Noha a művész korábbi munkái, jelentős projektjei is helyet kaptak a K21 tereiben, az ott bemutatott anyag leginkább a migrációt helyezi középpontba. Az alkotó egy nagyívű installáció keretében több oldalról is megközelíti napjaink legnagyobb humanitárius krízisét. A Laundromat (Önkiszolgáló mosoda) című projekt keretében egy ruhaállványokkal teli terembe lépünk, amelyekre több mint kétezer ruházati cikk van felakasztva. A görög-észak macedón határon 2016 májusában bezárt menekülttáborban maradt ruhákat Aj Vej-vej összegyűjtötte és berlini stúdiójában kimosta, kivasalta, kategorizálta. A vasrudakhoz közel hasonlóan a néző nem tud rezzenéstelen arccal elsétálni a több ezer gyermek- és felnőtt ruhái mellett, amelyek a tisztítás ellenére is emlékeket hordoznak.

E témát járja körül a Life Cycle (Életciklus) is, amely egy tizenhét méter hosszú, bambuszból készült gumicsónakszobor, benne száztíz utassal: a nagy méretű alkotás a látogatók emlékezetébe idézi a médiából ismerős zsúfolt hajókat, amelyeken a menekültek próbáltak meg eljutni Európába. A két installáció mellett a falakon képsorozatok és szelfik ezreit láthatjuk, amelyeket Aj Vej-vej saját telefonjával készített az általa látogatott menekülttáborokban, a Human Flow című, a krízist dokumentáló filmjének forgatása során.

Egyesek a zsenit, mások az elvetemült gondolkodót látják benne – ám Aj Vej-vej munkái senki figyelmét nem kerülhetik el. Nem klisékben, vagy pátosszal teli megközelítésmódokkal beszél a napjainkat érintő társadalmi krízisekről, politikai történésekről, hanem a lehető legközelebb megy az egyes ügyekhez, arra ösztönözve, hogy mi is ugyanezt tegyük. A művészi formába öntött tényeket és dokumentációkat látva nem lehetünk vakok a világban tapasztalható problémákra. Aj Vej-vej szerint azonban a fő kérdés az: mit teszünk azok ellen.

Tudta nélkül bontották el a műtermet„A mai napon elkezdték lebontani a Bal és jobb (zuo you) nevű stúdiómat, mindenfajta figyelmeztetés nélkül” – írta Ai Vej-vej 2018 augusztusában egy Instagram bejegyzésben, és videót is tett közzé a bontásról. A művész a pekingi Madárfészek stadion elkészültét követő években egyre erőteljesebben bírálta a kínai vezetést. 2011-ben a hatóságok nyolcvanegy napra őrizetbe vették, amiért nyíltan hangoztatta véleményét az emberi jogokról. Útlevelét négy évre bevonták, csak 2015 júliusában kapta vissza. Azt követően költözött Berlinbe, ahol új műterme van. Bérleti szerződése 2017-ben járt le a pekingi épületre, amelyet egy év múlva elbontottak.
A menekültekből nem lehet reklámot csinálniMintegy kétmillió dán koronát (76,5 millió forint) ítélt meg egy dán bíróság júliusban a kínai művésznek, amit egy dán autókereskedő vállalatnak kell kifizetnie. A Skandinavisk Motor Co. Volkswagen autókereskedő reklámcélokra használta fel a művész Soleil Levant (Napfelkelte) című alkotását, amely menekültek ezreinek állított emléket. Aj Vej-vej 3500 mentőmellényt gyűjtött össze menekültektől, akik a görögországi Leszbosz szigetén értek partot. Ezt használta fel a cég egy magazinban publikált hirdetéséhez. A mű, amely a humanitárius válságra hívja fel a figyelmet, kereskedelmi célú kihasználása nyíltan szemben áll az alkotás szellemiségével – állapította meg a dán bíróság. A cég szóvivője az ítélet után arról beszélt, már korábban kifejezték sajnálatukat, és elismerték, hogy emberi mulasztás történt. „Amint kiderült, hogy jogdíjas műről van szó, azonnal megpróbáltunk megoldást találni Aj Vej-vejjel a dán törvények betartásával.”
InfóAi Weiwei, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen (K20, K21), Düsseldorf, látogatható szeptember 1-ig. A cikk megjelenését a budapesti Goethe Intézet támogatta.

Ha valakinek túl sok a nagy magyar valóság, hétfőig még elveszhet az idei Művészetek Völgye fesztiválon. Mutatjuk, miért érdemes.