Erős évre számít az idén is a Magyar Suzuki Zrt.: az eredeti, 179 ezres autógyártási tervet a piaci igényekre reagálva 185 ezerre emelték Esztergomban – közölte hétfői, a tavalyi év üzleti eredményeit ismertető sajtótájékoztatóján Yoshinobu Abe vezérigazgató. Azt is bejelentette: az idén április 1-től a magyar Suzuki lett az anyacég európai bázisú pótalkatrész- és kiegészítőtartozék-ellátóközpontja, és ehhez 80 új munkahelyet hoztak létre a cégnél.
A Suzuki csoport tavaly világszerte rekordszámú, 3,3 millió gépkocsit adott el, a Magyar Suzuki 171 885 autót értékesített. Magyarországon 27 százalékkal több - 19 292 - új Suzuki személyautót regisztráltak tavaly, mint 2017-ben, az esztergomi vállalat így több mint 14 százalékos piaci részesedéssel továbbra is vezeti a hazai piacot.
Fejesné Gyurján Ildikó operatív igazgató arról beszélt: a 27 éve Magyarországon működő autógyár foglalkoztatja a hazai autóiparban dolgozók 6 százalékát. A mintegy 3200 munkavállaló 71 százaléka már több mint 10 éve az esztergomi vállalatnál dolgozik, a fizikai dolgozók tavaly és idén együttesen 30,5 százalékos béremelést kaptak.
A céget ennek ellenére az utóbbi hónapokban számos kritika érte a sajtóban. Ennek fő oka, hogy a februárban a gyár parkolójában a Vasas Szakszervezeti Szövetség tagjaként megalakult helyi szakszervezetet a menedzsment nem tekinti tárgyalópartnernek, a titkárrá választott dolgozót elbocsátották állásából, a Vasas vezetőit nem engedik be a gyár területére. Ezzel kapcsolatos érdeklődésünkre Fejesné Gyurján Ildikó azt mondta: az érintett dolgozó elbocsátása a munkájával függött össze, ezt bíróságon is készek bizonyítani. Ennél többet a folyamatban lévő perre tekintettel nem kívánt közölni. Azt viszont elismételte: ha a szakszervezet hitelt érdemlő dokumentumokkal bizonyítja a tagság létezését, akkor biztosítják számukra a törvényben garantált működést. Ilyen dokumentumokat azonban szerinte mindeddig nem kaptak. Felajánlották ezért a jogi egyeztetés lehetőségét, a múlt héten a cég két jogásza találkozott is a Vasas vezetőivel.
A Vasas ugyanakkor az alakuló jegyzőkönyvet – a tagok neveinek kitakarásával – már megküldte a Suzukinak. Hogy ez miért nem elég, illetve pontosan milyen dokumentumot szeretnének látni, arra a HR-ügyekért is felelős operatív igazgatótól nem kaptunk egyértelmű választ. Mint mondta: ez jogi kérdés, egy ilyen szervezet létrejöttének megvan a maga hivatalos dokumentációja. Szerinte az, hogy több szakszervezeti tagnak a Suzuki vonja le a béréből és továbbítja a tagdíjat a szakszervezetnek, még nem bizonyító erejű a tagság meglétére.